Crea el teu compte
Accedeix
"La intel·liència és la capacitat de canviar d'opinió quan se't presenta informació precisa que contradiu les teves creences"
Vala Afshar

Portada


En Jordi Berenguer ha escrit un article on reflexiona sobre el sentit social que el control de les narratives històriques té dins l'espècie humana, el qual ens podrà ajudar a entendre millor com és possible l'existència dels sistemes de censura i control de la informació pública.

Si prenem l’Homo sapiens com una espècie amb uns 300.000 anys d’antiguitat i la comparem amb una durada mitjana d’uns 2 milions d’anys per a una espècie de mamífer, el resultat és revelador: la nostra espècie només ha recorregut aproximadament un 15 % del seu cicle evolutiu típic. Traslladat a una escala humana, prenent una esperança de vida d’uns 80 anys, això equivaldria a una edat biològica d’uns 12 anys. Dit sense embuts, l’Homo sapiens és una espècie evolutivament molt jove, situada encara en una fase comparable a la pre-adolescència o...

»

373

Articles i notícies recents


OPINIO » 14-03-2026

La màfia castellana

"L’única manera eficaç de combatre aquest col·lectiu criminal és mitjançant la independència, per molt o poc català que se sigui".


»

430

Tradicionalment, s'ha dit que l'inventor del tennis modern havia sigut el britànic Walter Clopton Wingfield, però a hores d'ara ja podem afirmar rotundament que això és fals.


»

467

Arran de la recent publicació del nou llibre d'En Víctor Cucurull "El secret de la V baixa", el programa Vull una resposta d'En Jaume Marfany al Grup ETV-Terramar ha entrevistat l'historiador, l'enregistrament del qual compartim en aquesta publicació.


»

405

Finalment, se’ns revelen més similituds entre la llengua de Garcilaso i la de Corella i Ausiàs March, i copsem la més que probable catalanitat del nostre suposat poeta castellà.


»

477

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 26-01-2026

Univers Bilbeny

El darrer llibre d’en Jordi Bilbeny, un recull dels millors articles, escrits, reflexions, parlaments i xerrades de l’autor especialitzat en historiografia catalana.


»

970

Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

5931

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
En Colom va arribar al nou continent amb instruments, cartes i taules...[+]
Nombrosos errors a la grafia dels topònims delaten la intervenció d'un copista poc atent o atent només a...[+]
L'Albert Ferrer descobreix en un viatge a l'illa Aitutaki de Nova Zelanda que els seus habitants condimenten les...[+]
Va tornar una de les caravel·les colombines a Baiona, com diuen algunes cròniques? És un error creure que van...[+]