Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Per estimar el país cal sentir que té un passat, però no cal estimar l’embolcall històric d’aquest passat.
Cal estimar la seva part muda, anònima, desapareguda"
Simone Weil
ARTICLES » 19-02-2019  |  ALTRES FIGURES CATALANES
4835

Animals i plantes de la Mediterrània als quadres d'En Bosch

Us oferim les conclusions a què En David Vilasís va arribar en la conferència que va impartir a Montblanc sobre Hyeronimus Bosch dins dels actes de la 5a Universitat Nova Història (1-5 d’agost del 2018).

Tot contemplant els quadres d'En Hieronymus Van Acken o Hieronymus Bosch, m'he adonat que molts dels animals i plantes que hi surten no es corresponen amb l'àrea geogràfica on diuen que aquest pintor va desenvolupar la seva activitat professional. És a dir, Holanda.

Si que és cert que ocells, mamífers i algunes plantes, els podria haver vistos en gravats. Ara bé, el realisme amb què els pinta ho fa molt difícil.

Sobretot, allò que fa de més mal pintar són els amfibis. De fet, abans d'ell se'n troben molts pocs registres. Per a mi, els dos exemples mes cridaners d'amfibis en els panells d'En Bosch són la salamandrina terdigitata o la salamandrina perspicillata. Aquesta, només és present a Itàlia.


Salamandrina Sp.

 


Detall de la imatge anterior. Salamandrina Sp (no es pot determinar amb seguretat de
quina de les dues subespècies es tracta). Del quadre 'Sant Jeroni pregant' (Museum voor
Schone Kunsten, Ghent)

Una altre amfibi també italià que observem en les pintures d'En Bosch és el 'gripau raucador de ventre groc' o bombina pachypus.


Bombina pachypus (del 'Jardi de les Delícies')

Però l'amfibi més admirat en els quadres d'aquest pintor, i a la vegada menys conegut, és la 'granota de sant Antoni' o 'reineta'. L'anomenat Van Hacken reprodueix una variant de 'granota de sant Antoni': la hyla meridionalis. Alguns individus d'aquesta espècie són reconeixibles pel color blau del seu cos, afectats per una anomalia pigmentària anomenada «axantisme» (manca de pigmentació groga). D'aquí el color blavós de la seva pell. Es tracta d'una anomalia freqüent en aquesta espècie, que només viu al sud de França, a la Peninsula Ibèrica i al nord-oest d'Àfrica. Podem veure el seu cos al panell lateral esquerre del 'Jardi de les Delicies' amb el cap d'un ocell anomenat 'siboc' o 'enganyapastors'.


'Jardi de les Delicies': cap de 'siboc' i cos de
'reineta'

Pel que fa a les plantes, una de les més destacades es l''herbacol' o cynara cardunculus:, una planta molt rara a Europa a finals del segle XV. Prové del nord d'Àfrica. Va ser introduida pels àrabs. És representada al 'Jardi de les Delicies'. Les fímbries de color blau i les llargues penques la fan inconfusible.



Conclusió final
Els animals i plantes que acabem de citar i més de 30 exemplars més d'éssers vius que hom pot contemplar en els quadres d'En Hyeronymus Bosch —com és ara el 'martinet', l''agró blanc'. el 'flamenc d'aiguamolls', el 'corall vermell', la 'murtra', la 'mandràgora', l''albergínia', etc.— em fan pensar que aquest pintor, de qui diuen que mai no havia sortit d'Holanda, havia d 'haver viscut a l'Europa mediterrània occidental, perquè gran part dels seus referents pictòrics extrets del món animal i vegetal viuen en aquesta zona d'Europa.

David Vilasís Boix








Autor: David Vilasís Boix




versió per imprimir

  1. Santo Job
    23-02-2019 11:10

    Mathias Grünewald va sustancialmente más allá que el Bosco tanto en imagninería, como en patetismo, como en modernidad de trazo, como en uso del color. Basta ver el segundo estado del altar de Isenheim para darse cuenta de la inmensa fuerza de las imágenes pintadas por Grünewald.

  2. Francesc 2
    23-02-2019 00:13

    Sí, tens raó. És veritat, Dispensa. Però l'extrem i fascinant onirisme d'En Bosch, no el sé veure en els pintors alemanys que he diguem-ne fullejat.

  3. Santo Job
    22-02-2019 23:33

    ¿Que no tienen nada que ver con el mundo religioso? ¿Pero cómo puedes decir eso?
    El Jardín de las Delicias - tema religioso
    Mesa de los pecados capitales - tema religioso
    San Juan Bautista - tema religioso
    Adoración de los magos - tema religioso
    Tríptico de los santos eremitas - tema religioso
    Las tentaciones de San Antonio - tema religioso

    Paro de enumerar por evitar hacer la lista demasiado larga, pero prácticamente toda la obra del Bosco es de temática religiosa.

  4. Francesc 2
    22-02-2019 22:44

    Ock. Ho he mirat per damunt a la viqui. Sí, hi ha molt de moviment, però pel que veig em sembla que ni de lluny s'hi reflecteix el món oníric i al·lucinat d'en Bosch: un món grotesc de somnis que arriba fins i tot al paroxisme. Les peces dels pintors que cites tenen un caire eminentment religiós. Cas curiós el d'en Bosch. Per qui pintava? Qui havia de voler comprar les seves pintures que no tenen a veure res a veure, em sembla, al món religiós?

