Crea el teu compte
Accedeix
"Quan al món apareix un geni, es pot identificar per aquest senyal: tots els necis es conjuren contra ell"
Johnathan Shift «Thoughs on various subjects, moral and diverting».
ARTICLES » PROJECTE CONTRA LA CENSURA I LA MANIPULACIÓ
Data de publicació: 25-01-2012  11305 lectures

Carles Ortiz

Focs de més de quatre persones a la Barcelona del 1400

Quantes persones vivien a cada casa a la Catalunya del segle XV? Quatre? Cinc? Els còmputs oficials s’acostumen a fer multiplicant cada foc per 4. Ara podem dir que en força casos, els nombre de residents eren molts més.

Estic llegint el llibre La vida quotidiana a Barcelona vers 1400, de la Teresa-Maria Vinyoles i Vidal, editat per la Fundació Salvador Vives Casajuana (Barcelona, 1985)

Tot i tractar-se d'un estudi del 1400 i només de la ciutat de Barcelona, a la pàgina 80 l'autora diu el següent respecte al càlcul del cens. Transcric literalment:

"El nombre de focs, és a dir, de cases habitades i censades l'any 1389 (que sembla que és un dels que ens dóna les dades més completes) era de 6.695 focs. Cal pensar que hi manquen, almenys, la comunitat jueva, els hostals del bordell, les barraques dels pescadors, les casetes dels marginats més enllà del Portal dels Orbs i també els clergues i cavallers establerts a la ciutat. El nombre de focs no sempre és prou indicatiu per donar un nombre d'habitants, ja que a més de faltar-hi grups sencers, com acabem d'assenyalar, hem de tenir present que a les cases a més de la família hi havia "companya": servents, macips, esclaus, aprenents, oficials, amics. Trobem forasters a dispesa a moltes cases privades i també als hostals. Hi ha llars que amb els pares s'hi pot estar el fill casat; o la mare vídua amb els pubills i el seu servei, junt a una filla casada i el gendre; hi ha cases ocupades per diverses vídues, etcètera".

Dic això perquè en Jordi Bilbeny, en una conferència recent a la seu de Plural 21, a Barcelona, havia posat sobre la taula el tema del cens de Catalunya pels volts del 1500 en relació a la decadència i recordo que va comentar que en molts focs o masies hi podia haver molta més gent que no pas les 4 persones que s'acostumen a comptabilitzar per foc. Ara sabem, mercès a aquest estudi de la Teresa-Maria Vinyoles, que, efectivament, tot sovint hi havia a cada casa més gent del que ens pensem.

 

Carles Ortiz



Autor: Carles Ortiz




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

  1. JOANMA
    18-04-2016 14:00

    Valladolid, Sevilla = València; Alcalà, Toledo = Alacant.
    Aleshores:
    Confederació Catalano-Aragonesa 8/9 milions vers Corona Castella 1 milió
    s'ha d'investigar...

  2. Pere Baladron Grau
    01-02-2012 19:32

    De la mateixa manera que als anys 50/60 si volies matricular un cotxe rapidament ho havies de fer a Madrid, per poder artifialment mantenir el número de matricules a Madrid més nombroses que a Barcelona, segurament han fet el mateix amb els habitants.A mi sempre m'ha estanyat que oficialment diguin que tota la confederació Catalano-Aragonesa tenia, més o menys, un milió d'habitants i la Corona Castellana 8/9 milions.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
39596 lectures
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
Llista de reproducció de tots els videus de la 12a UNH
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
En Marc Terrades ens fa arribar unes imatges d'unes naus d'armades espanyoles del segle XVI, que, curiosament,...[+]
Un mapa interactiu permet descobrir els noms de carrers i places de la ciutat californiana, alguns dels quals...[+]
La Núria Garcia Quera ens explica la relació que tenen, segons ella, certs topònims pirinencs amb l'euskera...[+]
L'Isidre Casajoana, en un viatge per alemanya, troba uns escuts amb els quatre pals i ens ho comenta en aquesta...[+]