Crea el teu compte
Accedeix
"Si la història l'escriuen els que guanyen, això vol dir que hi ha una altra història."
Litto Nebbia
ARTICLES » 26-03-2025  |  LA CORONA CATALANO-ARAGONESA
725

La fundació catalana de l’Orde del Temple

Un fil de twitter d’En Josep Bastardas ens ho resumeix breument.

Està clar que tal com la historiografia universal atribueix la "Reconquista" als espanyols, atribueix la fundació de l’Orde del Temple als francesos amb un primer Mestre General amb nom afrancesat de dubtosa procedència i transcripció. Tanmateix, la lògica esclafidora i els indicis documentals s'imposen: tal i com la conquesta de Jerusalem (1099) fou bàsicament una empresa catalana a les ordres de l'antic Príncep del Principat Jueu de Narbona, l'home més ric i poderós de la Cristiandat: el comte de Tolosa Raimon IV de Sant Geli.

Així, la fundació de l’Ordre del Temple fou també una fundació essencialment catalana, iniciada 10-20 anys després de la conquesta de Jerusalem. Aleshores, foren els "prínceps" catalans dels vescomtats de Narbona i Cardona els qui fundaren aquest Orde –la Milícia del Temple–, en representació del Casal de Barcelona, que contribuirà a la reconquesta espanyola fundant el binomi Corona d'Aragó - Principat de Catalunya i els principals regnes de la Península Ibèrica com el regne de Portugal i el regne de Castella.

El mèrit, però, en el relat historiogràfic se l'emportaren els francesos, tot i ser en el primer cas –en la conquesta de Jerusalem– mercenaris i vassalls del comte de Tolosa i Narbona i, en el segon –en la fundació de l'Orde del Temple–, membres cofundadors, però no pas dels més importants.

 

Josep Bastardas

https://x.com/josepbastardas/status/1854880272719696127?t=UZKGPpG7j8H1y8kRyLPygA&s=08



Autor: Josep Bastardas




versió per imprimir

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
    37952
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    11a UNH - Presentació de la universitat
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    La censura dels textos, pintures i gravats del passat no és un hàbit dels temps pretèrits. Passa actualment...[+]
    Castella és Espanya? Espanya és i ha estat Castella? Els catalans érem espanyols? Massa sovint cometem l'error...[+]
    Al núm. 27 de la revista dDona, del febrer del 2012, la seva directora Eugènia Carrasco hi publica un article...[+]