EN
Crea el teu compte
Accedeix
"No tot el que se'ns presenta com la història realment ha passat,
i el que realment va succeir en realitat no va succeir de la manera que se'ns presenta..."
Goethe
NOTICIES »
Data de publicació: 14-06-2013  5899

Gran èxit de la conferència 'La sardana i la religió de les bruixes'

Un centenar de persones assisteixen a una conferència sobre "La sardana i la religió de les bruixes". En Jordi Bilbeny va fer un repàs pels orígens mil·lenaris de la sardana, relacionada amb les danses primitives d'adoració als astres, la lluna i el temps.

El proppassat divendres 3 de maig vam assistir a la conferència coorganitzada pel MAPA I l'Institut Nova Història sobre "La sardana i la religió de les bruixes". Un centenar de persones van escoltar aquesta interessant xerrada, que va posar de manifest la relació de les sardanes amb les antigues trobades de bruixes o aplecs. En Jordi Bilbeny va fer un repàs pels orígens mil·lenaris de la sardana, relacionada amb les danses primitives d'adoració als astres, la lluna i el temps. La sardana ja apareixia en pintures prehistòriques en què se la relacionava amb danses de la fertilitat. Al llarg dels segles, aquest tipus de culte va seguir pervivint en els aplecs i les juntes de bruixes, motiu pels quals la Inquisició va assassinar a moltes persones acusades d' exercir la bruixeria i, en algun cas, de ballar sardanes o "danses impures". Bilbeny també va posar exemples de la gran difusió d'aquestes llegendes al nostre país, com la llegenda d'Arbúcies, la de Riells o el ball del cornut a Cornellà de Terri, així com noms de la muntanya de Montserrat (El Pla de les Bruixes, Roca del Diable, etc..) o l'Aplec del Canigó. Va finalitzar recordant que als aplecs de bruixes de fa segles es ballaven sardanes i avui en dia es ballen sardanes en trobades anomenades aplecs. També va remarcar que aquests estudis sobre les bruixes i les sardanes han començat fa poc temps, perquè abans no es considerava un tema prou seriós.





Descarregar PDF de l'article

  1. peptofemto
    18-06-2013 22:43

    Es la primera vez que veo que el corro de la patata es inapropiado.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.

Aconseguits 5150€
de 8000€
Queden 18 dies

Més informació
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
41421
24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
Llista de reproducció de tots els videus del 23è SimposiLlista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Què hi fa la bandera espanyola en una rèplica històrica de la nau Victòria? ¿Per què en aquesta rèplica...[+]
La història oficial ens pinta el geni més gran de tots els genis del Renaixement com un fill analfabet d'una...[+]
La Biblioteca Nacional de la capital francesa conserva un exemplar complet del text del segle xv del qual es creia...[+]