Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Un poble deixa de ser analfabet quan aprèn a llegir i escriure ...la pròpia història"
Paulo Freire
ARTICLES » 29-04-2014  |  LLEONARD I LA CORONA CATALANA
14132

L'escut dels da Vinci

Una nova evidència heràldica referma En José Luis Espejo en la convicció que l'escut d'armes d'En Lleonard era el de la casa reial catalana.

Els qui hagin llegit el meu article Reflexiones en torno al posible origen de la familia da Vinci ja sabran que el seu escut és el mateix que el de la Corona d'Aragó. I, més en concret, que el de l'antic Regne de Mallorca.

escut_vinci1

Escut de la família da Vinci

Però hi ha una altra possibilitat, que exposo al meu llibre El viaje secreto de Leonardo da Vinci. Fins al segle XIV no es va estandarditzar l'escut clàssic dels quatre pals. Això explicaria la singularitat de l'escut dels Da Vinci, i el d'altres famílies italianes –amb vincles amb Aragó– que també l’ostentaven (solament en un quarter del seu blasó; no pas en la totalitat, com en el cas dels Da Vinci).

En un llibre titulat Les claus de volta de la Catedral de Girona (José Calzada Oliveras, Escut d'Or, 1975) he trobat la imatge següent, acompanyada d'aquest text:

escut_vinci2

Escut de Catalunya a la catedral de Girona

"Sobre l'entrada del presbiteri [de la catedral] hi ha l'altra clau que té l’ESCUT BARRAT DE CATALUNYA, amb la particularitat que només té tres barres vermelles. Però això no és gaire estrany, ja que en altres llocs hem pogut veure aquest escut amb cinc barres vermelles. Cosa que vol dir que antigament no es donava molta importància al nombre de barres, i que el nombre de quatre pertany més a la llegenda que a una altra cosa".

La conseqüència de tot això és clara. Independentment del nombre de barres, els Da Vinci ostentaven l'escut d'Aragó-Catalunya (que també era, per descomptat, el del Regne de Mallorca).

José Luis Espejo

Traducció de l'article original per Institut Nova Història



Autor: José Luis Espejo




versió per imprimir

  1. indignat
    13-06-2014 17:00

    _KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo

  2. Gonella
    16-05-2014 07:41

    Me encanta la rotundidad de este artículo y su conclusión porque hace que sea incontestable científicamente: <> ¿Cómo se llega a esa conclusión tan "clara"? El autor diría: -Home! que no ho veus? És clar que l'escut barrat a la Catedral de Girona és pels Da Vinci i no pas per l'escut de Catalunya-Aragó... (No leáis tanto Dan Brown que os hace daño a las neuronas).

  3. Pep
    14-05-2014 12:38

    Mireu!!!.. jo me tronxe!!!! menys mal que cada vegada que se diuen titades de este tipus... no se mor ningu... si no... ja jajaja... espereu que me recupere,.... ja jajajaj.. no val la pena ni comentar res mes..

  4. Marc
    03-05-2014 03:20

    Crec que haurieu de deixar el tema de Montserrat per a la Giocconda almenys. Més verossímil sembla per a la "Verge de les Roques". Però bé, hi ha molts altres elements que en Bilbeny ha aportat que són molt més seriosos que no pas una certa "semblança" amb no sé què. (Que no dic que sigui totalment fora de lloc). Montserrat és una formació vertical d'agulles. El que apareix al quadre és una juxtaposició de línies verticals i diagonals... com les Dolomites. I és prou clar, home. Altres elements del quadre com el pont, també sembla una cosa més seriosa.

  5. Pere
    02-05-2014 16:32

    Marc, amb tot els respectes: suposo que no has estat a les Dolomites que no s'assemblen gens al que pinta Leonardo. Alguns quadres (la Verge de les Roques) són Montserrat, idèntica forma i idèntica topografia però, clar, cal conèixer bé les muntanyes d'Europa i les de Catalunya per adonar-se'n: Montserrat no té parió a Europa, res que s'hi assembli ni una mica.

  6. Marc
    01-05-2014 01:14

    Sí, és clar. Però tu conèixes Canaletto? Les vistes són composicions. Vas a Venècia i certs elements del que va pintar no hi són i no hi eren quan ell ho va pintar... etc. Això no vol dir que "Leonardo" no tingui cap relació amb Catalunya; però hi ha coses que no es poden afirmar i aportar com a "proves" perquè són un blanc molt facil per la gent que només es dedica a ridiculitzar la vostra feina. I a mi, això no em fa cap gràcia.

  7. super
    30-04-2014 18:23

    marc... igual peco d'ignorància, però crec que el pont que diuen que passa pel riu trebbia queda lluny de les dolomites... cauen més aprop els apenins... crec...

  8. Lluís
    30-04-2014 16:46

    No he sentit mai això de que la cara de la Gioconda tingués a veure amb la Mare de Déu.

  9. Marc
    30-04-2014 16:32

    Això del Montserrat em sembla força evident que no pot ser. Les dolomites són clavades. https://www.google.es/search?q=ampezzo&oe=utf-8&rls=org.mozilla:ca:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=ca&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=LPOMT_ioFsOr0QXGq7zYDA&biw=1280&bih=642&sei=MfOMT9WqH4TB0QXzytz2DA I fer referència a la Mare de Déu de Montserrat per assimilar-la, en la faç, a la Giocconda és senzillament ridícul. Amb aquesta mena d'analogies i comparançes es desacredita tota una investigació que pot ser del tot seriosa. Vejam quan apreneu a saber què es pot i què no es pot dir. Encara que tingueu tota la raó del món. Almenys ara per ara.

  10. Fina
    29-04-2014 23:41

    El nombre de "barres" els era igual. Però les muntanyes de MONTSERRAT són darrera de La Gioconda.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
35165

Aconseguits 150€
de 8000€
Queden 22 dies

Més informació
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Era Hernando Cortès un extremeny? O, com defensa En Jordi Bilbeny, fou un príncep de la casa reial catalana? Fa...[+]
Quantes persones vivien a cada casa a la Catalunya del segle XV? Quatre? Cinc? Els còmputs oficials s’acostumen...[+]
En Xavier Martínez Gil fa un repàs a la significació del dia 12 d'octubre i conclou que hauria de ser la Diada...[+]