Crea el teu compte
Accedeix
"La història és una galeria de quadres en què hi ha pocs originals i moltes còpies."
Charles AIexis de Tocqueville

Portada


Publiquem un fil en dues parts del compte a X de l’estudiós Josep Bastardas sobre la possible catalanitat del Manuscrit del savi jueu Moisès Maimònides (1134-1204), trobat a la Universitat de Cambridge, procedent de la Guenizah del Caire.

Si torno a remoure aquesta qüestió sobre el Manuscrit de Maimònides trobat a la Universitat de Cambridge procedent de la Guenizah del Caire és perquè l'afer és prou important perquè els experts que han tingut o tenen aquest manuscrit a les seves mans transcriguin el text en detall i diguin quina és aquesta ”llengua romanç" present en aquest document que ”deriva” - diuen ells - ”del llatí”. Jo llegeixo en aquest glossari noms com: Vi, pera, poma, vida... i no encerto més  perquè es fa difícil de llegir en les còpies que han arribat i evidentment puc estar...

»

103

Articles i notícies recents


A propòsit del saqueig i incendi de Vila-real per les tropes de Felip V de Borbó, el 12 de gener de 1706, en el context de la Guerra de Successió.


»

215

En aquest article, En Bilbeny aporta noves dades per ajudar-nos a entendre que la festa de la Mare de Déu Fumadora, celebrada cada 8 de desembre a Arenys de Mar, estava relacionada amb antics rituals d’iniciació infantils, on l’acte de fumar s’emmarcava plenament dins un context sagrat.


»

1328

Sergi Turiella ens presenta la important troballa, en un museu dels Estats Units, del Llibre d’Hores, que ara sabem, gràcies a les seves recerques a la xarxa i el seu treball de camp, que havia pertangut a la família Marçal de Montblanc.


»

472

Publiquem aquest article del blog La Història Usurpada, que signa Bel·lònides, sobre la misteriosa desaparició del lloc de naixement de pràcticament tots els comtes i reis del Regne d'Aragó anteriors a la unió dinàstica amb el Comtat de Barcelona.


»

901

Llibres recentment publicats


Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

4742

El llibre s'articula com una resposta a l'extens capítol central de Pseudohistòria contra Catalunya (Eumo Editorial, 2020), una obra d'assenyalament i descrèdit que, sota l'aparent pretensió de rebatre algunes tesis històriques "errònies", mira sobretot de torpedinar la credibilitat d'en Bilbeny i de tot aquell qui gosi qüestionar la historiografia colombina oficial. A despit de les confessades intencions corrosives, però, alguns detalls que l'esmentat capítol aporta sobre en Joan Colom permeten de reconstruir amb més precisió la biografia del Descobridor català i auguren nous horitzons de recerca.


»

3097

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
En Jordi Bilbeny porta anys afirmant que En Colom va morir als 92 anys. Els seus detractors ho neguen, sense cap...[+]
La història oficial ens pinta el geni més gran de tots els genis del Renaixement com un fill analfabet d'una...[+]
Per què no s'ha recordat la gran victòria catalana contra els francesos a Grècia el 13 de març 1311? Quim...[+]
Al 1511, en editar-se l'Elogi de la Follia, Erasme ja hi denuncia la pràctica consolidada de la censura, on els...[+]