Crea el teu compte
Accedeix
"(...) la neutralitat aparentment objectiva i científica de l'historiador, que mira endarrere i sentencia què és el que realment va succeir, és producte de la seva identificació amb el vencedor"
Àlex Matas i Pons. «Els marges dels mapes: una geografia desplaçada.»

Portada


En aquesta segona part de l’estudi d’en Marc-Vicent Adell continuem descobrint els vincles que Garcilaso manté amb diferents poetes catalans, concretament ara amb Pere Serafí.

5. Garcilaso de la Vega i Pere Serafí

5.1. Alguns aspectes biogràfics compartits

Ara bé, és ben curiós descobrir que Garcilaso encara té més connexions amb altres escriptors catalans. I advertim novament que la seva obra ens ha arribat en castellà; però ja veiem que la poesia del Siglo de Oro espanyol s’assembla molt a la del medieval Segle d’Or català i ara descobrirem que també és similar a la del Renaixement català en què destaquen les figures de Joan Pujol i de Pere Serafí. Per completar l’estudi de les similituds...

»

156

Articles i notícies recents


La cigarreta va sorgir al segle XVIII gràcies al paper d'ensigarrar, un invent català que consistia en un paper especial per fumar petits cigars. Sí, el paper de caragolar tabac.


»

652

Presentem per escrit la conferència que Marc-Vicent Adell defensà el 2022 a Arenys de Munt sobre els vincles entre el poeta Garcilaso de la Vega i la literatura catalana antiga, i us n'oferim la primera part.


»

743

Durant un segle i mig, Catalunya i Provença van estar governades pel Casal de Barcelona.


»

405

Publiquem el text de la comunicació que Biel Ferrer Puig, filòleg reusenc, va presentar, a la memòria de l’historiador, professor i amic Joaquim Comas Dellà, al 24è Simposi de la Història censurada de Catalunya, que va tenir lloc els dies 21 i 22 de novembre de 2025 a Arenys de Munt. En aquesta transcripció, l’autor ha ampliat la comunicació fent una anàlisi comparativa del cas dels silencis al voltant de Curial e Güelfa amb altres textos catalans que presenten interrogants pendents de ser resolts amb noves recerques: Los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa, Tirant lo blanc, el Quixot, obres medievals i modernes susceptibles d’haver patit l’acció de la censura inquisitorial que condiciona la Història de la Literatura Catalana i que la converteix, durant segles, en una literatura espoliada, en una literatura (gairebé) abolida.


»

790

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 26-01-2026

Univers Bilbeny

El darrer llibre d’en Jordi Bilbeny, un recull dels millors articles, escrits, reflexions, parlaments i xerrades de l’autor especialitzat en historiografia catalana.


»

723

Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

5763

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Sabeu que hi ha uns pastissets a Suècia que es diuen...[+]
Els Gualba són una nissaga de polítics i homes de lletra prou importants de la Catalunya dels segles XV i XVI....[+]
Prop de 30.000 manifestants occitans han recorregut els carrers de Carcassona. Els carrers han estat bloquejats...[+]