Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Malfia't de la història. Somnia-la i refés-la."
Pere Quart
ARTICLES » 13-09-2016  |  PROJECTE ALTRES FIGURES CATALANES
2417

Qui dibuixa, qui pinta, qui escriu la història? Com és que hi ha dues signatures del pare Casas o Casaus?

En Leandre Martí ha trobat dues signatures que correspondrien al pare Casaus o Casas. Una persona canvia generalment de signatura i, fins i tot, de cognom?

Una signatura del Pare De las Casa

Tot cercant informació sobre la descoberta d'Amèrica a la Viquipèdia i llegint en aquesta la biografia de fra Bartolomé Casaus, dit De las Casas, em va cridar l'atenció la seva signatura. La que apareix a la Wikipedia castellana s’hi pot llegir Casas. Aquesta signatura l’anomenaré castellana o nova, per diferenciar-la de la que feia servir el dominic mentre era bisbe de Xiapes. Aleshores, signava Casaus. Aquesta li diré catalana o antiga. La nova, la trobem també a les Viquipèdies anglesa I francesa, mentre que la Wiki catalana registra totes dues. En canvi, a la Wikipèdia alemanya només hi apareix l'antiga. La reflexió que em faig és la següent: trobo molt estrany que el Pare Cases tingués dues signatures tan diferents. Jo penso que l'una o l'altra o les dues són falses.

Leandre Martí




versió per imprimir

  1. Santo Job
    31-12-2017 14:27

    Del padre las Casas se conservan varios textos autógrafos con su firma.
    La firma antigua es una firma latina (véase la abreviatura Eps, o sea Episcopus), probablemente de cuando era relativamente joven. Su nombre está en latín "Fr. Batholomeus a Casaus, Eps.", lo cual hace pensar que el texto en el que está la firma es un texto en latín.
    La firma castellana está en un texto castellano. Lo más peculiar que tiene esa firma es la grandísima rúbrica. Aquí se puede ver la página original en la que está esa firma:
    http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000023195&page=1
    Está en el tomo 1, en la primera hoja. En el tomo 2 también hay una firma del señor obispo.
    Aquí tenemos otro ejemplo de la firma en castellano:
    http://bit.ly/2zTmIQr

  2. Joan Padró, Majem
    25-09-2016 22:44

    Hola a tots

    Ficseu-vos amb les esses són totalment diferents i em el nom de Bartolomé, igualment diferent.
    No cal ser un expert grafòleg per adonar-se que es tracta de persones diferents. Una persona pot canviar la signatura al llar de la seva vida, pro el que no es perd es la forma de fer les lletres.

    Clarament es tractaria d'una manipulació dels documents del Pare Casaus.

    Cal fer pública aquesta troballa, els historiadors ho han de saber.

  3. Leandre M
    15-09-2016 20:10

    Gràcies Albert

  4. Albert Fortuny
    14-09-2016 19:48

    Felicitats Leandre, els petits detalls son els que fan la bona confitura....

  5. Francesc2
    14-09-2016 12:20

    Trobo curiós que una altra signatura, també famosíssima, estigui escrita amb un traç molt insegur. la de William Shakespeare.

  6. JordiB
    13-09-2016 23:28

    Evidentment, tan falsa pot ser l'una com l'altra. Però, tot i que no sóc grafòleg, em sembla que hi ha una clara diferència, entre elles.

    La signatura nova és de traç insegur, sembla feta o bé per una persona que no té gaire costum d'escriure o bé per una persona que té por que no li surti com cal.

    La signatura antiga, en canvi, és d'un traç tan segur que no indueix gens a dubtar de la seva autenticitat.

Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


  EDITORIAL
Article editorial d'En Jordi Bilbeny arran de les intencions de la CUP Barcelona d’enretirar el monument a En Cristòfor Colom de la ciutat comtal.
23734
Presentació de la Universitat
Neus Rossell - La història: unes creences que generen bloqueig, enuig i ràbia
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
En Xavier Martínez Gil fa un repàs a la significació del dia 12 d'octubre i conclou que hauria de ser la Diada...[+]
La història oficial ens pinta el geni més gran de tots els genis del Renaixement com un fill analfabet d'una...[+]
Quan va arribar el blat de moro a Catalunya? Tot i que sembla, pel nom, que ja hi havia de ser des de temps...[+]
Quin paper van tenir els Rovira a la Cúria Vaticana? Van ser aquests mateixos Rovira o de la Rovira anomenats...[+]