Accediu  |  Registreu-vos-hi
"La història l'escriuen els vencedors."
Winston Churchill
ARTICLES » 09-03-2012  |  PROJECTE LLEONARD
12785

El paisatge de la Gioconda

√Čs un paisatge real el paisatge de la Gioconda? Com que no es pot identificar amb cap paisatge itali√† concret, la totalitat dels entesos creuen que √©s imaginari. Per√≤, per qu√® hauria d‚Äôinventar un paisatge el pintor que m√©s va fer perqu√® la pintura sembl√©s real? Seguint les propostes d‚Äôen Jos√© Luis Espejo, que situa el fons de la Gioconda a Montserrat, ara l‚ÄôAlbert Fortuny, sense abandonar Montserrat, ens proposa un nou punt de vista per emmarcar-lo.

Ja fa temps que vaig llegir el llibre d'en Jos√© luis Espejo "Leonardo los a√Īos perdidos" i tots podeu veure al web de l'Institut Nova Hist√≤ria el documental "Leonardo, Montserrat i el secret de la Gioconda" que √©s recomanable de veure abans per poder entendre aquest article:

http://www.inh.cat/articles/Leonardo-Montserrat-i-el-secret-de-la-Gioconda

Em va semblar molt encertat el fet de veure-hi en el fons del quadre un paisatge de la muntanya de Montserrat observada segons l'Espejo des de les muntanyes de Gelida i veure-hi també la representació del pont sobre el Llobregat que hi ha a prop de Monistrol.


La semblança entre el pont del quadre i el real és sorprenent tal com es pot veure en una fotografia actual.






Ara bé, hi ha una cosa que no m'encaixava: si el paisatge que identifica l'Espejo és una vista des de Gelida, el pintor hauria pintat el que veia o el que hi havia allà a prop. I el que hi ha a prop de Gelida és el Pont del Diable de Martorell, la forma del qual no té res a veure amb el del quadre tal com es pot veure a la fotografia.





√Čs possible que el fons del quadre correspongui a un paisatge inventat, a una¬†composici√≥ de diferents llocs, per√≤ tamb√© √©s possible que correspongui a la¬†vista del lloc on en Lleonard va pintar el quadre.

Per tant, vaig decidir anar a fer una visita al pont de Monistrol a veure si hi podia observar quelcom més.   En primer lloc, cal dir que el pont no és a Monistrol, sinó a la població de Castellbell i se l'anomena pont de Castellbell. El seu estat actual és el que s'observa a la fotografia anterior que està feta des del pont nou de la carretera. Vaig intentar posicionar-me amb la mateixa perspectiva d'on estaria posicionat el pintor en el moment de reproduir el paisatge.

Aquesta √©s una fotografia panor√†mica de 180¬ļ en qu√® l'extrem de l'esquerra de¬†la fotografia est√† oposat a l'extrem dret.



Què hi ha a l'extrem oposat del pont, en la possible ubicació del pintor? Doncs el castell de Castellbell, que podem veure en una imatge més propera:


La primera referència del castell és del segle X, però com es pot veure hi ha finestres gòtiques afegides posteriorment.

 

Vaig apropar-me al castell, però és privat i no em van deixar passar, encara que des de la porta un es pot fer la idea del paisatge que tindria al davant un pintor que estigués pintant un quadre des del castell i que és aquesta:





Crec que és patent la semblança amb el paisatge del quadre d'en Lleonard.




El pont, el riu, Montserrat…

S√© que √©s cert, que l'angle de visi√≥ del pont no √©s el mateix al quadre que a la¬†fotografia que vaig fer des del castell: hi ha uns 20¬ļ de difer√®ncia.

En Lleonard era un artista, però també un enginyer i sé per experiència que això no es pot deixar de banda quan vols. Si ets enginyer estàs marcat per la exactitud en la representació de les coses, perquè, si no, després no funcionen. Per tant, m'estranya que en Lleonard s'inventés un paisatge o que representés un paisatge que no correspongués a la realitat exacta des d'on ell el veia. Com que a la imatge del quadre la perspectiva és pràcticament frontal al pont, podem anar al mapa i tirar una línia perpendicular al pont.



Què hi trobem a 150 metres del castell? L'ermita de Sant Vicenç del Castell. 

