EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Per estimar el país cal sentir que té un passat, però no cal estimar l’embolcall històric d’aquest passat.
Cal estimar la seva part muda, anònima, desapareguda"
Simone Weil
NOTICIES » PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA
Data de publicació: 29-06-2023  2907

Judit Verdaguer

La Festa dels Ximples de l'1 de gener

Us compartim un fil de tuiter escrit per Judit Verdaguer on descriu aquesta festa popular catalana.

Pintura medieval de la festa popular.

L’ú de gener a l’Edat Mitjana es celebrava la Festa dels Ximples. Un dia en el que el clergat i el poble s’unien per anar de farra! D’entre el baix clergat s’escollia el bisbe o l’abat dels ximples que exercia de líder per un dia.

L’elegit i d’altres clergues s’afegien a les festes paral.leles que els laics organitzaven pels carrers de les vil•les. Tots junts, disfressats i amb màscares monstruoses, cantaven, ballaven i bevien vi, molt vi!





La embriaguesa, la disbauxa i els desordres imperaven i la corrua dels Ximples ultrapassava carrers i tavernes per envaïr esglésies i cementiris. Va ser condemnada per papes, bisbes i teòlegs que denunciaven la degradació moral d’alguns clergues.





El 1445, la Facultat de Teologia de Paris descrivia així els aldarulls: hi ha clergues vestits de dona recitant versos obscens, mengen botifarra dins l’església, ballen i s’encensen amb el fum de les soles de les sabates velles!Tot i això, els ximples van continuar durant segles!


Judit Verdaguer




Podeu accedir al fil de tuiter original en el següent enllaç: https://twitter.com/JuditVerdaguer/status/1609501458147278849?s=20



Redacció: Judit Verdaguer




Descarregar PDF de l'article

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    41331
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è SimposiLlista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Dues cartes del rei Ferran a en Diego Valera, a la tardor del 1476, en què el monarca dóna ordres d'atacar...[+]
    Ponència d'En Manel Capdevila al 8è Simposi sobre la Descoberta Catalana d'Amèrica a Arenys de Munt...[+]
    Hi havia port a Pals o no hi havia port? Mentre els escèptics continuen dubtant, l'Albert Fortuny analitza el...[+]
    Si En Martin Behaim no va ser l’autor del primer globus terrestre occidental conservat, si no va ser un dels...[+]