Crea el teu compte
Accedeix
"No saber el que ha succeït abans de nosaltres és com ser nens per sempre"
Ciceró (106 AC-43 AC) Escriptor, orador i polític
ARTICLES » PROJECTE COLOM
Data de publicació: 03-07-2020  3961 lectures

Marc Pons

Un huracà destrueix la primera capital americana, fundada pels Colom

Article d'En Marc Pons a el nacional.cat d'ahir 2 de juliol del 2020. El 2 de juliol del 1502 un huracà va destruir la primera capital d'Amèrica, que havia estat fundada per En Cristòfor Colom.

Plànol de Santo Domingo, segle XVI. Font: enciclopèdia dominicana (cliqueu-hi damunt per ampliar la imatge)

El 2 de juliol de l’any 1502, fa 518 anys, un huracà destruïa Nova Isabela, la primera capital americana fundada pels europeus. Nova Isabela, que després del cop d’estat ordit pels Reis Catòlics contra els Colom (1500) va ser rebatejada com Santo Domingo, havia estat fundada el 5 d’agost de 1496, per concentrar-hi tots els edificis de govern de la colònia Hispaniola (actualment l’illa està formada per la República Dominicana i per Haití). Nova Isabela havia estat fundada per Bartomeu Colom —seguint ordres del seu germà Cristòfol—; i el seu primer alcalde havia estat l’armador i mercader tarragoní Miquel de Ballester i Taranau.

Quan es va produir aquella catàstrofe, el partit colombí ja havia estat apartat del poder, i els usurpadors que els havien rellevat ja havien estat destituïts. Els Colom havien estat detinguts, engrillonats i deportats a Castella, el Senat de la colònia havia estat dissolt, i l’alcalde Ballester havia estat destituït (1500). En canvi, els usurpadors Francisco Fernández de la Bobadilla (el jutge enviat pels Reis Catòlics que havia perpetrat aquell cop d’estat) i Francisco Roldán Jiménez (cap polític dels colons castellano-lleonesos i braç executor del cop d’estat) a causa d’aquell huracà desapareixerien nou dies després en un naufragi a alta mar. Si més no, així consta en la historiografia espanyola.

Aquell huracà va provocar la destrucció de la pràctica totalitat de la ciutat. A partir del fet, Nicolás de Ovando —el nou governador després de la destitució i arrest de Bobadilla i Roldán (acusats de corrupció)— ordenaria reconstruir la ciutat a l’altra banda del riu Ozama. Es dona la curiosa circumstància que tres dies abans que l'huracà devastés Nova Isabela, els Colom, que havien estat excarcerats després de renunciar a les Capitulacions de Santa Fe, es presentaven davant el port de la ciutat per advertir de l’arribada d’aquell fenomen meteorològic. Nicolás de Ovando es va negar a autoritzar el desembarcament, i tres dies més tard, centenars de persones morien a causa de l’huracà.

Barcelona
2 de juliol del 2020
El nacional.cat
Marc Pons
https://www.elnacional.cat/ca/efemerides/huraca-destrueix-capital-americana-fundat-colom_518988_102.html



Autor: Marc Pons




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    39998 lectures
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    Llista de reproducció de tots els videus de la 12a UNH
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Quondam vol dir difunt? Sí, és clar: i s’aplica quan algú és un difunt biològic. Però també s'utilitza...[+]
    Tothom assegura que Jeronimus Bosch era un pintor flamenc, però en Pau Mora ha trobat una referència que ens fa...[+]
    Recuperem aquest article d'En Jordi Bilbeny, aparegut al 1994, que identifica com a "llegua catalana" la "llegua...[+]
    Ignasi Catalan començà a sospitar la procedència ibera de les barres en fixar-se que les figures geomètriques...[+]