Tornem, però, al quadre de la Gioconda i observem ara el paisatge de l'esquerra, concretament a la part inferior.



Hi trobem unes muntanyes clarament identificables un altre cop amb la muntanya de Montserrat, i un riu que fa un revolt per passar per davant de la muntanya i endinsar-se en un congost.  

En primer lloc, sabem que si aquestes muntanyes fossin Montserrat, la vessant¬†que estem veient ha de ser la del Monestir per on passa el Llobregat, ja que per¬†l'altra vessant ‚Äďla del Bruc‚Äď no hi passa cap riu.¬†Per tant, estar√≠em veient la muntanya de Montserrat des d'un lloc aig√ľes¬†amunt del Llobregat i, a m√©s, des d'un lloc elevat, ja que la muntanya de¬†Montserrat la veiem a baix.

Per identificar el lloc exacte mirem al mapa per localitzar un gir del riu, com el del quadre, davant de Montserrat.




Podem veure tant al mapa com a la imatge del satèl·lit com el Llobregat fa un gran meandre i, després de passar per Monistrol, s'endinsa a l'estret format entre Montserrat i la muntanya del Coll de la Portadora.

Ara b√©, per veure-ho amb la mateixa perspectiva del quadre hem de girar la¬†imatge 180¬ļ i mirar-la en el sentit del riu aig√ľes avall i en 3D.




Crec que la similitud en aquest cas és també molt versemblant.




A la representació de la imatge del pont de Castellbell, hem pogut veure que el pintor podia estar situat al mateix castell de Castellbell o potser a l'ermita de Sant Vicenç. En aquest cas és evident que no hi ha cap muntanya tan alta des de la qual es pugui tenir una perspectiva com aquesta de Montserrat i del Llobregat.

Bé, doncs tinguem en compte que en Lleonard, a més a més, era cartògraf i per ell no havia de suposar cap problema representar en alçada el que havia vist a peu pla.

Però si la perspectiva fos aquesta, a uns 600 m. d'alçada, ens podem preguntar sobre quin punt del terra hi hauria la vertical de l'observador; en aquest cas, nosaltres, i en el seu cas, en Lleonard.

Per això ens hem de fer enrere per poder veure què és el que tenim a sota i que observarem en aquesta altra imatge:




Un altre cop l'ermita de Sant Vicen√ß i el Castell de Castellbell.¬†No seria, doncs, gens estrany que en Lleonard hagu√©s estat allotjat al Castell de¬†Castellbell, hi hagu√©s pintat el quadre o fins i tot hagu√©s pintat una persona¬†relacionada amb el castell.¬†Aleshores, la seg√ľent pregunta √©s evident: si en Jos√© Luis Espejo situa en¬†Lleonard a Catalunya entre els anys 1481 i 1483, a qui pertanyia el castell al¬†final del segle .XV?

Les primeres notícies del castell són de l'any 924 quan apareix com Castelopulcro. L'any 1285 trobem que en són senyor els Montcada, que el tenien infeudat als Rocafort. Per matrimoni passà dels Rocafort als Cirera el 1312. El 1355 va passar a Miquel Camp, ciutadà de Manresa, i el 1339 a la família Desfar i, de nou per matrimoni, a finals del segle XVI, als Amat i més tard als Villalonga. Per tant, sembla que entre el 1481 i 1483 pertanyia a la família Desfar. No he trobat de moment gaires referències d'aquesta família, encara que sí unes relacions amb Itàlia que s'han d'esbrinar amb més detall i continuar la investigació.

Tamb√©, en Pep Mayoles m'ha fet veure que a la Hist√≤ria de Montserrat del pare¬†Albareda s'explica que "entre 1485 i 1487 el monestir es vei√© angoixat amb motiu de¬†l'aixecament dels remences, que s'apoderaren de Castellbell ‚Äďtornat a¬†Montserrat m√©s endavant‚Äď i atacaren el castell de Monistrol".¬†O sigui, que Castellbell ‚Äďel poble‚Äď era de Montserrat, o si m√©s no, n'era feudatari,¬†que normalment vol dir aix√≤.

