Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Pots ignorar la realitat, però no pots ignorar les conseqüències d'ignorar la realitat"
Ayn Rand
ARTICLES » 02-10-2024  |  CENSURA I LA MANIPULACIó
2381 lectures

«Inquisició i Decadència», ressenyat per Abel Cutillas

El doctor en filosofia, historiador i escriptor Abel Cutillas ha publicat al «Patreon de Casablanca i Enric Vila» la ressenya d’aquest llibre revelador d’En Jordi Bilbeny. Us l’oferim aquí, atesa la seva rabiosa acuïtat.

Abel Cutillas, autor de l’article. @ Joan Francesc Espinoza (Núvol)

Només cal obrir un diari català, de paper o digital, per veure el funcionament de la censura espanyola. Només cal llegir un clàssic del país tenint en ment la seva recepció per comprendre en què consisteix la falsificació permanent de la història. Falsificació i censura són dos elements complementaris del que Bilbeny anomena genocidi lingüístic i cultural. La censura té una funció prèvia: impedir la creació. La falsificació és el recurs que li queda al censor davant del fait accompli, l’existència de l’obra. Si això és així d’evident en el panorama contemporani, la dimensió que pren en el passat és inenarrable. La resistència que troben les tesis i els mètodes de Jordi Bilbeny i de la seva escola és comprensible si és té en compte que en una falla sistèmica, d’una manera o altra, tothom hi participa.

En el present llibre se’ns presenten, a través de diversos exemples, els orígens de –si em permeten– l’intent de genocidi. El moment: el segle XVI. I l’agent: la Inquisició castellana. Contra el que Bilbeny escriu, però, no és contra la Inquisició –quin sentit tindria?–, sinó contra l’acceptació mansa i acrítica del que la historiografia ha anomenat “el procés de decadència”. No contra l’etiqueta, sinó contra la seva realitat espontània i contra l’afirmació d’aquesta per part d’historiadors, crítics i professors. I aquí no queda lliure gairebé ningú, de Joan Fuster a Miquel Batllori. És a dir, contra el procés immediat, una, dues dècades, en què la cultura catalana passa de ser hegemònica a residual, per un simple canvi administratiu al cim de l’Estat. Segons la història oficial, acadèmica, és per un tema de prestigi que els escriptors catalans s’adhereixen a la cultura castellana. Aquí hi ha el punt que més m’interessa del llibre: a principis del XVI, quina llengua i cultura és hegemònica, present a les altes esferes del poder i la cultura? D’Alfons el Magnànim als Borja, a Cèsar Borja, concretament, que aprèn de gran el català –aprèn!– per poder-hi escriure, quina és la llengua de prestigi i de poder? I vora això, quina és la llengua i la cultura germana de catalans, i sobretot valencians, de finals del XV? Quina? La resposta és sempre, sempre, al mateix lloc, Itàlia. Els historiadors de la decadència pretenen donar prestigi a la cultura castellana quan els catalans estan totalment travessats, aliats i implicats en la grandiosa empresa del Renaixement italià, de Lorenzo Valla a dos homes que treballen directament per Cèsar: da Vinci i Machiavelli. De quin prestigi estem parlant? La Catalunya i la València de principis del XVI no té res de castellana i molt, encara, d’italianitzant. Bilbeny presenta les llistes de llibres presents en biblioteques privades i queda clar que la segona llengua dels catalans cultes és la toscana. El castellà és residual, és una llengua a la qual el país està d’esquena. No té cap sentit, diu, que el públic lector d’obres en català –el mercat– desaparegués de cop, que els autors formats en la seva llengua saltessin a una altra que no dominaven, que no quedi rastre de res i que tothom ho accepti com a normal i decadentista, com a simple símptoma, i que tot encaixi a la perfecció. No és possible que això hagi passat sense intervenció divina.

La intervenció divina, aquí, té la forma de la Inquisició castellana que a partir de mitjan segle XVI utilitza, primer, la censura, per impedir que s’imprimeixi –que no que és publiqui– en català, i després la falsificació, obligant a traduir les obres ja publicades al castellà com a originals. Aquí hi ha un punt diferencial, originari: no només fer desaparèixer una cultura, sinó crear una tradició i un cos literari que no existia. Usurpació, substitució, etcètera. Tot segons un pla d’Estat i amb els instruments sagrats a mà. Els exemples són diversos, de dalt a baix del panorama literari, des de diaris personals i històries de campanar, de campanar de l’època, fins a noms d’alçada com el d’Erasme o Joan Boscà. Se’ns presenten també els testimonis de resistència: els autors que denuncien la situació i no accepten la normalitat substitutiva, i aquí destaquen els casos de Cristòfor Despuig i de l’editor de l’Espill de Jaume Roig. Apunto aquests dos només perquè recentment s’han presentat edicions populars d’aquestes obres i no sé si els curadors han tingut en compte o han posat el tema sobre la taula.



