Crea el teu compte
Accedeix
"Hi ha dues maneres d'enganyar-se. La primera consisteix a creure el que no és veritat; la segona, a negar-se a creure el que és veritat."
Søren Kierkegaard

Portada


L’historiador Lluís Roldán i Pascual ens parla del seu llibre «Reyno de España. Història negada a la nació catalana» (Llop Roig, Llibres i Cultura, 2025), que es va presentar a la 57a Universitat Catalana d’Estiu de Prada el 17 d’agost del 2025, amb la participació d'En Pau Vinyes, historiador i editor, i que forma part d’una trilogia de la qual aquest segon treball parteix d’una tesi que situa l’origen del conflicte entre Catalunya i Espanya en la permanent negació politico-històrica de la Nació Catalana per part de l’Estat espanyol.

Com s’ha relatat la Història d’Espanya excloent-ne la participació catalana?

Des de fa segles, la societat catalana i l’espanyola viuen immerses en un profund conflicte de caràcter polític –arrelat i ancorat en la llarga història de la seva relació– que gira entorn de l’existència d’una nació catalana[1] i el reconeixement de Catalunya com a entitat nacional. (...)

S’admet sense discussió l’existència d’una nació...

LLEGEIX-NE MÉS »

215 lectures

Articles i notícies recents



LLEGEIX-NE MÉS »

398 lectures
NOTÍCIES » 23-03-2026

L’origen de l’almirall

Publiquem aquest article "L'origen de l'almirall" de la periodista Marta Adana que en Marc-Vicent Adell ha traduït al català.


LLEGEIX-NE MÉS »

491 lectures

Quina relació tenen tots aquests noms comuns i propis, de persones i de llocs? El filòleg reusenc Biel Ferrer ens en parla en aquest article en què, entre d’altres coses, ressenya el llibre Redescobrint la Malta catalana, de Jordi Bilbeny.


LLEGEIX-NE MÉS »

263 lectures

Com a casa: viatjant pel món a la recerca d'obres, edificis, monuments i personatges que ens remeten a casa nostra.


LLEGEIX-NE MÉS »

496 lectures

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 26-01-2026

Univers Bilbeny

El darrer llibre d’en Jordi Bilbeny, un recull dels millors articles, escrits, reflexions, parlaments i xerrades de l’autor especialitzat en historiografia catalana.


LLEGEIX-NE MÉS »

1120 lectures

Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


LLEGEIX-NE MÉS »

6025 lectures

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Ignorar les fallades és condemnar-se a repetir-les. Elna no hauria estat assetjada ni massacrada si en Jaume...[+]
L'Àlex Sendra ens presenta un exemple, a través d’un conte de la Josefina Làzaro, de com ha quedat memòria...[+]
La Biblioteca Nacional de la capital francesa conserva un exemplar complet del text del segle xv del qual es creia...[+]
Una petita referència que en Joan Ventura troba en un llibre d'en Henry Kamen, li fa pensar que, efectivament,...[+]