EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Quan al món apareix un geni, es pot identificar per aquest senyal: tots els necis es conjuren contra ell"
Johnathan Shift «Thoughs on various subjects, moral and diverting».
ARTICLES » PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA
Data de publicació: 31-05-2017  7097 lectures

Marc Pons

Executen Francesc Puig, cap de la revolta catalana al Rosselló

Article d'en Marc Pons del 16 de maig a "Elnacional.cat". La lluita de la Catalunya Nord contra França. Traïció del virrei hispànic.

Mapa francès del Principat de Catalunya (amb el Rosselló). A mitjan del segle XVII

Tal dia com avui, el 16 de maig de l'any 1675, fa 342 anys, era públicament executat a Perpinyà Francesc Puig i Terrats, líder de la resistència nord-catalana anomenada Angelets de la Terra, que lluitava per reunificar els comtats del Rosselló i de la Cerdanya amb el Principat de Catalunya. Feia un quart de segle que les monarquies hispànica i francesa havien signat el Tractat dels Pirineus (1659), que cedia els territoris nord-pirinencs bascos i catalans als Borbons francesos. Però els rossellonesos i els ceretans no ho van acceptar mai –el tractat violava les constitucions catalanes–; i des del primer moment van convertir la Catalunya Nord en un focus permanent de rebel·lió.

A principis de l'any 1675 l'administració militar francesa a Perpinyà –després d'un quart de segle de rebel·lió catalana– mostrava signes evidents d'esgotament. En aquell escenari els Angelets de la Terra van negociar una operació militar amb la Generalitat –de qui ja rebien ajut des del començament– i amb el virrei hispànic a Catalunya –Francisco de Tutavila y del Rufo–. L'operació, minuciosament planificada, consistia a envair militarment el Rosselló i la Cerdanya des del sud per desplaçar els francesos fins a la frontera històrica anterior al Tractat dels Pirineus. L'operació, negociada i organitzada secretament, va quedar avortada per una delació.

La investigació historiogràfica apunta clarament cap a l'oficina del virrei hispànic. Les fonts apunten que Tutavila va posar al corrent de la trama l'intendant borbònic de Perpinyà. La policia política del règim borbònic va efectuar un seguit de detencions, entre les quals la de Puig i Terrats; que va ser torturat fins a l'extenuació i finalment executat públicament. El seu cadàver va ser esquarterat i els bocins van ser exhibits en gàbies situades a les entrades de la ciutat, com a escarment públic. I la seva família va ser expropiada i perseguida. L'execució de Puig va representar un cop duríssim per a la resistència nord-catalana, i va marcar l'inici del declivi del moviment.

Marc Pons

http://www.elnacional.cat/ca/efemerides/marc-pons-francesc-puig-revolta-catalana_158250_102.html



Autor: Marc Pons




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    Publiquem el parlament d'En Jordi Bilbeny, escriptor, investigador i Director de la Universitat Nova Història; a l'acte d'obertura de la 13a Universitat Nova Història - Jornades d'Història i Pensament d'aquest 2026.
    1236 lectures
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è SimposiLlista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    És cert que el primer viatge de descoberta al Nou Món el va pagar la reina de Castella? A final del s. XIX...[+]
    Si fos cert que la Celestina és una obra catalana traduïda al castellà, l'acció de la qual passa a València,...[+]
    És un paisatge real el paisatge de la Gioconda? Com que no es pot identificar amb cap paisatge italià concret,...[+]
    Segona Part: La restauració de la...[+]