EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Abans que l'amor, els diners,la fe, la fama i la justicia, DONEU-ME LA VERITAT."
Henry David Thoreau(1817-1862)
OPINIO » PROJECTE CONTRA LA CENSURA I LA MANIPULACIÓ
Data de publicació: 21-10-2026  30

Lluís Muntada i Vendrell

Eliminar la història

Reproduïm, amb el vistiplau i la complicitat de l’autor, l’article “Eliminar la història”, del Dr. en Filosofia, escriptor i professor Lluís Muntada i Vendrell (Riudellots de la Selva, 1964), els breus i interessants assaigs del qual podem llegir dilluns, cada quinze dies, a la seua columna d’opinió KEEP CALM del diari El Punt Avui.

El Tri­bu­nal Suprem ha orde­nat la des­trucció dels mate­ri­als de l’1 d’octu­bre de 2017 inter­vin­guts pels Mos­sos d’Esqua­dra. A la reso­lució, els magis­trats con­si­de­ren “dis­cu­ti­ble i sor­pre­nent” que aquests objec­tes puguin tenir un “valor tes­ti­mo­nial o patri­mo­nial” o “con­no­ta­ci­ons polítiques, ins­ti­tu­ci­o­nals i històriques”.

Una de les para­do­xes més inqui­e­tants de la història és his­to­riar els múlti­ples intents d’eli­mi­nar la història. L’empe­ra­dor xinès Qin Shi Huang (segle III aC) va orde­nar la des­trucció exhaus­tiva dels tex­tos antics per, així, eli­mi­nar el pas­sat. És la dam­na­tio memo­riae (con­demna de la memòria), pràctica espe­ci­al­ment refe­rida a la Roma antiga, con­sis­tent a esbor­rar la memòria pública, sobre­tot la rela­tiva a una per­sona con­si­de­rada ene­miga de l’Estat o indigna de ser recor­dada. El sinis­tre Beria, mà dreta de Sta­lin, va con­tro­lar la poli­cia secreta soviètica, els gulags i mol­tes de les pur­gues comu­nis­tes. Després de la mort de Sta­lin, Beria va caure de l’escam­bell, va ser jut­jat i exe­cu­tat. A la següent edició de la Gran Enci­clopèdia Soviètica, l’entrada amb el seu nom ja estava esbor­rada i subs­tituïda per Bering (Estret de Bering). Així es deses­criu la història. L’any 2002, quan vaig anar a la Xina per pri­mera vegada, abans d’entrar a la plaça Tian’anmen i dipo­si­tar-hi el ram de flors que portàvem, la guia, pro­fes­si­o­nal del comu­nisme, va cri­dar megàfon en mà: “Aquí no hi va pas­sar mai res! Mai!”

Els poders no eli­mi­nen el pas­sat perquè sigui “obso­let”. Solen des­truir-lo perquè temen que encara sigui viu. Els Papers de Sala­manca, botí de guerra, encara no han estat ínte­gra­ment retor­nats. Quan per exem­ple l’Estat deci­deix mino­rit­zar l’idi­oma català, pro­mou per tots els mit­jans que aquesta llen­gua deixi de ser soci­al­ment per­ce­buda com un patri­moni pri­o­ri­tari i indis­pen­sa­ble per a la comu­ni­tat. La bata­lla per la memòria mai no és una bata­lla sobre el pas­sat: és una bata­lla sobre el relat del pre­sent i sobre els futurs que es volen fer impos­si­bles.

 

Lluís Muntada i Vendrell

 

Font - El Punt Avui, 27 de juliol de 2026:

https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/2661773-eliminar-la-historia.html



Autor: Lluís Muntada i Vendrell




Descarregar PDF de l'article

    Afegeix-hi un comentari:

    Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


      EDITORIAL
    Publiquem el parlament d'En Jordi Bilbeny, escriptor, investigador i Director de la Universitat Nova Història; a l'acte d'obertura de la 13a Universitat Nova Història - Jornades d'Història i Pensament d'aquest 2026.
    1923
    Llista de reproducció de tots els videus de la 13a UNHLlista de reproducció de tots els videus de la 13a UNH
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    No cal remuntar-nos al segle XV per trobar indicis de manipulació de la història. La Vikipèdia espanyola n'és...[+]
    Els catalanismes i catalanades que es troben a l'obra del Marquès de Santillana són el resultat normal d’un...[+]
    Era mort En Joan Colom al 1484 com insisteixen a demostrar des del Centre d'Estudis Colombins, perquè així...[+]