ARTICLES » 09-08-2021 | ALTRES FIGURES CATALANES
4228 lectures
|
Una pintura de Sant Francesc d’Assís amb interrogants
En Leandre Martí, mestre en descobrir detalls que a tothom li passarien per alt, s'ha fixat en un fragment d'una pintura sobre Francesc d'Assís que resulta altament revelador: què hi fa l'escut català en un llenç d'aquest sant?
Cercant informació per la xarxa, em va cridar l'atenció la pintura coneguda com Sant Francesc d'Assís donant la regla als seus frares. El seu autor és el pintor napolità Niccolò Antonio (1420-1460), conegut com a Colantonio, que la va pintar devers l'any 1445.
Segons els entesos, aquesta pintura té influències flamenques i catalanovalencianes. L’autor és considerat el pintor napolità més interessant de segle XV. Ara bé, sobta la pobra informació que ens ha arribat sobre aquest artista. El que en sabem és que va estar sota el patrocini del rei Renat I de Nàpols, quan, entre 1435-1442, va ser-ne rei ―pel fet de ser fill de Na Violant d'Aragó―. Ens referim al mateix monarca que, anys després, en concret a l’any 1466 i durant la Guerra Civil catalana, va acceptar ser rei dels catalans quan la Diputació del General li oferí la corona. Entre els catalans fou conegut com el “Bon Rei Reiner”.
Doncs bé, a En Reiner el va succeir a la cort de Nàpols Alfons V d’Aragó, anomenat el Magnànim. També aquest monarca va mantenir Colantonio sota el seu servei. Així, li va encarregar la que seria la seva obra més coneguda: Sant Jeroni al seu estudi. Aquesta obra i Sant Francesc d'Assís donant la regla als seus frares es troben a hores d’ara al Museu di Capodimonte de Nàpols. A la cort, Colantonio va coincidir amb el pintor valencià Jaume Baçó. A més, es diu que Colantonio va treballar a València i a Toledo.
Tornem, però, a la pintura Sant Francesc d'Assís donant la regla als seus frares. Si observem la imatge i alhora tenim en compte que molts entesos el reconeixen com un pintor detallista, penso que uns detalls ben particulars expliquen quelcom: les rajoles que decoren el terra. De les moltes interpretacions que se’n poden fer la meva és: ―El terra o la terra que trepitjo són les meves arrels. I les arrels són aquí representades per símbols heràldics. En altres mots: jo em demano el següent: vol dir el pintor que Sant Francesc d'Assís va néixer en terres catalanes o bé que allí hi tenia les arrels? Aquí ho deixo.
Leandre Martí
Autor: Leandre Martí
versió per imprimir
A Alberto Velasco:
Veig que pertanys al grup d'acadèmics, que en públic ranegeu d'INH i és passeu la vostra vida penjats com nens a la web de l'institut.
Dit això, en referència al quadre de Sant Francesc d'Assís donant la regla als seus frares, al teu comentari dius:
"I mira que era fàcil. Les rajoles de la pintura estan imitant les produccions de Manises del sXV. El pintor va treballar per Alfons el Magnànim, que tenia el seu palau de Nàpols ple de rajoles maniseres. Segur que les va veure."
Colantonio també pinta el quadre de Sant Jeroni al seu estudi per encàrrec del Magnànim, i si et fitxes veuràs que a terra no pinta rajoles amb un escut caironat amb pals, "I mira que era fàcil," "Segur que les va veure," i no li posa perquè seria un sense sentit, no trobes? Segur que veia el sol i no el va posar pas.
Hi ha un consens entre els entesos, en assenyalar que Colantonio és un pintor que no fa les coses a la babalà, sembla que tu tens una altra opinió, continuès dient:
Veuen unes rajoles amb un escut caironat amb pals, com surten en tants altres retaules tardogòtics, i les utilitzen per insinuar si sant Francesc d'Assís era català.
Quan dius que l'escut caironat amb pals surt en tants altres retaules, vols dir que era una mena d'indústria xurrera o vols dir cinc, sis o, a tot a estirar set (aquells que són identificables sense cap mena de dubte), l'important és si dins de cada quadre hi ha una raó que justifica que hi sigui.
El pintor en Lluís Dalmau vers 1443 i 1445 pinta per encàrrec dels consellers de Barcelona el quadre conegut com La Mare de Déu dels consellers, i a terra i posa l'escut del Consell, escut tal com consta el 1373 en la làpida commemorativa de la inauguració del Consell de Cent. Ara bé, això té una raó de ser, el pintor no li va posar a la babalà. Suposant que el quadre d'Em Dalmau no fos conegut i un dia aparegués l'Hermitage de Sant Petersburg, algú podria relacionar el quadre amb Catalunya?, i si a si fos, quins elements del quadre li parlarien?
Conclusió: tu professor penses que va pintar els senyals catalans gairebé perquè era una moda, bé penso, que cap altra interpretació, salut.
Ramiro, si no fas res mes que enfotre't del que publiquen els companys i si tan supervis i supremacistes ens consideres, i mai no aportes res mes que critiques i befes pel nostre passat, surt ja del xat i no tornis….. ens aburreixes i ens fas perdre el temps…..nomes resten 8 anys i tenim encara molta feina a fer senyor…. 2029
Desperta ferro!
A Ramiro:
"...uno mira un cuadro y lo interpreta como le da la gana..." Si, a si és la punyetera diversitat humana, lliure de pensar, criticar i opinar, i això molesta en molt als individus d'idiologies totalitàries. I si la qüestió té a veure encara que sigui de resquitllada, amb Catalunya o el català, es fa inevitable la presència d'un professional de l'exorcisme.
Foro coches???, demasiado nivel científico tiene esa página, por eso entro en esta que es más asequible, suerte en la vida y viaje, con acritud
Querido Ramiro,
Vuélvete a forocoches, allí no te borrarrán los comentarios. Aunque quizás tampoco te los contesten.
Sin acritud.
Uno mira un cuadro, 600 años después, lo interpreta como le da la gana,,,, y dice, San Francisco era catalán,,,,,,, pago la cuenta y me voy,,,,, de verdad, qe buen verano me estáis dando,,,,,, ni el Jueves os supera!!!!! Por dios, no tenéis sentido del ridículo??? Ahora borrar el comentario, a mi, plim