Accediu  |  Registreu-vos-hi
"La història no és factual en absolut, sinó una sèrie de judicis acceptats."
Geoffrey Barraclough
NOTICIES » 26-11-2010
5657 lectures

La Sagrada Família, esborrada del mapa amb Catalunya

De vegades ens agrada mirar el present. Permet agafar aire per capbussar-nos de nou dins les aigües fosques i turbulentes del passat manipulat. Ens agrada, encara que aquest aire estigui ple d'interessos creats, mentides i corrupteles.

Original de la carta rebuda per Na Marta Xargayò

Portem molts anys sentint a parlar del TGV al seu pas per Barcelona i a la vora de la Sagrada Família. Propostes, contrapropostes, manifestacions, retrets i fins i tot insults a tot aquell qui s'atrevís a posar en dubte la manipulació socialista del Sr. Hereu, alcalde de la capital catalana.

L'alcalde Hereu va tirar pel dret en la seva obcecació temerària perquè el túnel passés pel carrer Mallorca, un traçat que està encarint el pressupost en més d'un 42 % dels 233 milions d'euros pressupostats inicialment, molt lluny dels 165 milions que suposava passar pel litoral, dels 78 milions de l'opció del Vallès, que fins i tot ja estudiaven els tècnics de Foment, o de la proposta inicial del carrer Aragó absurdament desestimada d'entrada per una suposada necessitat de la xarxa de rodalies que no s'ha resolt en absolut. El traçat pel carrer Mallorca contradiu les recomanacions de la UNESCO i la World Monuments Funds. I, el que és més sospitós, es van ignorar tres votacions al ple de l'Ajuntament de Barcelona, una votació en una sessió del Parlament de Catalunya, i una altra en el Congrés dels diputats espanyol, totes guanyades per majoria absoluta, argumentant sempre que "no eren vinculants". Si no són vinculants els resultats de les votacions dels representants polítics, aleshores què és vinculant?

La UNESCO ja fa molt de temps que s'ha pronunciat sobre el túnel del TGV, en diferents documents diu que s'ha d'anar amb molt de compte abans de perforar el subsòl de Barcelona perquè les condicions no són les adequades. Només que el terra de la Sagrada Família es mogui 4 mil·límetres les obres haurien d'aturar-se, segons la UNESCO. Un informe dels seus tècnics certifica en les seves conclusions que s'havien d'aturar immediatament les obres i buscar un traçat alternatiu.

L'Audiència Nacional va demanar opinió a l'expert en obres públiques Manuel Melis, responsable de les grans ampliacions del metro de Madrid. En Melis ni tan sols va entrar a proposar mesures de protecció "perquè la decisió més arriscada ja s'havia pres", i per tant reclamava aturar immediatament les obres quan la tuneladora encara no havia travessat la Meridiana. Tampoc no se'n va fer cap cas.

L'arquitecte en cap de la Sagrada Família, el Sr. Jordi Bonet, ja ha manifestat en més d'una ocasió que Foment amaga que l'aigua ja amenaça la Sagrada Família. Expliquem-ho: en la construcció del túnel s'ha construït una pantalla de pilons de formigó per separar els ciments del temple de les obres del TGV i aquesta construcció s'ha convertit en el pitjor enemic de la Sagrada Família, ja que és la responsable de fer de tap per a dues de les rieres subterrànies naturals que passen per aquesta zona. Dues rieres que fan que l'aigua subterrània vagi a parar al mar i no es quedi retinguda al subsòl barceloní. I aquí és on rau el veritable perill. La pantalla està fent de tap artificial i és la responsable que ara només s'evacuï el 25 % de l'aigua que baixa de la part alta de la ciutat en aquest tram. És a dir que està fent de presa. L'aigua ja s'acumula en més d'un metre, contradient les estimacions de Foment que deien que el nivell de l'aigua només pujaria pocs centímetres. No cal ser un expert per veure que si això continua d'aquesta manera i no s'hi posa remei, el futur del Temple està en veritable perill per l'acumulació d'aigua en una part i el conseqüent assecament de l'altra banda del túnel, on l'aigua no arriba. I no només està en perill la Sagrada Família, sinó que podríem entrar en una espiral de desgràcies per tot l'Eixample, ja que el túnel travessa tota la ciutat d'est a oest. Per tant, si tot continua igual, la banda muntanya del túnel pot rebentar per excés d'aigua, i la banda mar de la ciutat pot debilitar-se per manca d'aigua en el subsòl, de manera que a llarg termini perillin les estructures contigües al túnel.

