Accediu  |  Registreu-vos-hi
"La llengua i la història són el botí més preuat a l'hora de sotmetre un poble"
Àngel Guimerà
ARTICLES » 15-04-2014  |  PROJECTE DESCOBERTA CATALANA D'AMèRICA
16419 lectures

Un escut de Catalunya flanquejat per dos indis americans

Que dos natius americans flanquegin un escut de Catalunya en un mapa de l’any 1603, volia dir que el Principat o la Nació sencera tenia alguna cosa a veure amb la descoberta i conquesta del Nou Món? Com és, si no, que s’inclouen amb la simbologia més representativa de Catalunya?

Cliqueu la imatge per veure el mapa més gran (4,4MiB).

L’altre dia, mirant mapes antics de Catalunya vaig trobar el mapa anomenat “Cataloniæ Principatus Novissima et Accurata descriptio”.  Aquest mapa constitueix la primera representació cartogràfica aïllada de Catalunya i fou encarregat per la Generalitat al flamenc Johannes Baptista Vrints (Anvers,1552 – 1612)  a l’any 1603. És un mapa molt conegut i citat en força estudis. Curiosament, en cap d’aquests estudis no he trobat que es faci menció del que a mi més m’ha cridat l’atenció i que és la representació de dues persones natives americanes dibuixades per decorar el mapa juntament amb els escuts catalans. Es tracta d’un home i una dona totalment despullats i guarnits únicament amb una corona de plomes l’home i un penjoll la dona i envoltats de fruites tropicals. Una decoració del tot estranya per posar en un mapa de Catalunya, si tenim en compte que, segons els llibres d'història moderns, els catalans no van poder comerciar amb Amèrica fins més de 100 anys després que aquest mapa fos pintat.

amerindis

Detall del mapa

Josep Almenara

 




versió per imprimir

Comentaris publicats

  1. Arnau AF
    15-08-2017 13:58

    La zona de la capçalera del Riu Corp (Corb ara) i el Gaià prou bé. Però Roques del mapa ha de ser Sta Coloma de Queralt. Sta. Coloma del mapa ha de ser St Gallard. No trobo la correspondència de Cencila i Lo Codony del mapa. La Solivella del mapa ha de ser Savalla (del comtat). La Solivella d'ara no surt entre Belltall, Bellprat Vimbodí i Forès.
    Pasanius del mapa és Passanant. Aguila és Aguiló. Castell de la Marca potser Montbrió de la Marca o estan al costat...

  2. Lluís
    17-09-2014 22:41

    En https://twitter.com/cat20141 ha notat que El Quixot de Madrid de 1605 també té dos indis de plomes, i és fa no fa del temps del mapa: http://quixot.cat/pag024.html

  3. Joe
    30-06-2014 20:47

    Comentari ocultat per inapropiat (No respecta les normes de conducta).
    La repetició de comentaris d'aquest tipus pot portar al bloqueig permanent de l'usuari.

    Feu clic aqui per mostrar-lo

  4. Xavier
    14-05-2014 13:38

    Arago és el meu sogre i no te cap bandera, bé sí, la dels periquitos de l'Espanyol, PERÒ AQUESTA NO SE LI SEMBLA EN RES A LA SENYERA!!!!!!!!!!

  5. Pep
    14-05-2014 12:28

    Desde cuan la bandera de Arago es la catalana?

  6. Xavier
    08-05-2014 13:38

    Hahaahaaaaa!

  7. super
    08-05-2014 12:34

    senyor cartògraf... si pretén que em cregui que la presència de barres al nou món s'explica per raons ornamentals la porta clara... una bandera esquarterada amb les barres de la corona d'aragó no es posa de manera ornamental, o es pensa que abans del descobriment també era un detall ornamental situar-les sobre valència, mallorca i barcelona... el blasó de preste juan que indicava? on es posava? el de persia? i el de la xina? el que vostè senyala com novel·lesc, jo l'anomeno lògica, sentit comú... que fan senyals catalans al nou món? pues... de "adorno"... déu n'hi do... no sóc un expert però idiota tampoc

