Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Per estimar el país cal sentir que té un passat, però no cal estimar l’embolcall històric d’aquest passat.
Cal estimar la seva part muda, anònima, desapareguda"
Simone Weil
ARTICLES » 06-11-2010  |  PROJECTE LLEONARD
15263 lectures

L'Escola d'Atenes i En Lleonard ça Rovira

La investigació d'En Jordi Bilbeny sobre En Lleonard sembla que avança amb fermesa i decisió. Ara, un pas més gràcies a l'Escola d'Atenes d'En Rafael d'Urbino.

Lleonard da Vinci al centre de l'Escola d'Atenes.

És important de remarcar que l'Escola d'Atenes que pinta En Rafael Sanzio (Sanç o Sanxis) d'Urbino, és una comanda del Papa Juli II (Julià Della Rovere) perquè vol tenir decorades les seves estances. Per què precisament Juli II li encarrega l'obra a En Rafael? Si realment, tal com el seu cognom indica, aquest fos un Urbino, tindríem que, com que des del 1508, els Della Rovere eren els senyors d'Urbino, el Papa encarregava a un parent seu directe els treballs pictòrics l'any precís del 1509.
Fixem-s'hi bé: al 1508 els Della Rovere assumeixen el ducat d'Urbino i al 1509 Julià Della Rovere (Juli II) encarrega a En Rafael la tasca de pintar les seves estances. Sembla que hi hagi una relació de causalitat entre assumir el ducat d'Urbino i que un Urbino entri a formar part dels pintors preferits de la cort del Papa. També per les finíssimes observacions d'En Manel del Castillo ara veiem com els rostres de Plató (de qui tothom assegura que és Lleonard da Vinci), el del mateix Lleonard amb barba del Museu de Torí i els rostres del papa Juli II són molt i molt semblants. Cosa que tindria molt de sentit si ambdós fossin germans.
Si, a més a més, sabem -perquè ho sabem pels entesos en art i especialment a través dels especialistes de l'Escola d'Atenes- que En Rafael pinta la cara del jove Francesco Maria della Rovere al personatge d'Hipàtia, no tindria ara molt més sentit -per no dir un sentit total i absolut- que Plató, més que En Lleonard da Vinci, fos en realitat En Lleonard della Rovere?
Quin Lleonard, si no, hi hauria d'haver en una capella pintada per un seu parent d'Urbino, on hi surt un Della Rovere i promoguda pel seu mateix germà, el papa Juli II? Quin Lleonard, si no, havia de ser el centre de tot el quadre, de tot coneixement i de tota atenció?

Jordi Bilbeny




versió per imprimir

Comentaris publicats

  1. Francesc D.
    03-01-2014 09:52

    A la pintura,a cada costat de l'arcada,hi ha les armes dels rovira.http://www.armoria.info/libro_de_armoria/%C7A+ROVIRA.html

  2. Jordi Bilbeny
    20-08-2013 13:54

    sí. és cert. he escrit Fixem-s'hi bé, seguint una tradició ortogràfica popular que ho fa així. Gràcies per l'observació.

  3. joan
    01-11-2011 21:46

    Perdó per la correcció: Escriviu "Fixem-s'hi bé" i hauríeu d'escriure "Fixem's-hi bé", que vol dir "Fixem-nos-hi bé"

Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
21459 lectures
2019 INH 04 Àlex Vilarroig/ «Del relativisme al negacionisme»
2019 INH 06 Tònia Vila, Regidora de Cultura/ Benvinguda
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
El cronista Bernáldez ens assegura que En Colom va morir “in senectute bona” a l’edat de 70 anys. A partir...[+]
Va tenir alguna cosa a veure En Narcís Monturiol i el seu submarí Ictineu amb el projecte literari de Jules...[+]
A través d’una comanda de cartes feta per Beatriu d'Aragó, reina d'Hongria, en llengua catalana, en Francesc...[+]
Si En Colom a Castella va ser considerat sempre estranger, això volia dir que mai no hi va tenir casa. El fiscal...[+]