En resum, i com a hipòtesis prèvies per seguir investigant, podem dir que si el paisatge representat al quadre de la Gioconda l'identifiquem amb Montserrat i amb el pont de Castellbell, bé podria ser que en Lleonard i la dama misteriosa hi tinguessin alguna relació.


Albert Fortuny
Setembre de 2010




versió per imprimir

  1. Miquel Ralo
    13-07-2016 17:28

    Vista des de montserrat:
    https://postimg.org/image/y028m2dsh/

  2. Camilo
    30-10-2015 21:27

    No sembla que sigui del tot el paisatge de Montserrat, mes es sembla que sigui un paisatge abstracte

  3. Jan Renard
    14-01-2015 08:41

    Si aquest paisatge fos a Italia, ja sabriem fa molts anys, i seria INQUESTIONABLE on el va pintar. Quan té a veure amb Catalunya, és a l'inrevès, qualsevol dubte raonable fa que sigui fals tot i moltes proves a favor. Es curiós això...

  4. jORDI
    14-05-2014 19:22

    'aprendre', Amiel, 'aprendre'!

  5. Jordi de Santjordi
    16-09-2013 18:23

    _KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo

  6. Josep Fontana
    16-09-2013 17:44

    Stop magufos catalans

  7. Artur
    27-04-2013 23:46

    Comentari censurat per inapropiat.

  8. Artur
    27-04-2013 23:46

    Comentari censurat per inapropiat.

  9. La meva hipotesi
    09-04-2012 21:25

    Jo crec que Nikola Tesla també es Català.

  10. El teu nom
    09-04-2012 20:32

    _KMS_WEB_BLOG_INAPROPIATE_COMMENT Feu clic aqui per mostrar-lo

  11. albert.fortuny
    20-03-2012 17:50

    Benvolgut José Luis, es un honor tenir el teu comentari. Aquest article com hauràs vist es de setembre de 2010. Desde aleshores l'estic ampliant però no acabo mai cada vegada surten mes dades. La meva opinió es que el fons de la Gioconda es un "collage" de 4 imatges diferents (sup. esquerra i dreta i inf. esquerra i dreta) totes del mateix entorn de Montserrat. El que jo també crec es que el collage es de 4 imatges "fotográfiques" que no s'ho va inventar. Quan ho tingui acabat publicaré el nou article. Gracies

  12. José Luis Espejo
    17-03-2012 10:27

    Benvolgut Albert. Respecto la teva interpretaci√≥. Nom√©s dir-te que Leonardo s√≠ feia "collages". Un exemple t√≠pic √©s el paisatge de l'Arno que va fer l'any 1472. √Čs un collage de l''√†rea de Vinci, Fucceccio, Empoli i Montesummano, tot en un sol dibuix. El Sant Jeroni √©s un altre collage, amb diferents indrets de Montserrat: Cavall Bernat, monestir, la Cadireta, etc.

  13. El teu nom
    16-03-2012 01:10

    Per a Frederic: Perdona. Correctament no és "...no sé si t'has adonat", sinó "...no sé si te n'has adonat".

  14. Frederic
    15-03-2012 19:39

    Amiel. T√ļ tamb√®. APRENDRE, no apendre. De tota manera l'escrit no va d'aix√≤, no s√© si t'has adonat.

  15. Amiel Lammersdorf
    10-03-2012 21:45

    podries dedicar el temps a apendre a escriure una mica millor el català

  16. Esteve Renom
    10-03-2012 21:10

    Incre√Įble! Inapel¬∑lable!

  17. Climent

Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


  EDITORIAL
Article editorial d'En Jordi Bilbeny arran de les intencions de la CUP Barcelona d'enretirar el monument a En Cristòfor Colom de la ciutat comtal.
17703
La història d'estat: entrevista a en Jordi Bilbeny
Els Cardona... Un llinatge ancestral, desdoblat i substituit
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí HI HA QUINZE
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Sabies que s’ha pogut documentar en almenys dues ocasions que En Cristòfor Colom va escriure una carta en...[+]
L'any 1519 Barcelona era la capital del monarca més poderós de la...[+]
Si en Leonardo da Vinci va ser en realiat en Lleonard della Rovere, com defensa en Jordi Bilbeny, aleshores la...[+]
En un viatge a Malta, en Pere Alzina es va adonar de la gran quantitat de noms catalans encara vius a l'illa, tant...[+]