Crea el teu compte
Accedeix
"Quan al món apareix un geni, es pot identificar per aquest senyal: tots els necis es conjuren contra ell"
Johnathan Shift «Thoughs on various subjects, moral and diverting».
NOTICIES »
Data de publicació: 28-09-2010  9721 lectures

Cervantes a Palamós?

Fantasia o realitat, aquesta història que relaciona Cervantes amb Palamós ens ha sobtat molt i la volem compartir amb tots vosaltres.

Em demanen que expliqui la pretesa vinculació de Cervantes amb Palamós, insinuada aquí mateix fa vuit dies. La creença prové d'un treball de l'assessor marítim Narcís Pagès i Prats, publicat a la Revista de Gerona el 1876. Segons aquest imaginatiu erudit, s'ha de situar a Palamós un episodi relatat amb tot luxe de detalls en la novel·la La Galatea.

Es tracta d'una aventura cavalleresca protagonitzada per Silerio, suposat àlter ego de Cervantes. Havent sortit del port de Barcelona en un vaixell de vela amb destinació a França o Itàlia, es refugia del temporal en una part anterior al de Roses i, en arribar al poble, es troba amb la comitiva que condueix al patíbul un condemnat a mort. I allà, en una cruïlla de carrers, Silerio allibera el reu a punta d'espasa, i per això és detingut i reclòs a la presó local. Narcís Pagès conclou que el lloc de l'execució era el Pedró, que l'acció heroica de Silerio es va produir al carrer major, "la calle más principal del pueblo", en la confluència amb el carrer de l'Església o dels Molins, i que la presó es trobava al carrer de les Notaries. I que tot això va succeir "hacia enero de 1569, días más o menos". I ja tenim l'Ajuntament de Palamós disposat a commemorar el pas de Cervantes amb una placa de ceràmica al carrer Major. Però la imaginació del consistori va anar més enllà que la de l'autor de l'article. Com que es diu que Cervantes va començar a escriure El Quijote en una presó, la placa palamosina va ser redactada pomposament així: "En aquesta casa s'allotjà Don Miquel de Cervantes Saavedra l'any 1569 i ací va iniciar el famós llibre Don Quijote de la Mancha (sic)"... La placa va ser solemnement descoberta per l'alcalde Josep Parals, el desembre del 1969, en el quart centenari del suposat episodi. Però el disbarat duraria pocs dies. Les protestes i els sarcasmes van ser de tal magnitud que al cap de tres mesos la placa va haver de ser retirada. I de Cervantes a Palamós no se n'ha parlat més.

Narcís-Jordi Aragó

Article original: http://avui.elpunt.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/304552-cervantes-a-palamos.html




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    40858 lectures
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    La investigació d'En Jordi Bilbeny sobre En Lleonard sembla que avança amb fermesa i decisió. Ara, un pas més...[+]
    Qui era la mare d'En Joan d'Àustria? Va ser educat a Yuste, a 460 km del mar, el capità general de la...[+]
    És més probable que l'orxata mexicana fos portada a Mèxic pels primers colons catalans de València que hi van...[+]