Accediu  |  Registreu-vos-hi
"La història no és factual en absolut, sinó una sèrie de judicis acceptats."
Geoffrey Barraclough
ARTICLES » 14-01-2014  |  PROJECTE IMPERI UNIVERSAL CATAL√†
5593

El cronista Laurent Vital, un altre valencià emmascarat per la censura

En Pep Mayolas recull una informació d’En Hugh Thomas, segons el qual Lorenzo Vital, el famós cronista imperial de Carles I, és valencià.

En Hugh Thomas, al seu llibre monumental La conquista de M√©xico, reeditat en butxaca per Planeta el 2007, ens parla de l'arribada de Carles I a Valladolid el 1517 i, despr√©s de descriure'ns una ciutat rica que t√© m√©s similituds amb Val√®ncia que no pas amb la capital del Pisuerga, ens remet com a refer√®ncia a la nota n√ļm. 78 del cap√≠tol 9, consultada la qual, a la p. 909, diu textualment: "Lorenzo Vital, embajador valenciano, en¬†Viajes [5:20], 706".

Aquest personatge que en Thomas qualifica d'ambaixador valencià és el famós cronista "belga" Laurent Vital, que sempre ens havien dit que era de Flandes! I no és que sigui un ambaixador flamenc que, com que viu a València, li diuen "nuestro embajador valenciano", no: és un ambaixador valencià que, havent sortit de Flandes en el seguici reial, ens descriu el viatge del príncep Carles i en el fragment citat ens parla de la ciutat que segons la Història visitaven aquella tardor de 1517: "Valladolid"

Per tant, ara encara pren m√©s sentit que el futur emperador entr√©s a la pen√≠nsula pel regne de Val√®ncia, en realitat, tal com defens√†vem a l'article "Fou Carles I rebut per moriscos a Ast√ļries?", i que el cronista oficial fos un coneixedor del terreny i de l'idioma nadiu: un Lloren√ß Vidal valenci√†.

Pep Mayolas




versió per imprimir

  1. Pep
    19-01-2014 17:16

    Ferran fou succe√Įt per Joana dita la Boja, que representa que regn√† conjuntament amb el seu fill Carles, anomenat I d'Espanya i V d'Alemanya. Suposo que a la wiki deuen considerar que ja no hi hagu√© m√©s reis de Castella, sin√≥ reis d'Espanya, a partir de Ferran.

  2. Pep
    16-01-2014 02:41

    Gr√†cies per les aportacions, Llu√≠s. Paolo, l'Elogi deixa entreveure alguna cosa sobre el lloc de la mort de Felip el B/Vell? Pedrito, suposo que l'entrada neerlandesa de la wiki s'ho mira des del punt de vista de l'√ļltim rei mascul√≠ de Castella: el predecessor de Felip fou, efectivament, Ferran, que despr√©s de la mort de la seva esposa Isabel (1504), deixa de ser rei consort (aix√≤ √©s el que era) de Castella i el t√≠tol passa a Joana com a reina titular i a Felip com a rei consort. Quan mori Felip (1506), Ferran tornar√† com a governador de Castella al costat de Joana i despr√©s en substituci√≥ d'ella (1509), quan ell mateix la tanqui per "boja", per√≤ no pas com a rei. Tot aix√≤ √©s hist√≤ria oficial i no es contradiu amb la wiki holandesa.

  3. Pedrito
    15-01-2014 18:30

    Resulta estrany que a l'entrada en neerlandés de Felip I de Castella a wikipedia es digui que el seu predecessor al títol fora Ferran II d'Aragó.

  4. Lluís
    14-01-2014 23:40

    En una edici√≥ de 1992 de la relaci√≥ del viatge feta per Vital, a la introducci√≥ ens diu: La Relaci√≥n de Vital permaneci√≥ pr√°cticamente desconocida para la historiograf√≠a espa√Īola, hasta bien entrado el siglo XX. Em temo que hi ha molts documents rellevants d'aquell temps, que ens han arribat descoberts nom√©s molt recentment.

  5. Lluís
    14-01-2014 23:37

    A la relaci√≥ del viatge (http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k102921k.r=.langFR">en franc√®s) de 1881, a la introducci√≥ d'aquesta edici√≥ expliquen que el manuscrit original (tot i que el tenen citat per varis documents) ha desaparegut del seu lloc a la biblioteca de Paris. I despr√©s, fa la deducci√≥ que Laurent Vital devia ser flamenc, perqu√® la transcripci√≥ del manuscrit que ens ha arribat (per un val√≥), t√© algunes expressions calcs del flamenc. No sembla una argumentaci√≥ gaire s√≤lida; no s√© si alg√ļ m√©s en sap cap altra.

  6. PAolo
    14-01-2014 16:37

    No Guerau, Felip el Vell va morir a Barcelona....

  7. Guerau
    14-01-2014 15:44

    el que és un misteri, bé millor dit un enfosquiment és com s'entronitzen els habsburg a la península, he vist fonts angleses en les que Felip el bell se l'anomena Felip I d'Aragó (no pas de Castella) i com apuntava Bilbeny va morir jugant a Pilota a Burgos??? bé jugaria al Trinquet a València.

  8. Gerdard del Clot
    14-01-2014 11:54
  9. Lluís
    14-01-2014 11:53

    Molt bona. Llàstima que això apareix en una nota, quan parla del viatge de Carles I. I no tenim la nota de la nota.
    N'he agafat una c√≤pia a la biblioteca, i puc afegir que [5:20] porta a "La Historia de las Indias III, Bartolom√© de las Casas". Per√≤ deu ser un error. [5:19], en canvi, s√≠ que porta a un llibre que transcriu la relaci√≥ que fa Vital del viatge de Carles I: "Viajes de extranjeros por Espa√Īa y Portugal Desde los tiempos m√°s remotos hasta fines del siglo XVI. 1952. Aguilar".

Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


  EDITORIAL
Article editorial d'En Jordi Bilbeny arran de les intencions de la CUP Barcelona d'enretirar el monument a En Cristòfor Colom de la ciutat comtal.
19340
Presentació de la 4a Universitat
Llogari Pujol - Sense Egipte no hi hauria hagut la Bíblia
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí HI HA QUINZE
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Article d'Andreu Mas publicat al diari El Punt - Avui, el 15 de novembre del...[+]
En Xavier Martínez Gil fa un repàs a la significació del dia 12 d'octubre i conclou que hauria de ser la Diada...[+]
Hi havia port a Pals o no hi havia port? Mentre els escèptics continuen dubtant, l'Albert Fortuny analitza el...[+]