Gran Manual de la descoberta i conquesta catalanes d'Amèrica
Un projecte de Jordi Bilbeny
La memòria oral ens assegura que En Colom era català, que tenia casa a Barcelona i que aquí va ser rebut pels reis, en tornant del seu primer viatge transoceànic, i on també van ser batejats els indígenes que va dur del Nou Món perquè –com diu el mateix Descobridor– «aprenguessin la nostra llengua». Hi ha un munt de llegendes que ho recullen i ho exposen sense el més mínim dubte conceptual, afegint-hi encara, que els mariners que el van acompanyar eren catalans i duien barretina.
La majoria dels nostres historiadors, especialistes en temes americans i biògrafs colombins les menystenen o, directament, les obliteren. Però les llegendes hi són. I és molt estrany que, si En Colom no hagués posat mai els peus a Catalunya, la gent se les hagués inventades. Molt probablement responguin a un fons de veritat. A una veritat que, per les més que conegudes raons d’Estat, hagi estat esborrada i reescrita.
Per tant, reconstruir la vida d’En Colom, dels seus companys i dels seus primers viatges americans, abans que fossin alterades per la censura d’estat i per la Inquisició, és una tasca intel·lectual que urgia i que el respecte i l’admiració vers el Gran Almirall i Virrei exigia amb urgència extrema.
Però no solament fent servir les llegendes i la tradició oral, sinó tota base i font documental que tinguem a l’abast. I això és el que ha fet En Bilbeny: agafar la primera documentació catalana i analitzar-la des de la nostra perspectiva nacional. Sense vergonya, sense sentir-se culpable. Sense demanar ni permís ni perdó. Però, sobretot, sense deixar-se endur ni impressionar per la inèrcia espanyola i espanyolista, que ha fet recaure tot el protagonisme d’aquella gesta nàutica i històrica sobre Castella.
I el resultat ha estat sorprenent, perquè, entre els testaments, les butlles, les cartes, les Reials cèdules, les llicències, les provisions o els relats que ens van fornir els cronistes dels segles XV, XVI, XVII i XVIII, en surt una visió radicalment nova. Una visió que ens ajuda a comprendre que les Índies van ser incorporades des de l’inici a la Nació Catalana, perquè els reis que van promoure aquella gesta foren els reis d’Aragó, de València, de Mallorca, de Sardenya, de Sicília, que alhora eren comtes de Barcelona. I, encara que no es vulgui reconèixer, també van ser reis de tota la Nació catalana, que llavors ja havia incorporat Castella al seu imperi.
Per això els reis eren a Barcelona aquell 1493. Per això En Colom hi va ser rebut. I s’hi van batejar els indis. Per això s’hi van convocar Corts generals de Catalunya i en el decurs d’aquestes Corts es va concedir al Descobridor el títol de virrei i governador general de les noves terres trobades i de les que es poguessin trobar. Perquè els virregnats no van existir mai a Castella, sinó que constituïen l’eix vertebrador de la filosofia política catalana. Hi havia virreis i virregnats a l’Aragó, al Principat de Catalunya, a València, a Mallorca, a Sardenya i a Sicília. I a partir del 1493 n’hi va haver a les Índies. Cosa que indica que les terres del Nou Món, com evidenciaven les butlles papals de donació, van quedar incorporades des del començament a l’estat català.
Aquest llibre recull un centenar d’evidències directes que expliciten sense cap mena d’embut que la gesta de la descoberta, primera conquesta i subsegüent exploració, colonització i evangelització va ser duta a terme des de Catalunya i per catalans. I en posen de manifest moltes desenes més que En Bilbeny incorpora en els seus raonaments i explicacions demostratives. És un llibre que marcarà un abans i un després en la percepció que els catalans tenim de la nostra història i de la nostra participació en la història de la humanitat, més enllà de l’evidència palmària, ja demostrada per les darreres proves d’ADN, de la catalanitat d’En Colom. Aquí fem un pas endavant. Un pas endavant de gegant.
Si creus en el projecte compromès de restaurar el nostre passat segrestat i esborrat per la raó d'Estat, aquest llibre no pot mancar de cap de les maneres a la teva biblioteca, ni a la biblioteca dels teus amics i parents més propers, a qui també els hi pots regalar. No te'l deixis perdre. Renuncia a ser un mer observador, un indiferent més, un català neutre, neutral i neutralitzat. I sigues protagonista d'aquest nou projecte de restaurar la nostra història usurpada i tergiversada per la censura d'Estat. Ajuda'ns a tirar endavant aquesta nova campanya!
Institut Nova Història
Comparteix la campanya
Ajuda'ns a fer-la créixer enviant-la als teus amics i les teves xarxes.
Tria la teva aportació
Queden 22 dies per fer-ho possible
-
50€Aportant 50€
Llibre dedicat personalment per l'autor i enviat a casa sense despeses de cap mena. Constar als crèdits d'agraïment del llibre en una llista amb tots els micromecenes.
0 mecenes Aporta-hi → -
Més suport
100€o mésAportant 100€
Llibre dedicat personalment per l'autor i enviat a casa sense despeses de cap mena. Constar als crèdits d'agraïment del llibre en una llista amb tots els micromecenes i una ruta colombina a Barcelona, gratuïta, per a dues persones, que s’anunciarà oportunament.
0 mecenes Aporta-hi →
| Anunci del Projecte de recerca Institut Nova Història: Els cavalls MUSTANG nord-americans, descendents dels MESTENC catalans |
Els continguts d'aquest web estan sota llicència Creative Commons BY-NC-SA 4.0. Podeu compartir i adaptar el material sempre que reconegueu l'autoria, no en feu un ús comercial i compartiu l'obra derivada amb la mateixa llicència.
|
SECCIONS |
RECERCA |
L'INSTITUT |
A LA XARXA |
EN

