Crea el teu compte
Accedeix
"Estar d'acord amb tres quartes parts de la gent és el primer requisit de la salut mental"
Oscar Wilde
ARTICLES » PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA
Data de publicació: 26-06-2020  7731 lectures

Marc Pons

Mor D’Artagnan, el mosqueter que va lluitar al costat dels catalans

Article d'En Marc Pons del 25 de juny del 2020 a elnacional.cat. En D'Artagnan, un personatge històric, i la seva relació amb els catalans durant la Guerra dels Segadors.

Foto:Arxiu Departamental dels Pirineus Catalans. Cliqueu-hi damunt per ampliar la imatge

Ahir, 25 de juny de l’any 1673, fa 347 anys, moria a Maastricht (Províncies Unides dels Països Baixos), Charles de Batz-Montesquiu; comte d’Artagnan i capità de la guàrdia dels Mosqueters del rei Lluís XIV de França. Quasi dos segles després (1844), la seva figura i la seva vida (en la realitat la d’un faldiller i un busca-bregues temut i impopular), inspirarien Alexandre Dumas en la creació de la novel·la Els tres mosqueters. En aquella novel·la seria l’únic personatge -dels quatre protagonistes- que estaria inspirat en una existència real.

La relació entre el veritable d’Artagnan i Catalunya remuntava al 1640. Durant la Revolució i Guerra dels Segadors (1640-1652), està documentada la seva participació en diversos episodis d’aquell conflicte. L’any 1642 va participar en el setge i alliberament catalanofrancès de Perpinyà (prèviament ocupada i literalment trinxada pels Tercios de Castilla); i en la derrota del cos principal de la infanteria hispànica a Cotlliure. A Perpinyà l’exèrcit catalanofrancès es va apoderar de l’arsenal més gran dels hispànics.

També, està documentada la seva participació en la persecució i extermini de partides de soldats desertors hispànics (semiocults al Rosselló i a l’Empordà) que se sostenien delinquint. Durant aquesta etapa, d’Artagnan va servir Philippe de La Mothe-Houdancourt, amic personal del cardenal Richelieu i lloctinent de Lluís XIV a Catalunya. I això el situaria a les operacions militars de La Granada del Penedès, dels Quatre Pilans (Lleida), i de Montsó -totes durant el 1642-; que, també totes, es van saldar amb victòries catalanofranceses.

A partir de 1643, les fonts documentals situen d’Artagnan en diversos fronts de guerra que la monarquia francesa tenia oberts arreu d’Europa. D’Artagnan, nascut a Lupiac (a mig camí entre Tolosa de Llenguadoc i Pau -a la Gascunya-) cap al 1611, va morir passats els 60 anys al setge francès sobre la ciutat neerlandesa de Maastricht (1672-1673); i segons algunes fonts va caure fulminat pels trets que li van disparar un grup de dones franctiradores que defensaven la ciutat des de la muralla.

Dijous, 25 de juny del 2020
El Nacional.cat
Barcelona
Marc Pons
https://www.elnacional.cat/ca/efemerides/marc-pons-efemeride-mor-artagnan-mosqueter-lluitar-costat-catalans_516885_102.html



Autor: Marc Pons




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

  1. Parole Parole
    25-07-2021 22:11
Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
40700 lectures
24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Si els primers navegants a creuar l’Atlàntic amb En Colom eren catalans, els seus intruments havien també de...[+]
Un mapa interactiu permet descobrir els noms de carrers i places de la ciutat californiana, alguns dels quals...[+]
Primera part: La destrucció i adulteració de les fonts...[+]
Al segle XVII, a Catalunya, encara era ben viva la memòria que els catalans van ser els descobridors,...[+]