No he tingut la sensació que hi hagi hagut un gran escàndol al voltant de les edicions. Coses de l’acceptació, suposo. Probablement l’estudi de Bilbeny no ha estat tingut en compte ni posat en discussió, ni el problema contemplat. La recepció oficial, fins i tot dels clàssics més sepultats, més inofensius, sembla que segueix preferint parlar de decadència natural que d’usurpació intencionada. Ens mantenim dins del mateix sistema de comprensió. Ho veiem cada dia amb el tracte amb els autors contemporanis. No cal dir noms. Una literatura demolida és això. I prefereixo parlar de literatura demolida que de genocidi cultural. Bilbeny i la seva escola escriuen i investiguen per denunciar el que anomenen història inquisitorial; és a dir, la falsificació sistemàtica al llarg dels darrers quatre o cinc segles. La major resistència sempre l’han trobat en el que podem anomenar història autonòmica, la del segle passat i l’actual. Una capa de calç i una capa d’arena sobre el cos literari i documental de la nostra cultura. No sé si la resposta al problema consistiria a desenterrar, perquè la realitat sempre acaba aflorant, malgrat els seus il·lusos enterradors, etcètera. Potser consistiria més aviat en no deixar-se enterrar contínuament, una altra vegada.

 

Abel Cutillas



Autor: Abel Cutillas




versió per imprimir

Comentaris publicats

  1. Frede
    03-10-2024 11:08

    A Catalunya ens passa com a Israel. Ens han enterrat durant 500 anys, desprès de massacrar-nos. Com a Israel. Israel, però, porta 3000 anys sent massacrats i culpats d'una cosa estranya que en diuen sionisme. Com el nostre catalanisme. No fa gaire que els jueus tornen a tenir un minso Estat i se'ls continua atacant, probablement penedits per haver-ho acceptat. Però aquesta vegada, en 3000 anys, es poden defensar de veritat i tota la patuleia mundial diu que no hi tenen dret i que aquesta defensa és un genocidi. No hi tenen dret perquè son jueus? Han de seguir sotmesos 3000 anys més? Però en canvi, el perpetrat contra ells durant aquests 3000 anys ningú en diu res. Que passaria si els catalans tinguéssim armes, ens defenséssim i bombardegéssim España? També seriem genocides? Ho és Rússia? Ah! Però amb Rússia es va em peus de plom. Ara ja parlen de guerra i tot i així no hi tenen dret. Recordem Somàlia? Magreb? Pakistan? Sudan?, Boko Haram? Síria? Iemen? Etiòpia? Etc. Van ser conflictes, guerres o genocidis? Diria que puja més d'un milió de víctimes. Hi tenien dret? Hi va haver el rebuig internacional que demanaven els fets, talment com està succeint contra Israel? Crec que les histories silenciades, censurades i manipulades com a Catalunya, Israel, Kurdistan i un llarg etc. ens aboca a interpretacions esbiaixades i terriblement interessades pels diversos poders mundials. Quedi clar que una mort, una sola mort, és un fet intolerable en la Humanitat. Però reivindico el dret d'Israel a defensar-se, com tenim el dret a defensar-nos els catalans. Perdoneu, soc conscient que vaig en contra del pensament establert, però és un tema que em volta pel cap, em preocupa i no accepto el relat. Crec que està fortament relacionat amb la tergiversació de la història, com coneixem molt bé els catalans que seguim aquesta web i no me n'he pogut estar de comentar-ho. I accepto que estic en clara minoria.

  2. Ramon Tubau
    02-10-2024 13:22

    En la película "El planeta dels simis", la seqüència de l'Estàtua de la llibertat, sortint de la sorra de la platja, m'evoca a tot allò que ens ha quedat de la Catalunya anterior al compromís de Casp... tot allò que s'ha quedat sota de la sorra.

    De la peli, només cal canviar "simis" per "castellans", reflexionar una miqueta... i encara ens quedarem curts!

    En el llibre, recomenat tenir una galleda a prop, per quan t'agafen ganes de vomitar i cagar-te amb tot.

    Ramon Tubau

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
37326 lectures
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
11a UNH - Presentació de la universitat
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
En Pep Mayolas reflexiona al voltant de la figura d'en Gonzalo Fernández de Córdoba, que podria ser en realitat...[+]
D'on ve el terme "virrey" que En Colom va utilitzar fins a l'avorriment? Directament del llatí? O és un...[+]
Què hi fa la bandera espanyola en una rèplica històrica de la nau Victòria? ¿Per què en aquesta rèplica...[+]