Portada
![]() La meva experiencia de la “Universitat Nova Història”Un jove estudiant d’Història, que ha assistit a la 10a Universitat, ens fa arribar el seu parer de la seva estada entre nosaltres.LLEGEIX-NE MÉS »
![]() 'Le Monde' denuncia les fosques desaparicions a la Biblioteca Nacional espanyolaEl diari francès Le Monde ha denunciat les fosques desaparicions de llibres a la Biblioteca Nacional espanyola, entre elles obres de Galileu.
![]() Tal dia com hui del 1909 es va fer a Paterna el primer vol a motor d’EuropaEl 5 de setembre del 1909, Joan Olivert Serra va fer a Paterna (l’Horta Nord) el primer vol a motor d'Europa.
|
![]() Badalona Comunicació entrevista En Daniel Ibàñez sobre la mort de Carles IEn Daniel Ibàñez explica per què creu que Carles l va morir a Sant Jeroni de la Murtra, al programa BDN360º, de Badalona Comunicació.
![]() Machado contra la llibertat dels catalansQuè pensava Machado dels catalans que lluitaven per un estatut d'autonomia a l'any 32? Què pensava dels catalans que no se sentien espanyols? Què en pensava un cop acabada la Guerra Franquista? L'historiador Agustí Soler ens ho explica, citant les mateixes paraules del poeta andalús.
![]() Vídua catalana i fadrí occità: matrimonis que van canviar la fesomia del paísPubliquem un article molt interessant sobre l'onada d'immigració occitana al Principat a cavall dels segles XVI i XVII.
|
Entrevistes recents
![]() Pere Alzina: “Quasi no s'han estudiat els diversos segles d'influència catalana a Malta”Pere Alzina té estudis en Biologia i s’ha especialitzat en Zoologia i en Gestió Ambiental. Amb motiu d’un viatge que va fer a l’illa de Malta el març de 2010, va trobar tot de sorpreses lingüístiques que el van encuriosir. Malgrat els cinc segles d’influència catalana en aquest petit estat europeu, ningú no havia estudiat, fins llavors, el pes del català en el maltès. Arran d’això va voler investigar la influència de la nostra llengua en els noms dels ocells observats a l’illa. Parlem amb ell amb motiu de la seua conferència 'La influència del català en el maltès revelada a través dels noms dels ocells' a les Aules d’Extensió Universitària de la Universitat de Lleida. Entrevista d'En Marc Codinas el 3 d'abril del 2022 per al suplement dominical Lectura del diari 'Segre' de Lleida.
![]() Els catalans que es van aventurar pel Mar del Nord eren molt llançatsEn Marc Pons ha entrevistat Na Dolors Pifarré, doctora en història medieval. La doctora Pifarré ha investigat i divulgat el paper dels primers mercaders i armadors catalans de la baixa edat mitjana (segles XIV i XV) a l’Atlàntic Nord.
|
Publicacions
![]() 'Teresa de Jesús, clarissa, abadessa, catalana i doctora', el nou llibre d'En Pep MayolasAquest mes d'abril es publica el nou llibre d'En Pep Mayolas sobre la figura de Santa Teresa de Jesús.
![]() Nou llibre d’En Bilbeny: «Carles I sense censura»L’Institut Nova Història ha obert una campanya de micomecenatge per a editar el nou llibre d’En Jordi Bilbeny: hi tracta de les estades que l'Emperador Carles féu als estats catalans i que la censura va situar a Castella. Us oferim l’escrit de presentació del llibre. Col·labora en el seu finançament!
|
Més articles...
![]() Els primers colonitzadors d’Amèrica i la bandera catalanaEn Cristian Molina ha trobat més banderes catalanes en d’altres gravats dibuixats per En Theodor de Bry i la seva família, que testimonien, una vegada més, que la descoberta d'Amèrica i les primeres exploracions i colonitzacions van ser protagonitzades per catalans.
![]() Fa segles que patim la manipulació de la històriaHeus ací les impressions que li va despertar a la Francisca Ponce la conferència d’En Jordi Bilbeny, a la qual va asssistir, al Centre de Formació d’Adults Segrià, conferència intitulada ‘la censura d’estat i la Història de Catalunya: proves i raons’.
![]() Introducció a l’origen de la història antigaLa primera història global de la humanitat apareix a la Roma italiana de finals del segle quinze, un cop cau Constantinoble en mans dels otomans. S’emmarca en una glorificació deliberada de Roma i els monarques afins, que, aleshores, havien d’esdevenir els líders de la reocupació del món: els Reis Catòlics sota la protecció del papa Borja i, posteriorment, l’emperador Carles primer. Al segle vint-i-u, la falsificació de la història és un fet constatable, i sembla que aquesta pràctica té lloc de forma especial a partir del segle setze. Però ningú, pràcticament ningú, ho investiga. Article de l'Andreu Marfull.
![]() De debò volien descobrir En Colom?El dia 2 d’octubre de 2016 va aparèixer al diari «La Vanguardia» un article en què, sota el títol «Descobrir Colom», se’ns convidava a refrescar alguns dels tòpics canònics de la història oficial sobre el descobridor d’Amèrica. L’Institut Nova Història ha trobat avinent d’articular una sèrie de respostes i matisacions a moltes de les afirmacions que s’hi podien llegir.
|
|
Vols que organitzem una activitat al teu municipi?
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
![]() | Subscriviu-vos al nostre butlletí |
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+] A partir d’uns textos on els cronistes ens diuen que En Colom es trobava sobre les Canàries a la tornada d’un...[+] El cronista Bernáldez ens assegura que En Colom va morir “in senectute bona” a l’edat de 70 anys. A partir...[+] L’historiador aragonès Jerónimo Çurita ja va certificar que l’anomenada Franja de Ponent formava part...[+] És universalment sabut que en Lluís Vives era un català monolingüe i que, llevat del llatí, la seva única...[+] |
DARRERS ARTICLES COMENTATS
EL MÉS COMENTAT
(En els darrers 90 dies)
(En els darrers 90 dies)
EL MÉS LLEGIT
![]() ![]() |
SECCIONS |
PROJECTES |
L'INSTITUT |
A LA XARXA |