Crea el teu compte
Accedeix
"El pensament no és lliure. És esclau de la veritat"
Antoni Gaudí
NOTICIES » PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA
Data de publicació: 15-11-2023  2181

Marc Pons

Els catalans de Florida es converteixen en ciutadans nord-americans

El 21 de febrer de l’any 1819, fa 201 anys, se signava el Tractat de la Florida, també conegut com el Tractat d’Adams-Onis, pel qual el regne d’Espanya cedia als Estats Units els territoris de la Florida i Oregón.

Boston Public Library.

La transferència de la sobirania d’aquells territoris implicava el canvi de naturalesa (de súbdits de la corona espanyola a ciutadans dels Estats Units) de la colònia catalanoparlant de Saint-Augustine, situada a la costa atlàntica de la Florida. Aquella colònia estava formada per unes 1.000 persones, i era la comunitat cultural i lingüística majoritària a la ciutat.

L’origen de la comunitat catalanoparlant de la Florida datava de l’any 1768. En aquella època el metge escocès Andrew Turnball havia adquirit un latifundi al límit de les colònies britànica de la Carolina i espanyola de la Florida; i havia reclutat 1.500 menorquins (Menorca era una possessió britànica) per colonitzar-lo. Els enganys i els maltractaments a què van ser sotmesos els menorquins van provocar una fugida massiva de colons fins a Fort Saint-Augustine i amb la protecció del comandant d’aquella plaça militar, Patrick Tonyn, es van establir i van progressar.

Posteriorment, coincidint amb la Guerra de la Independència americana (1777-1783), Fort Saint-Augustine passaria, efímerament, a dominació espanyola. Durant aquell període (1783-1819), la comunitat local catalanoparlant va continuar creixent demogràficament i econòmicament. I quan es va signar el Tractat d’Adams-Onis continuaven essent el grup cultural majoritari i lingüístic de la ciutat. Els “minorquians” de Saint-Augustine van col·laborar amb la nova administració i de seguida van assumir la seva nova condició de ciutadans nord-americans.

Marc Pons

Podeu llegir l'article original a través del següent enllaç: 
https://www.elnacional.cat/ca/efemerides/marc-pons-catalans-florida-converteixen-ciutadans-nord-americans_472254_102.html



Redacció: Marc Pons




Descarregar PDF de l'article

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    39626
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    Llista de reproducció de tots els videus de la 12a UNH
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    En Pau Tobar relaciona Santa Klaus o Sant Nikolaus, que prové de València i porta taronges i d'altres regals...[+]
    El cronista Bernáldez ens assegura que En Colom va morir “in senectute bona” a l’edat de 70 anys. A partir...[+]
    Qui era Hernán Cortés? Va ser també fill d’un home corrent? Va tenir uns estudis escassos? O, altrament, tal...[+]
    Sabies que la dona del gran compositor rus Seguei Prokófiev va ser la catalana Carolina Codina? En Bartomeu...[+]