Portada
![]() Uns catalans a Crimea el 1373L'Ivan Bosch ens explica que va anar de vacances a Crimea i hi va trobar la presència de catalans al 1373.
L'any passat vaig anar de vacances a Crimea. Allà hi vaig trobar una antiga fortalesa, on vaig llegir una cosa que em va fer sentir gran. Al 1373, una familia catalana va finançar la rehabilitació d'una antiga construcció on ara hi ha un museu. No vaig fer cap fotografia. No portava el mòbil. Aquest any hi he tornat i ara sí. Ara síque tinc la foto des d'on un historiador podria tibar del fil.
Crimea, segles enrere, ha sigut molt important, tant per l'imperi rus com pels turcs. Avui dia encara ho és, com pots veure.
Per aquesta raó, els... »
| ||||
Articles i notícies recents
| ARTICLES » 21-11-2025 |

Parlament d’En Jordi Bilbeny, pronunciat a l’acte d’obertura del 24è Simposi sobre la Història Censurada de Catalunya. Arenys de Munt, 21 de novembre del 2025
»
|
400
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| ARTICLES » 21-11-2025 |

Prometeu desencadenat o el destí de l’historiador detectiu
Aquest és el pròleg d’En Joan-Marc Passada que encapçala i obre el llibre «Univers Bilbeny», editat per Librooks aquest agost passat. Ell mateix ha triat els textos, articles, pròlegs i parlaments que l’autor ha anat deixant arreu. Un pròleg meravellós que constitueix una magnífica apologia d’En Jordi Bilbeny, com a investigador, com a escriptor i com a persona i, alhora, una defensa irrenunciable de la llibertat de pensament i de recerca.
»
|
203
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| ARTICLES » 20-11-2025 |

Avui comença el 24è Simposi sobre la Història Censurada de Catalunya
»
|
1013
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| ARTICLES » 19-11-2025 |

Art sacre en litigi
Reproduïm, tot seguit, l’article publicat al digital Viure als Pirineus, el 16 de juny de 2025, en què el poeta, escriptor i estudiós Josep Espunyes i Esteve (Peramola, Alt Urgell, 1942) explica la veritat històrica i les connotacions polítiques del cas de les obres d’art de Sixena.
»
|
340
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
Llibres recentment publicats
| PUBLICACIONS » 23-04-2024 |

Sant Francesc, els càtars i la llengua catalana
Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana
»
|
4579
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| PUBLICACIONS » 23-04-2024 |

Doctors contra l'Institut Nova Història
El llibre s'articula com una resposta a l'extens capítol central de Pseudohistòria contra Catalunya (Eumo Editorial, 2020), una obra d'assenyalament i descrèdit que, sota l'aparent pretensió de rebatre algunes tesis històriques "errònies", mira sobretot de torpedinar la credibilitat d'en Bilbeny i de tot aquell qui gosi qüestionar la historiografia colombina oficial. A despit de les confessades intencions corrosives, però, alguns detalls que l'esmentat capítol aporta sobre en Joan Colom permeten de reconstruir amb més precisió la biografia del Descobridor català i auguren nous horitzons de recerca.
»
|
2921
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
Més articles...
|
Vols que organitzem una activitat al teu municipi?
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
![]() | Subscriviu-vos al nostre butlletí |
|
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+] Recuperem dels nostres arxius un article fantàstic d'En Josep M. Comajuncosa, on ens refresca dades essencials...[+] Empordà Televisió recull la notícia de la presentació del llibre "El Quixote va esborrar el Quixot", de Lluís...[+] En Cesc Garrido ha trobat la ressenya d'una carta enviada per l'Emperador Carles, des de Molins de Rei, a la seva...[+] |
DARRERS ARTICLES COMENTATS
EL MÉS COMENTAT
(En els darrers 90 dies)
(En els darrers 90 dies)
EL MÉS LLEGIT
![]() ![]() |
SECCIONS |
RECERCA |
L'INSTITUT |
A LA XARXA |









RSS
Facebook
Twitter
Youtube