Crea el teu compte
Accedeix
"La història és sempre una fantasia sense base científica, i quan es pretén aixecar un embull invulnerable i col·locar-hi a sobre una conseqüència, es corre el perill que una dada canviï i s'ensorri tota la carcassa històrica."
Pío Baroja (1872-1956)
NOTICIES »
Data de publicació: 23-02-2011  12364 lectures

Cristòfor Colom hauria pogut salpar del port de Pals, ja operatiu al segle XV, segons una investigadora

Eva Sans, del Cercle Català d'Història, ha trobat documentació que prova que aleshores la vila empordanesa ja disposava d'una infraestructura portuària.

Cristòfor Colom

No és el primer cop que s'apunta a aquesta teoria. Ja el 1990, l'historiador Jordi Bilbeny va parlar de Pals com a probable punt de partida de Cristòfor Colom

Pals ja tenia port al segle XV. Així ho ha demostrat Eva Sans, investigadora del Cercle Català d'Història. Sans ha trobat un albarà amb un segell sigil·logràfic de la Cort de la Batllia del Castell de Pals a l'arxiu de la Corona d'Aragó, al barri gòtic de Barcelona.  El manuscrit, datat el 29 de juliol de 1406 està signat per Joan Abril, i hi surt el nom d'Antoni Vinyals, patró de llagut, de Palamós, que hauria carregat al port de Pals un sac de farina per descarregar a Barcelona. Aquesta document no prova que Pals fos el punt de partida de les tres caravel·les de Colom, però confirma que la vila tenia activitat marítima i una infraestructura portuària. Un port operatiu "en el mateix segle en el qual el descobridor Cristòfor Colom va salpar cap al Nou Món", ha destacat la investigadora.

Sans també ha estudiat el segon viatge cap a les Amèriques i, afirma, en aquella ocasió s'hauria sortit de Barcelona i s'hauria fet una aturada de tres dies a Cadis per carregar queviures. Segons Sans, la història oficial està "esbiaixada" i ha fet desaparèixer "el paper de Catalunya i de la Corona d'Aragó en la descoberta d'Amèrica". Malgrat tot, no és el primer cop que s'apunta a aquesta teoria. Ja el 1990, l'historiador Jordi Bilbeny va parlar de Pals com a probable punt de partida de Cristòfor Colom.

Diari ara.cat

REDACCIÓ 
Barcelona | Actualitzada el 22/02/2011 11:34
http://www.ara.cat/cultura/Cristofor-Colom-Pals-XV-investigadora_0_431957045.html

Notícia a TV3
http://www.tv3.cat/videos/3386231/Colom-podria-haver-sortit-de-Pals




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

  1. El teu nom
    23-02-2011 16:46

    Jordi! Ets un crak!

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.

Aconseguits 2750€
de 5000€
Queden 29 dies

Desgravació fiscal fins al 80% (IRPF)*
Més informació
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
38734 lectures
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
11a UNH - Presentació de la universitat
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Recuperem aquest article d'En Jordi Bilbeny, aparegut al 1994, que identifica com a "llegua catalana" la "llegua...[+]
El cronista Bernáldez ens assegura que En Colom va morir “in senectute bona” a l’edat de 70 anys. A partir...[+]
Una nova expressió del Quixot, incomprensible del tot en castellà, porta En Lluís Batlle a trobar-hi un...[+]
Per què van tancar Joana la Boja a la presó? Per amor? Perquè era boja? O per una evident raó d’Estat? En...[+]