  8. super
    07-05-2014 17:11

    no es que no es vulgui entendre, es que els teus raonaments no es s'aguanten... és així de simple... veuràs casos de mapes originals posteriorment retocats borrant l'existència al nou món dels senyals de la corona d'aragó... manipul·lació? és un terme que s'ajusta a aquest cas... "és complicado"... clar que és complicat explicar la presència de la corona d'aragó al nou món... complicadíssim si la postura oficial es negar-la sistemàticament... el cas de la barcelona veneçolana té la seva curiosa història... un petit noble català intenta anar a amèrica sota un nom fals (no sé per qué em sona)... un cop allà escala posicions en l'aparell de l'estat fins a tal punt que aconseguí fundar una nova ciutat convertint-se en governador després de no pocs litigis (això també em sona)... anomena al nou territori nova catalunya, nom que la corona mai va permetre oficialitzar-lo (déjà vu)...

  9. super
    06-05-2014 18:15

    mapamundi de domingo teixeria: fet i pintat a mà... atles miller: el mateix.. etc... ni imprentes "ni leches"... en resum: que no tens ni punyetera idea de que fan les barres al nou món... i no només no tens ni punyetera idea, sino que a més no coneixes cap "expert" que t'ho expliqui, si fos així ja hauries enllaçat alguna cosa al respecte...

  10. super
    04-05-2014 10:23

    ok...així que es pagava als cartògrafs per que possessin les barres per tot arreu... clar... per això va entrar en crisis la corona d'aragó, no per pestes, guerres civils o per l'ombra d'una imperial castella... no... va a ser a base de pagar cartògrafs italians, portuguesos, holandesos, alemanys, etc...no fotem... a ningú se li passaria pel cap dir que els senyals de Portugal están a àfrica i al nou món per que algú va pagar per que així fos... el mateix de frança... fins i tot els turcs... pero els catalans? la corona d'aragó? nooooo... això es que algú va pagar... sense comentaris... ja buscaré un expert en mapes

  11. Lluís
    30-04-2014 15:03

    Ah, era una broma. Sí, dic petites investigacions, perquè ho són. És que avui tenim els documents digitalitzats davant dels nassos. Només cal llegir-los. És llegint els documents antics que som capaços de distingir quina part s'han inventat els historiadors (han escrit les seves conjectures com veritats), quines fonts han llegit i quines no, i en quines directament han mentit. Per segons què, petites investigacions són prou reveladores, i denoten la poca cura de certs historiadors. Però bé, això és un fòrum, i sempre podeu rebatre-les. Però us recomano que vosaltres també feu petites investigacions, en comptes de dir: "això és mentida, perquè un expert diu que és mentida".

  12. Lluís
    30-04-2014 12:07

    Per si serveix de res, la viquipèdia anglesa diu a "http://en.wikipedia.org/wiki/Pineapple#History">Pineapple": Columbus encountered the pineapple in 1493 on the Leeward island of Guadeloupe. He called it piña de Indes, meaning "pine of the Indians,"[17] and brought it back with him to Europe[18] thus making the pineapple the first bromeliad to leave the New World.[19].

  13. super
    29-04-2014 22:48

    XD

  14. super
    29-04-2014 13:49

    és graciós que algú m'acusi de no llegir entre línies quan no s'ha llegit la dedicatòria en llatí que presenta el mapa citat en l'article... "dos indios"... què vols que interpreti aquí? què dius que no són indis com més avall? pren-te uns minuts i busca més mapes baptista vrints, inclús d'altres territoris de la península ibèrica... a veure si hi trobes "dos indios"... després si encara et sobra algun minutet més contrasta com es dibuixaven els indis en els mapes del continent americà i compara'ls amb els que veiem aquí dalt... la pregunta no és si són adam i eva... si són indis... si tenen una extranya mutació de la malus domestica als peus... la pregunta és que hi fan adornant un mapa del principat català... és la mateixa pregunta qué es fa l'autor de l'article... no parla de colom ni d'on era... per fotre enlaire un article que l'únic que fa es plantejar una pregunta has començat a fer preguntes sense sentit, sense pensar-les, fins i tot crec que ni t'has llegit el que diu l'article... igual tu i altres com tu sou els que necessiteu apendre a llegir per, com he dit abans, no fer el ridícul... que ho dic per tu eh nano... però fot el que vulguis

  15. Pedrito
    22-04-2014 19:23

    Uuuuy Super, oblida't, arguments pocs. S'agafen a qualsevol clau.

