Crea el teu compte
Accedeix
"Vivim en un món fals i l’única forma de sortir-ne és admetre plenament allò que som i que constitueix la nostra realitat"
Manuel de Pedrolo
NOTICIES » PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA | Data de publicació: 29-06-2023 | 2112 lectures

Judit Verdaguer

La Festa dels Ximples de l'1 de gener

Us compartim un fil de tuiter escrit per Judit Verdaguer on descriu aquesta festa popular catalana.

Pintura medieval de la festa popular.

L’ú de gener a l’Edat Mitjana es celebrava la Festa dels Ximples. Un dia en el que el clergat i el poble s’unien per anar de farra! D’entre el baix clergat s’escollia el bisbe o l’abat dels ximples que exercia de líder per un dia.

L’elegit i d’altres clergues s’afegien a les festes paral.leles que els laics organitzaven pels carrers de les vil•les. Tots junts, disfressats i amb màscares monstruoses, cantaven, ballaven i bevien vi, molt vi!





La embriaguesa, la disbauxa i els desordres imperaven i la corrua dels Ximples ultrapassava carrers i tavernes per envaïr esglésies i cementiris. Va ser condemnada per papes, bisbes i teòlegs que denunciaven la degradació moral d’alguns clergues.





El 1445, la Facultat de Teologia de Paris descrivia així els aldarulls: hi ha clergues vestits de dona recitant versos obscens, mengen botifarra dins l’església, ballen i s’encensen amb el fum de les soles de les sabates velles!Tot i això, els ximples van continuar durant segles!


Judit Verdaguer




Podeu accedir al fil de tuiter original en el següent enllaç: https://twitter.com/JuditVerdaguer/status/1609501458147278849?s=20



Redacció: Judit Verdaguer




versió per imprimir

Comentaris publicats

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    38570 lectures
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    11a UNH - Presentació de la universitat
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Si En Colom hagués viscut a Castella i Andalusia, com se’ns diu, hauria après els noms dels animals en aquella...[+]
    Si els Della Rovere eren els Rovira, llavors tindria sentit que al 1471, any que Francesco della Rovere esdevé el...[+]
    Josep Maria Vall Comaposada ens parla sobre l'origen de la bandera...[+]
    Per la seva fervent actualitat tornem a reproduir en la pàgina principal del web un article de l'Oriol Ribas....[+]