Adjuntem la notícia d'El País on s'explica que l'arxiu històric de la ciutat de Colònia es va enfonsar degut a l'esvoranc produït per les obres del metro que es feien just a sota d'aquest edifici singular:

http://www.elpais.com/articulo/internacional/desaparecidos/derrumbe

http://www.elpais.com/articulo/internacional/metro/hunde

Però ara surt a la llum el que fa temps que ens tenien amagat. Resulta que el Banc Europeu d'Inversions (BEI), en resposta a una carta enviada per la Sra. Marta Xargayó, de la Junta en Defensa del Patrimoni de Catalunya, en la qual els sol·licitava de quina manera es finançaven les obres del TGV en el tram de Barcelona, li diu que sí que finança part de les obres del tram del TGV Madrid-Barcelona-Figueres, però que no ha finançat el tram de la ciutat de Barcelona, ja que segons normativa interna del BEI, no financen projectes que puguin atemptar contra el patrimoni arquitectònic d'una ciutat, en aquest cas Barcelona. El BEI s'excusa de la no inversió argumentant que "no han rebut del promotor del projecte cap sol·licitud de desemborsament corresponent al tram que passa per Barcelona, i per tant no han desemborsat cap fons destinat al finançament d'aquest tram".

La pregunta és clara. O almenys és la pregunta que ens hem de fer. Per quins set sous per al tram de la ciutat de Barcelona les autoritats no han volgut demanar cap finançament? Què o qui hi ha al darrere?

Què justifica el malbaratament dels nostres diners, diners de tots els catalans, diners que estan servint per fer una obra faraònica que posa en perill l'Eixample, la Pedrera i la Sagrada Família, i que només beneficiarà uns pocs, ja que el tram de les estacions de la Sagrera i de Sants només serà utilitzat per uns pocs centenars d'usuaris? Qui faci el trajecte París-Madrid o a la inversa no passarà mai per aquest tram sinó que ho farà pel bypass del Vallès. D'altra banda qui vingui a la capital catalana baixarà a la primera de les estacions, segons d'on provingui el tren.

En què surt beneficiat l'Ajuntament de Barcelona? Hi ha per part de l'Ajuntament la voluntat d'encarir el barri de la Sagrera?

Volen els socialistes enfonsar la Sagrada Família i així ensorrar la imatge de la ciutat i enfonsar de retruc Catalunya? Volen destruir-nos l'autoestima?

Què en podríem fer d'aquests 170 milions d'euros de despesa extra que ens està costant aquesta aberració?

Quines comissions s'emportarà l'Ajuntament o els partits que estan al darrera d'aquesta obra? No hi ha una qüestió de finançament il·legal dels partits polítics? Es repeteix el cas Palau, però en aquest cas a Can Montilla (PSOE-PSC)? I per què callen el Sr. Joan Rigol i el Patronat de la Sagrada Família? És pel mateix motiu? Quins interessos amagats hi tenen tots plegats?

Christian Guarro




versió per imprimir

Comentaris publicats

  1. Brauli
    03-12-2010 01:40

    En primer lloc he de dir que no soc de cap organització partidista. Però vull, amb aquest altre missatge, trencar una llança en favor de l'Institut Nova Història. Entitat composta d'investigadors que, amb una labor científica i detectivesca, ens recorden la censura reial que s'imposà a totes les impremtes dels regnes hispànics a partir d'una norma del segle XVI i que comportà l'oblit, entre altres coses, de la catalanitat d'en Cristòfor Colom, de l'autoria catalana d'una part de la seva creació literària i de la creació en altres àmbits, en aquells temps i altres temps no tant remots. Crec que la memòria històrica no s'ha de limitar a recordar només, que també, els luctuosos temps de la guerra civil i el franquisme, sinó a més a més altres èpoques en les quals la nació catalana tenia moltes més competències que ara. Com deia un eminent dissident científic, si volem conèixer a fons un tema, hem de preguntar als dissidents, doncs elles i ells han de conèixer més bé els arguments a favor i en contra del motiu de la controvèrsia, molt més que els defensors i repetidors de les diferents versions oficials. Opino també que hi ha gent dins del partit del defenestrat Pasqual Maragall que fan aquesta funció i que són l'esperança futura d'aquesta organització, atès els resultats electorals que recentment ha patit a les eleccions del 2010 al Parlament que ho és de la Catalunya del Sud i de la Vall d'Aran d'Occitània.

