Entrevista a En Jordi Bilbeny sobre Lleonard i la nova biografia que n'acaba de publicar En Carlo Vecce
En Toni Mateos entrevista En Jordi Bilbeny a «Carrer Major» per parlar d'En Leonardo da Vinci.
Podeu veure l'enregistrament sencer de l'entrevista a Youtube en aquesta finestra:
Autor: Jordi Bilbeny
Descarregar PDF de l'article










RSS
Facebook
Twitter
Youtube
"La realitat és que s'accepta que Leonardo tindria aquest escut.”
No veus la ironia que una persona de l'INH faci servir aquest tipus d'argument?
La realitat és que s'accepta que Colom era genovès,
que Cervantes era d'Alcalá,
que Santa Teresa era d'Àvila,
que Erasme era de Rotterdam,
que Leonardo era de la Toscana...
Pel que fa a l'escut d'armes... Estàs convençut que el fet que algú, en algun moment de la història, posés aquest escut (sense colors) en una casa a prop d'on va néixer Leonardo és una prova definitiva que Leonardo, de fet, va utilitzar aquest escut, tot i que no hi ha cap prova que mai en tingués o en fes servir cap i que (segons tu) va néixer en un altre lloc? Això és força imaginatiu. Fantasiós.
Però, fins i tot si assumim que aquest tipus de pensament fantasiós és lògic, crec que podem estar d'acord que algú que el fa servir per arribar a una conclusió hauria de dir que "creu que aquest és l'escut de Leonardo, basant-se en X, Y i Z.” Afirmar-ho com un fet acceptat, quan com a molt és una conjectura d'algú que mai no ha estudiat Leonardo en profunditat, simplement no és ètic.
Si us plau, digue'm on has llegit que, segons la "historiografia oficial” (el que sigui que això signifiqui), sabem molt poca cosa sobre Leonardo. Els nombrosos llibres acadèmics demostren el contrari. Et recomano que en llegeixis un... o vint. Em sembla que mai n'has llegit cap. Ni tu ni ningú de l'INH.
No tinc ni idea de per què hi ha un escut d'armes en aquella casa concreta, ni quan s'hi va posar, ni qui ho va fer. Hi ha cap expert en heràldica que hagi argumentat que està connectat amb la reialesa catalana? Prendre un detall tan petit i assumir que vol dir exactament el que vols que signifiqui és un exemple perfecte de cherry-picking. Sembla que dubtis dels orígens humils de Leonardo. No sé per què. Potser voldries reunir les teves proves en un article i enviar-lo a una revista acadèmica per publicar-lo? O hi ha una gran conspiració per amagar la veritat? El món és una novel·la de Dan Brown?
"La realitat és que s'accepta que Leonardo tindria aquest escut.”
No. Cap expert no ho accepta. Ni un.
Digue'm quin document indica que Leonardo tingués cap relació amb la reialesa catalana, o que demostri que mai va parlar o escriure una sola paraula en català, o que tingués cap interès per Catalunya.
Escrius una frase molt estranya: "En Bilbeny argumenta que amb les dades, indicis, evidències i documents de què hom disposa, es poden conjecturar una sèrie de dades...”
Sí, d'acord, sempre és possible conjecturar. La gent conjectura que la Terra és plana i que l'arribada a la Lluna va ser fingida. Però els científics i historiadors professionals rebutgen aquestes conjectures perquè hi ha proves aclaparadores que són falses.
Però sí, sempre és possible conjecturar.
La creença predominant avui dia és que els fons dels seus quadres no són representacions de llocs reals, sinó paisatges imaginats i idealitzats que combinen trets de la geografia real amb la invenció artística de Leonardo.
La majoria d'estudiosos creuen que Leonardo va crear un paisatge inventat inspirat en els seus estudis de geologia, rius i muntanyes.
L'escenari somniador —camins sinuosos, ponts, muntanyes boiroses— reflecteix la seva fascinació per com l'aigua erosiona la terra i com la llum interactua amb l'atmosfera, més que no pas un lloc específic.
Pel que fa a la Mona Lisa, alguns investigadors proposen que s'inspira lliurement en el Val di Chiana (prop d'Arezzo, a la Toscana) o en la regió Llombarda, on Leonardo va treballar.
El pont visible darrere seu, a l'esquerra, s'ha comparat amb ponts reals com el Ponte Buriano prop d'Arezzo o el Ponte Bobbio prop de Piacenza. Mira'ls, i veuràs com s'hi assemblen.
Si dubtes que un noi de camp pugui esdevenir un intel·lectual gegantí, et suggereixo que estudiïs la vida d'Abraham Lincoln. O potser també era un noble català?