  16. lanzarote
    21-04-2014 20:02

    Magnifico mapa de 1603. Independientemente de que el autor representara a Adan y Eva como , dos indios americanos. Se pueden elucubrar mucho sobre su significado . Si no es otro que el meramente decorativo. Lo que mas me llama la atención es como las fronteras del principado son exactamente las mismas que las actuales, con excepción del Rosellón y la Cerdaña, que pasaron a Francia con posterioridad.Este mapa delimita claramente ( en castellano por cierto) el limite con el reino de Valencia y los limites con Aragón. Y está muy bien para hacer callar a todos los que defienden la catalanidad de territorios que nunca han sido Cataluña. Con respecto al descubrimiento de America: Todavia no conocen el estudio pericial grafologico que demuestra que Cristobal Colón y el noble gallego Pedro Alvarez de Soutomaior eran la misma persona: http://www.historiayarqueologia.com/profiles/blogs/estudio-pericial-sobre-la-identidad-gr-fica-entre-crist-bal-col-n

  17. Pedrito
    20-04-2014 17:26

    Aqui Dolors Gual realciona el topònim amb Colom i els noble empordanesos. http://www.dolorsdegual.com/uploads/butlleti_51_dolors_gual.pdf

  18. Badu
    18-04-2014 17:45

    Aquí teniu un altre sant Colom ? Colomb (escrit amb les dues variables om-omb) màrtir en aquest cas, en un goig de Juià (Juyá) que es celebra el 13 de setembre http://bibliogoigs.blogspot.com.es/2008/09/goigs-de-sant-colomb-la-seva-festa-s-el.html

  19. Lluís
    17-04-2014 20:36

    Per dir més de Sant Colom (un nom de sant ben estrany, i no crec que faci referència a l'esperit sant), a Juià, prou a la vora, sembla ser que hi canten http://my.yoolib.com/bmmontpellier/collection/5278-goigs-del-glorios-sant-colom/">goigs a Sant Colom.

  20. Lluís
    16-04-2014 23:28

    Als mapes previs al desviament del Ter, hi tenim més "S. Colon", i en un de francès, "Ste. Colombe". I és just on comença aquest desviament del Ter, sobre Foixà i Rupià. Aquest desviament sembla que es va "emportar" Sant Colom i Moner.

  21. Lluís
    16-04-2014 23:20

    Sí, S.Colon, i a altres mapes també hi trobareu la Torre Bertran. L'Enciclopèdia Catalana, a l'article de Pals menciona la Torre Bertran.

  22. Pedrito
    16-04-2014 23:13

    A l'esquerra de Foixá S. Colon?

  23. Lluís
    16-04-2014 19:20

    Perdó, aquesta desviació 'brutal' que sembla que hi ha del Ter fins a l'estany de Pals no és pas res de la desviació del Ter, entenc. Sembla una cosa temporal completament; no és ni a mapes anteriors ni posteriors.

  24. Lluís
    16-04-2014 18:52

    També tenim Moner en http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/mapesBC/id/256/rec/1">aquest de 1640, http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/mapesBC/id/261/rec/2">aquest de 1714, http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/mapesBC/id/175/rec/1">aquest altre de 1714, http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/mapesBC/id/320/rec/2">aquest de 1730, i en http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/mapesBC/id/66/rec/2">aquest castellà de 1776 ja no. En aquest últim hi ha la desviació del Ter fins a sota el daró, i si ho compareu amb el de 1730, sembla que la desviació del Ter passa just per sobre Moner. I crec que no encaixa ni amb Palau-sator ni amb Peratallada. Posats a conspirar, no seria la desviació del Ter una manera d'esborrar Moner? No m'ho he mirat gaire, eh? Ara dic per dir.

  25. Joan Padró
    16-04-2014 18:36

    El municipi de Palau-sator, segons demostren els descobriments arqueològics dels seus voltants, és d'origen romà. És anomenat Palatii Murorum en un document de l'any 878. Podria ser que Palatii Murorum derivés en Palau Morer o Palau Moner. Es només una tesi inicial, cal seguir investigant. Els historiadors confondrien Palau Moner amb Moguer. La mala lletra en els manuscrits pot jugar aquests errors històrics, inclòs els mateixos cronistes catalans podrien haver fet aquest error.

