Crea el teu compte
Accedeix
"(...) la neutralitat aparentment objectiva i científica de l'historiador, que mira endarrere i sentencia què és el que realment va succeir, és producte de la seva identificació amb el vencedor"
Àlex Matas i Pons. «Els marges dels mapes: una geografia desplaçada.»

Portada


Reproduïm aquest antic article d'En Jordi Bilbeny, aparegut al núm. 677 del setmanari «El Temps», del 9 de juny del 1997.

Quan es parla de la descoberta d'Amèrica no es té mai present un tema clau per a entendre-la: el  de la presa de possessió del Nou Món. És a dir, el fet notarial pel qual una nació Cristiana s'adjudicava i s'apropiava unes terres desconegudes i fora de la tutela de la Santa Seu. Això vol dir que si En Colom hagués fet la presa de possessió per Castella, o en nom de la monarquia castellana —com pretenen des de tots els àmbits historiogràfics—, les cròniques coetànies ens en donarien fe descrivint la bandera d'aquest país (quarterada amb lleons i castells) en el moment d'arribar a terra i plantar-la en nom del seu rei. Però no ha estat mai així.

En Ferran Colom escriu en la seva Història de l'Almirall: "L'Almirall va baixar a terra amb el bot armat i la bandera reial desplegada. Això mateix feren els capitans de les altres naus [Alfons Ianyes i Vicenç Ianyes], que hi entraren amb els seus bots amb la bandera de l'empresa, que tenia pintada una creu verda, amb una F en l'un costat i a l'altre unes corones, a la memòria de Ferran i Isabel".

I el Pare Casaus, a la Història de les Índies, ho repeteix: "L'Almirall va...

»

8045

Articles i notícies recents


Era fill i nét de la primera onada de comerciants catalans que, després del 1714, havien arrelat a Amèrica.


»

404

Conversem amb el filòsof Abel Cutillas, que acaba de publicar 'Desànim de lucre' al segell editorial digital Bon Port.


»

340

Una de les intervencions més brillants del documental L’estafa de la Catalunya bilingüe, codirigit per Ignasi P. Ferré i Jordi Bilbeny, estrenat amb èxit de públic el dia 29 de maig de 2025 als Cinemes Girona de Barcelona, és la de Roger Mallola, en què formula, amb arguments convincents, la tesi sobre la dimensió política de la llengua catalana. Ara, en publiquem l’article en què hi exposa aquesta idea, que havia aparegut al digital L’Unilateral el 16 de maig de 2023.


»

496

Arran de l'estrena del documental hem publicat un seguit d'imatges de l'esdeveniment.


»

694

Llibres recentment publicats


Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

3047

El llibre s'articula com una resposta a l'extens capítol central de Pseudohistòria contra Catalunya (Eumo Editorial, 2020), una obra d'assenyalament i descrèdit que, sota l'aparent pretensió de rebatre algunes tesis històriques "errònies", mira sobretot de torpedinar la credibilitat d'en Bilbeny i de tot aquell qui gosi qüestionar la historiografia colombina oficial. A despit de les confessades intencions corrosives, però, alguns detalls que l'esmentat capítol aporta sobre en Joan Colom permeten de reconstruir amb més precisió la biografia del Descobridor català i auguren nous horitzons de recerca.


»

1057

Més articles...


  AGENDA
Vols que organitzem una activitat al teu municipi?
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Ignorar les fallades és condemnar-se a repetir-les. Elna no hauria estat assetjada ni massacrada si en Jaume...[+]
Al segle XVII, a Catalunya, encara era ben viva la memòria que els catalans van ser els descobridors,...[+]
Fa uns mesos en Cesc Garrido ens feia saber que el terme anglès marines podia ser el mateix mot català mariners,...[+]
Sabies que s’ha pogut documentar en almenys dues ocasions que En Cristòfor Colom va escriure una carta en...[+]