Tinc una última pregunta. Imagina't que vas a Londres de vacances i t'assabentes que hi ha un gran congrés acadèmic sobre biografia al teu hotel. Resulta que totes les sessions són obertes al públic.
Vas a la primera sessió. Un grup d'experts en Cervantes, persones que han dedicat dècades de la seva vida a estudiar-ne la vida i l'obra, atorguen un premi a un col·lega per una nova biografia que ha escrit. A la segona sessió, un grup d'experts en Leonardo premien algú que acaba d'escriure una biografia de Leonardo. I altres sessions: Erasme, Santa Teresa, Colom, Marco Polo...
I mentre seus allà, envoltat de centenars d'experts de tot el món, realment pensaries: "Jo en sé més que tots els experts del món. Tots aquests personatges eren catalans, i cap expert és tan intel.ligent com jo!”?
"Sense humiltat no hi ha coneixement." --Jordi Bilbeny
Jo crec, Sofia, que no analitzis bé el que diu en Bilbeny.
És la historiografia oficial que diu que se'n sap molt poc d'ell. En Bilbeny argumenta que amb les dades, indicis, evidències i documents de que hom disposa, es poden conjecturar una sèrie de dades que, en conjunt apuntarien en la direcció que ell assenyala: que tindria relació directa amb la casa reial catalana de Nàpols, no que fos català del Principat; i que si a una casa de la Toscana, on l'oficialitat diu que hi podia haver nascut o viscut, han posat un escut corresponent a la casa reial catalana de Nàpols, deu ser perquè qui la va posar havia de tenir aquesta informació. Naturalment, fer casar aquest origen noble amb la casa de la Toscana, humil, de família plebea (d'on la versió oficial diu que és Leonardo) no quadra ni en pintura: però aquest és el problema de la versió acadèmica. La realitat és que s'accepta que Leonardo tindria aquest escut, fet que casa amb la versió d'en Jordi Bilbeny. Afegeix tota la resta de dades (que no cal exposar aquí de nou) sobre els personatges dels quadres, els fons d'alguns d'ells (perquè no troben a Itàlia els paisatges de la Mona Lisa -Madona Elisa/ Elisabet d'Aragó- i en canvi, es poden trobar tots a Catalunya ?), la inversemblança de la versió acadèmica sobre l'adquisició miraculosa de coneixements (per a ser fill de pagesa).......
Si no surts de la visió oficial no podràs entendre la realitat de Leonardo.
Hi ha una contradicció fonamental en l'argument de Bilbeny.
Diu que no sabem res de cert sobre Leonardo, però insisteix que el seu escut d'armes és el de la família reial catalana.
Però com podem saber això, si no sabem res de cert sobre ell?
Crec que és obvi: en Jordi Bilbeny vol que sigui veritat.
De fet, no hi ha absolutament cap prova que Leonardo hagués tingut o utilitzat mai un escut d'armes. Els escuts que se li atribueixen són tots suposicions infundades o creacions pòstumes.
Si no voleu investigar la qüestió, pregunta-ho al ChatGPT o a qualsevol altre chatbot.
Bilbeny no ha mostrat mai cap documentació sobre l'escut que ell prefereix. De fet, no n'hi ha cap. L'escut es troba en una casa restaurada a la Toscana on és possible que Leonardo hi hagués viscut. Però també podria ser que no hi hagués viscut mai. O que l'escut hagués pertangut a una família que hi havia viscut abans de la seva. O a una família que hi va viure després —de fet, l'escut podria ser de segles després de la mort de Leonardo. A més, l'escut de la casa no té colors, així que els gules i or són simplement una suposició.
En qualsevol cas, Bilbeny insisteix que havia de pertànyer a la noblesa... i per tant, no podia haver crescut en una casa rural enmig del no-res. En altres paraules, Bilbeny no ha establert cap vincle entre aquest escut i Leonardo.
I, és clar, aquest escut és l'única "prova" que indica que Leonardo era català.
Un altre problema... Si Leonardo era català, per què ningú no ho diu mai en cap llibre, document o carta privada? Era extremament famós durant la seva vida i després.
I l'afirmació que no sabem res sobre Leonardo és absurda. En sabem força coses.
És clar que, si es tenen en compte totes les llegendes i la història popular sobre Leonardo, pot semblar un conjunt de contradiccions.
Recomano a aquells que hi estiguin interessats que llegeixin els llibres de Kemp ("The Marvellous Works of Nature and Man") and Isaacson ("Leonardo da Vinci"). I tant que sabem molt de Leonardo.