Crea el teu compte
Accedeix
"Quan llegeixis una biografia, tingues present que la veritat mai és publicable."
George Bernard Shaw

Portada


Ens complau mostrar-vos un capítol traduït de la Historia de la Lengua española, de Ramón Menéndez Pidal, que ens explica la influència de la literatura i de la llengua occitanes a la Península ibèrica medieval, o Espanya peninsular, a través de la presència dels trobadors i de llurs traduccions literàries antigues.

També amb el major èxit va influir a Espanya, igual que en tot l’Occident europeu, la lírica provençal, la més antiga, la més genial de tota la Romània primitiva. Des dels temps de l’emperador Alfons VII, acudien a Espanya els trobadors provençals, sobretot a les corts dels reis d’Aragó Alfons II i Pere II, que van posseir extensos estats de la llengua d’oc (9). A Castella, encara que una mica menys, n’hi van venir molts, especialment a la cort d’Alfons VIII a partir de 1170, data del seu matrimoni amb Elionor de Guiena, filla d’Enric...

»

201

Articles i notícies recents


Ens fem ressò d'aquest article d'En Josep-Lluís Carod-Rovira sobre l'historiador arenyenc Fèlix Cucurull.


»

266

El filòleg reusenc Biel Ferrer i Puig ressenya el darrer llibre, fins ara, d'En Jordi Bilbeny: «Univers Bilbeny. Escrits a consciència» (Librooks, 2025), a cura de l’escriptor Joan-Marc Passada i Casserres, que n’ha escrit el pròleg.


»

334

L’advocat, escriptor i estudiós de la Història arenyenc Sebastià Sardiné i Torrentallé ens presenta aquest treball sobre el Consolat de Mar. Sardiné ha tingut reunions amb el primer Cònsol modern, ara parlamentari (amb qui n'ha parlat diverses vegades, en una d'elles el va citar al Parlament de Catalunya per a parlar del Consolat i també de la seva innovadora proposta de "Cinquena via econòmica i social” per si la brevíssima República Catalana de 2017 hagués quallat, no pas avortada per qui, sense estar empoderat a fer-ho, la va suspendre). Gràcies a aquest parlamentari, ha tingut accés a molts dels arxius, poc estudiats, del Consolat de Mar a Barcelona, i ha aconseguit de tenir-ne, doncs, un coneixement prou profund per a opinar-ne -històricament-, política d'imatge a part.


»

379

L'any 1934, l'aristòcrata Borís Skóssirev es va autoproclamar rei dels andorrans en un dels episodis més surrealistes de la història del Principat i que ara s'explica en un documental que es podrà veure al "Sense Ficció" de TV3 l'any que ve.


»

603

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 26-01-2026

Univers Bilbeny

El darrer llibre d’en Jordi Bilbeny, un recull dels millors articles, escrits, reflexions, parlaments i xerrades de l’autor especialitzat en historiografia catalana.


»

1470

Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

6294

Més articles...


Vols que organitzem una activitat al teu municipi?
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Un fet poc conegut de la vida del genial arquitecte modernista és la seva detenció un Onze de Setembre, durant...[+]
En Pau Mora ens aporta informació d'un frare agustí català anomenat Erasme, a qui se li perd la pista a...[+]
Recollim en aquesta ocasió un interessant treball sobre Cervantes, que fou presentat als III Jocs Florals de la...[+]
Un historiador del segle XVI afirma que la descoberta d'Amèrica "no s'ha d'atribuir als castellans". El text diu...[+]