  26. Lluís
    16-04-2014 18:35

    Aquest mapa també té "Moner": http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/mapesBC/id/173/rec/2">Accuratissima Principatus Cataloniae et Comitatuum Ruscinonis et Cerretaniae descriptio

  27. Lluís
    16-04-2014 14:35

    Sí, et volia mencionar Palausator també. Tots dos havien de ser importants al moment de la descoberta. No sé de cap canvi de nom que hi hagi pogut haver. Ho he preguntat a un amic de Torroella, i Moner no li sona a ben res.

  28. Gustau
    16-04-2014 13:46

    Lluís, He observat d'altres canvis de nom, tot i que jo volia fer incís en aquest. Potser Peratallada abans li deien el Palau (de Peratallada) i l'actual Palau-Sator fos l'esmentat Moner, segons la situació al mapa. Ja és un indici aquste canvis de noms.

  29. Lluís
    16-04-2014 13:13

    Guerau: on hi ha Moner, hi hauria d'haver Peretallada, que no és al mapa. Algú veu algun canvi de nom de Peretallada a Moner?

  30. Lluís
    16-04-2014 13:08

    Vicent: abans de no sentir-te'n orgullós, el que queda clar és que la versió simplificada que tenim avui "hi van arribar els castellans i van fer maldats" no és gens certa. Pels castellans, i hauríem de veure qui feia quines maldats.

  31. Guerau
    16-04-2014 12:13

    "Costa tesa" aquest és el topònim que apareix en molts mapes del segle XVI dels descobridors a Florida i que només pot tindre un significat en català, segons DCVB "tesa" té el significat "d'extensa"

  32. Vicent Bosch i Paús
    16-04-2014 09:37

    No n'estic pas orgullós de la colonització del que avui s'anomena Amèrica!

  33. ANTONI SERRADO
    15-04-2014 19:01

    Son los pares del Negre de Bañolas, sempre se a ligat Catalunya con el africa tropical

  34. Joan Padró
    15-04-2014 18:32

    Gustau bona trobada, felicitacions. Pot ser que això resolgui el misteri de Palos de Moguer que en realitat seria Pals i Moner. Felicitacions. Caldrà seguir investigant el tema.

  35. Joan Padró
    15-04-2014 18:27

    Felicitacions pel mapa, gràcies a aquest he descobert el que em pensaba Montserrat està abreujat per M.serrat i Montsant com M.sant, si la meva suspita es certa Juan Ponce de Leon firmava segons imatge de la Wiquipèdia per "Joanis Ponç de M.Leo" per tant aplicant la lógica el seu nom veritable seria Joan Ponç de Montlleó. Felicitacions per la vostra tasca.

  36. Trol
    15-04-2014 18:16

    Puesto a teorizar, podrían ser perfectamente Adán y Eva. ¿Por qué no podrían serlo? ¿Las "frutas tropicales"? ¿Acaso no estuvieron en el Jardín del Edén hasta que Eva se comió una manzana? No olvidemos que la idea del Jardín del Edén y la de los nativos americanos estuvo muy presente en la mente de los colonizadores europeos. Por cierto, encima de la actual "senyera", veo una corona regia.

  37. Gustau
    15-04-2014 14:00

    Es ben curiós, entre la Fontclara i el Palau (actualment Palau-Sator), n'hi ha una altra població: Moner, ben aprop de Pals

Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


Aconseguits 2830€
de 4000€
Queden -3 dies

Més informació
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
15661 lectures
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Tots els estudiosos reconeixen que tota la cartografia mediterrània fins al segle XVI era feta per cosmògrafs...[+]
Els Borja i els Della Rovere eren junts a la Cort Pontifícia de Roma. Però abans que s'enfrontessin a mort...[+]
A l'octubre del 1994 es va trobar a Guissona una estela ibèrica escrita amb caràcters ibèrics. En Jordi Bilbeny...[+]
Eren castellans els primers mercedaris que van passar a Amèrica després de la conquesta colombina? Per En Cesc...[+]