EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Sovint les persones no volen veure o escoltar la veritat perquè no volen q les seves il·lusions siguin destruïdes"
Friedrich Nietzsche

Portada


Publiquem aquesta ressenya, editada al periòdic digital espanyol «El Debate», sobre l'estudi d'en Marc Vicent Adell que tracta de la relació entre Garcilaso de la Vega i Pere Serafí, perquè, tot i la dura crítica, resumeix amb perfecció les tesis de l'autor: la comparança entre poetes del Renaixement i de l'edat mitjana permet concloure que la poesia castellana del segle XVI és una mala traducció d'autors catalans censurats.

L’article ressenya amb to crític una sèrie de textos del filòleg Marc Vicent Adell, vinculat a l’INH, que sosté que Garcilaso de la Vega probablement era català. Els textos sorgeixen d’una conferència que Adell va fer el 2022 a Arenys de Munt, dins del 21è Simposi sobre la història censurada de Catalunya.

Segons l’article, Adell compara Garcilaso amb diversos poetes catalans i valencians: Ausiàs March, Pere Serafí, Joan Pujol, Jordi de Sant Jordi i Joan Roís de Corella. Hi assenyala coincidències de mètrica, d’estructura i de lèxic, com...

»

396

Articles i notícies recents



»

1103

En resposta a José Antonio Lorente, que en l’entrevista que li fa Na Sílvia Colomé a «La Vanguardia» del 22.10.2026 diu que no passaria res si En Colom fos català, Jaume Vallcorba i Tura, enginyer tècnic industrial, estudiós de la Història, activista cultural, ex-vicepresident del Cercle Català de Negocis (2008-2010) i expresident de la Fundació Catalunya Estat (2011-2014), argumenta la seva posició sobre la qüestió.


»

3873
OPINIO » 21-10-2026

Eliminar la història

Reproduïm, amb el vistiplau i la complicitat de l’autor, l’article “Eliminar la història”, del Dr. en Filosofia, escriptor i professor Lluís Muntada i Vendrell (Riudellots de la Selva, 1964), els breus i interessants assaigs del qual podem llegir dilluns, cada quinze dies, a la seua columna d’opinió KEEP CALM del diari El Punt Avui.


»

780
ARTICLES » 19-10-2026

El cavallerís d’En Cortès

L’estudiós Carles Camp, autor del llibre «La conquesta catalana de Mèxic» (Librooks, 2025), ens presenta, en aquest article, la veritable identitat del cavallerís d’En Cortès, anomenat Martí de Gamboa.


»

826

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 30-04-2026

La conquesta catalana de Mèxic

El darrer llibre de l'autor Carles Camp, on ens descobreix les noves proves i tesi sobre la conquesta catalana de Mèxic, editat per Librooks.


»

3523

L'historiador Victor Cucurull ha publicat amb l'editorial Librooks aquest llibre que explica una narrativa contínua de la història de Catalunya des d'un punt de vista propi i nacional, des de l'Edat Antiga fins al Procés d'independència de la darrera dècada.


»

2529

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Tots els estudiosos reconeixen que tota la cartografia mediterrània fins al segle XVI era feta per cosmògrafs...[+]
Al 1511, en editar-se l'Elogi de la Follia, Erasme ja hi denuncia la pràctica consolidada de la censura, on els...[+]
El diari Levante es feia ressò aquesta setmana de la catalanitat de Cervantes segons Lluís Maria Mandado, que...[+]