Crea el teu compte
Accedeix
"No tot el que se'ns presenta com la història realment ha passat,
i el que realment va succeir en realitat no va succeir de la manera que se'ns presenta..."
Goethe
ARTICLES » PROJECTE LLENGÜA NACIONAL
Data de publicació: 10-11-2020  6501

Associació cultural ''

El primer tractat de veterinària publicat a la península fou escrit en català entre el 1424 i 1436

Una noticia que hem extret de la pàgina 'facebook' del 2 de març d'enguany, que correspon al lloc web de l'associació cultural 'Vibrant'. Un altre testimoni més de com la llengua catalana ha estat de bell antuvi al servei de la divulgació científica a Europa.

Una pàgina del 'Llibre de la Menescalia' (cliqueu-hi damunt per ampliar la imatge)

Mossèn Manuel Dieç, com tots els nobles del seu temps, gaudia de grans coneixements de medicina equina o 'menescalia', que, per la gran rellevància simbòlica i pràctica del cavall, era part de la seva formació com a cavallers. Per encàrrec d'Alfons V, va compilar tota la informació coneguda sobre la cura dels cavalls en el reeixit "Llibre de menescalia" tot un best-seller de la literatura científica, traduït a l'italià, francès, alemany i castellà al cap de poc temps de la seva publicació original en català. És el primer llibre d'una obra anomenada "Llibre de l'Art de Menescalia" completada per un segon llibre "Tractat de la menescalia dels mules".

Manuel Dieç, (1412-1443 aprox.) fou un cavaller valencià, escriptor i menescal (veterinari equí) que va ser també un dels sis ambaixadors en el Compromís de Casp (1412); el 1417, majordom del rei Alfons el Magnànim al qual acompanyà durant les seves campanyes a Nàpols i el 1424 fou anomenat batlle de Vall d'Uixó.

Aquí tenim un altre testimoni més de com la llengua catalana ha estat de bell antuvi al servei de la divulgació científica a Europa.

Associació cultural 'Vibrant'

https://www.facebook.com/historia.vibrant/
(2 de març)
https://historiavibrant.cat/



Autor: Associació cultural ''




Descarregar PDF de l'article

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    39707
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    Llista de reproducció de tots els videus de la 12a UNH
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Nombrosos errors a la grafia dels topònims delaten la intervenció d'un copista poc atent o atent només a...[+]
    Ponència d'En Manel Capdevila al 8è Simposi sobre la Descoberta Catalana d'Amèrica a Arenys de Munt...[+]
    Hi havia port a Pals o no hi havia port? Mentre els escèptics continuen dubtant, l'Albert Fortuny analitza el...[+]
    Si Miguel de Cervantes es deia verament Miguel, com és que en un gran tou d'obres d'arreu del món apareix...[+]