  2. sergi gonzalez
    01-12-2010 09:38

    Francament l'article es poc rigoros . Per exemple dir que el tunel de afecta tot l'eixample pel tema de les aigües es delirant. Hi ha linies de metro amb tunels de semblant tamany que creuen l'eixample en la mateixa direccio . Actualment es poden fer els tunels que calgui en una ciutat, es un tema de diners i tecnologia adequada. No es un tema de que no es puguin fer. Hi ha una barreja de populisme basat en la ignorancia sobre aquests temes tecnics de la majoria de la poblacio i de defensa d'aquest temple com a projecte de la catalunay catolica com si tigues dret a condicionar el futur del pais etc etc etc. que desacredita a l'entitat Institut Nova Historia. Es nota que estem en precampanya pero hi ha argumentacions que es tornen en contra de qui les planteja. No val tot contra el psc sobre tot quan va en contra de la racionalitat, modernitat, el dret a una societat laica etc etc etc. La sagradda Familai com a projecte no es "sagrat" com per a crear una mena de cinturo magic, etc etc. Francament decepcinant aquest article. Per exemple es que el tunel pel carrer arago no crearia els mateixos problemes a l'eixample en quan a aigües que el del carrer mallorca?. Passar el tunel pel litoral es afuncional perque converteix a sant i sagrera en estacions termini, sense continuitat. Passar-lo per st cugat te el mateix efecte. I per cert , nomes cal mirar el sresusltats electorals de st cugat en totes les eleccions com per comprendre l'interes de lobbyes poderosos per a tenir l'estacio a peu de casa. En aixo calleu?. Ser sobiranistes no implica ser irracionals, precientifics, ni nacionalcatolicistes, ni , ni , ni. Amb article scom aquest feu un mal favor al sobiranisme que tambe i sobre tot ha de ser progressista i d'orientacio social. D'aqui uns anys fara vergonay aquests tipus d'articles, lahistoria esta plena d'articles demagogics que reocrren a la ignorancia i al pensament magic per manipular la opinio publica. Vica Catalunya lliure (de papanatisme antic-conservador que no te res envejar a societats mes aoccidentals).

  3. Brauli
    01-12-2010 03:09

    Vull compartir un altre cop més, aquest cop amb vosaltres, una informació que es va difondre fa un temps, després es va silenciar i crec que és l'explicació del perquè alguns han volgut que el TGV passi pel costat de la Sagrada Família. Es tracta que aquestes persones volen, ara o més endavant, posar una estació del mateix TGV al costat mateix del Temple. Els turistes que vinguin de França i del Nord d'Europa amb el TGV arribaran per milers al costat mateix de la Sagrada Família i convertiran aquest barri en un centre turístic que s'afegirà al Casc Antic de Barcelona, ara ja molt explotat. Jo soc de l'opinió que el túnel del TGV ha de passar per un altre indret o bé amb la profunditat suficient per no afectar els fonaments del Temple. Opino també que la nació catalana i totes les altres nacions no han d'especialitzar-se, per exemple en el turisme (Alfonso Guerra deia que havíem de ser un país de paletes i cambrers), la qual cosa les obliga a ser interdependents, sinó que cada nació ha de produir al màxim els bens i l'energia que necessiten, tot respectant els ecosistemes, i no haver de dependre de les decisions i pressions dels interessos privats internacionals que volen dominar-les.

Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
18061 lectures
Presentació de la universitat
El poble que Canta - Benvinguda
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
L'Isidre Casajoana, en un viatge per alemanya, troba uns escuts amb els quatre pals i ens ho comenta en aquesta...[+]
El Racing Club Lens de França llueix els colors de la bandera catalana a la samarreta.Una llegenda explica que...[+]
Heu sentit a dir que el Siglo de Oro és una traducció d’obres catalanes, atribuïdes a autors castellans? No...[+]
Com és que al primer llibre d'Erasme en castellà hi ha un escut amb les armes reials catalanes i...[+]