Crea el teu compte
Accedeix
"Quan llegeixis una biografia, tingues present que la veritat mai és publicable."
George Bernard Shaw
ARTICLES » 07-10-2018  |  MEMòRIA HISTòRICA
3404

Emmirallament d’un llibre: «La Sardana i la Religió de les Bruixes»

Us oferim una petita ressenya que En Salvador Brulles ha escrit a l'entorn del llibre «La Sardana i la religió de les bruixes» d'En Jordi Bilbeny.

Salvador Brulles

Una vegada més, ens hem de tornar a felicitar per un altre gran llibre que ha escrit per a tots nosaltres En Jordi Bilbeny: “La sardana i la religió de les bruixes”.

Sols un geni en erudició i tenacitat pot remenar la història  —i tant la filosofia, com la literatura i la psicoestètica— d’una manera tan audaç com ho fa En Bilbeny.

El llibre està documentat de manera rigorosa, noble i extensa i amb una memòria enormement exercitada per l’esforç. Com diu la veu popular: ′fer memòria‘. Perquè la memòria no es té: es fa. La seva capacitat de raonament planer i de síntesi entenedora són extraordinaris. Com la seva voluntat de treball i servei al País.

Trencar un estereotip costa molt. És una tasca immensa sobrepassar el discurs oficial. Però aquest llibre trenca amb tot allò establert, i d’una forma tan elaborada i pulcra que quan el vas llegint tens la sensació d’una natura ecològica europea extensible a tot el planeta. Un llibre que obre la ment de tal manera que el món no té vint segles d’existència cultural, sinó 50.000 anys de civilització. I resta clar que abans del cristianisme existien cultures i religions, que l’ésser humà ha hagut d’elaborar molt per conjuminar el treball, la creença i la cultura.

En aquest llibre, En Bilbeny ens mostra l’avidesa de coneixements etnològics que té ―importantíssims―, per desgranar la història, l’evolució dels pobles i les seves respectives llengües (totes elles entrelligades i emmanllevant-se mots les unes de les altres mentre s’enriqueixen mútuament): un clar fer de l’humanisme.

Salvador Brulles
Reus, 28 de juliol del 2018



Autor: Salvador Brulles




versió per imprimir

  1. Francesc 2
    07-10-2018 23:57

    Vet aquí el quid de la qüestió: trencar estereotips costa molt. Les reaccions psicològiques que provoca desperten molta agressivitat. I és una tasca immensa, sí. Però hem anat avançant molt.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
38090
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
11a UNH - Presentació de la universitat
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Recollim en aquesta ocasió un interessant treball sobre Cervantes, que fou presentat als III Jocs Florals de la...[+]
Un intent de desfalsificació i restauració...[+]
La investigació d'En Jordi Bilbeny sobre En Lleonard sembla que avança amb fermesa i decisió. Ara, un pas més...[+]
Tots els estudiosos reconeixen que tota la cartografia mediterrània fins al segle XVI era feta per cosmògrafs...[+]