  5. Santo Job
    22-02-2019 21:41

    En cuanto a imágenes fantásticas, grotescas, figuras contorsionadas, etc de eso hay bastante en época del Bosco y en en la misma zona (Alemania, Países Bajos, etc). Lo puedes ver en artistas como Schongauer y Grünewald.

  6. Santo Job
    22-02-2019 18:04

    Ese tipo de criaturas mezcla de varias o combinaciones de animales con humanos ya se hacían siglos y siglos atrás. Luciano de Samósata, por ejemplo, en su "Historia verdadera" habla de toda clase de criaturas como los esciápodos, y en la mitología griega ya había figuras como la quimera, las sirenas, o la esfinge. Sin olvidarnos de criaturas como los cinocéfalos, muy representados por doquier.
    https://www.foliamagazine.it/wp-content/uploads/2013/09/Gli-abitanti-di-Angamanam.jpg

  7. Francesc 2
    22-02-2019 13:55

    Tot plegat és una mica angoixant.

  8. Francesc 2
    22-02-2019 13:54

    En Bosch és, clarament, el primer surrealista. Només pregunto qui hi ha abans d'ell que segueixi aquesta estètica, ja sigui en pintura o en literatura. Només em ve el cap un antecedent: i és en poesia el Dant. I en pintura?

  9. Francesc 2
    22-02-2019 13:50

    Sí, però jo em refereixo a aquesta barreja de caps d'un animal, cos d'un altre, a la quantitat de cossos humans en moviment i en postures estranyes, i il·lògiques de combinacions de cossos i objectes. Tot aquest paisatge irracional, com d'al·lucinat, talment com el veiem en els somnis.

  10. Santo Job
    22-02-2019 10:22

    Francesc, la tradición de pintar o describir toda clase de bestias es larguísima, no es algo que haya inventado Joen van Aaken. Por abreviar, aquí queda una lista:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_medieval_bestiaries

    CescT: El Bosco no hace arte abstracto, es plenamente figurativo.

  11. Andreu C
    21-02-2019 22:53

    Leonardo da Vinci, Jeroni Bosch, Picasso, Dalí,,,, i més genis pintors q aniran sortint d'aquesta terra

    Que també és la terra de I l'inventor dels motors de reacció dels avions, de l'inventor del primer submarí amb motor del món, de l'inventor de la Coca-cola,...

    Talent, creativitat i genialitat concentrats en uns pocs centenars de km2

  12. CescT
    20-02-2019 17:01

    Ningú, pel cap baix s'avança 350 anys. L'art abstracte comença cap el 1870 o així

  13. Francesc 2
    20-02-2019 16:03

    A mi el que em deixa esmaperdut és la manca de precedents quant a l'onirisme d'aquestes peces. Qui havia pintat així anteriorment?

  14. Joan soldevila
    20-02-2019 12:15

    Interessant article que ens ha de fer plantejar una multitud de qüestions que podem donar per fetes. Potser aquest quadre és fruit d'un estat alterat de consciència. O tal vegada va viatjar a la Mediterrània, cosa que li va servir per explotar aquells coneixements que podia haver arreplegat per la pintura

  15. CescT
    19-02-2019 17:51

    Una de les coses que sempre m'ha sorprès del Bosch és la fantasia que s'exhibeix en els seus quadres. Si aquest pintor hagués nascut al segle XIX - XX podríem suggerir que barreja diferents estils, entre el realisme, l'expressionisme, el simbolisme, el surrealisme i potser el cubisme, però com és un pintor del segle XV-XVI sembla que va ser un pintor molt avançat. Penso que els surrealistes i els simbolistes es van inspirar en el Bosch.
    No sóc un gran entès en la matèria pictòrica, però tinc entès que al segle XV-XVI es portava la pintura renaixentista. La pintura renaixentista era realista, barrejava art i realitat, per tant, la pregunta és: que indueix al Bosch a ser tan fantàstic?

    Estava " boig " com en Dalí?, Podria ser que prengués algun tipus d' al•lucinogen?

    Si mirem - el Jardí de les delícies - apareixen bastants persones de raça negra molt genuïns. Al minut 2.17 es veu un home de raça negre amb una nòrdica en una mena de barca fantàstica. Sembla que el Bosch era una persona cosmopolita. No pot ser que només copiés gravats de llibres.

    També apareixen molts animals, una girafa i un elefant entre ells. Entenc que els catalans ja havíem explorat l'Àfrica feia temps. En Colom ja havia viatjat a Guinea. A l'Àfrica i trobem Montserrat.

    Potser el quadre - el jardí de les delícies - rendeix culte a aliments al•lucinògens. Apareixen molts aliments, persones de raça blanca, bruns i negres barrejats amb animals existents i inexistents. Potser les delícies són aliments que col•loquen.

    https://www.youtube.com/watch?v=p-63oQ1iUVM


  16. Francesc 2
    19-02-2019 15:56

    és que és, senzillament, al·lucinant....

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
35165

Aconseguits 350€
de 8000€
Queden 21 dies

Més informació
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Pep Comajuncosa analitza les connexions de Calixt III amb la casa reial...[+]
Una intervenció arqueològica a la basílica dels Sants Just i Pastor descobreix restes d'un segon palau...[+]
Sabies que s’ha pogut documentar en almenys dues ocasions que En Cristòfor Colom va escriure una carta en...[+]