EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Espanya té un problema amb la veritat."
Carles Puigdemont
ARTICLES » PROJECTE LA CORONA CATALANO-ARAGONESA
Data de publicació: 26-03-2025  3041 lectures

Josep Bastardas

La fundació catalana de l’Orde del Temple

Un fil de twitter d’En Josep Bastardas ens ho resumeix breument.

Està clar que tal com la historiografia universal atribueix la "Reconquista" als espanyols, atribueix la fundació de l’Orde del Temple als francesos amb un primer Mestre General amb nom afrancesat de dubtosa procedència i transcripció. Tanmateix, la lògica esclafidora i els indicis documentals s'imposen: tal i com la conquesta de Jerusalem (1099) fou bàsicament una empresa catalana a les ordres de l'antic Príncep del Principat Jueu de Narbona, l'home més ric i poderós de la Cristiandat: el comte de Tolosa Raimon IV de Sant Geli.

Així, la fundació de l’Ordre del Temple fou també una fundació essencialment catalana, iniciada 10-20 anys després de la conquesta de Jerusalem. Aleshores, foren els "prínceps" catalans dels vescomtats de Narbona i Cardona els qui fundaren aquest Orde –la Milícia del Temple–, en representació del Casal de Barcelona, que contribuirà a la reconquesta espanyola fundant el binomi Corona d'Aragó - Principat de Catalunya i els principals regnes de la Península Ibèrica com el regne de Portugal i el regne de Castella.

El mèrit, però, en el relat historiogràfic se l'emportaren els francesos, tot i ser en el primer cas –en la conquesta de Jerusalem– mercenaris i vassalls del comte de Tolosa i Narbona i, en el segon –en la fundació de l'Orde del Temple–, membres cofundadors, però no pas dels més importants.

 

Josep Bastardas

https://x.com/josepbastardas/status/1854880272719696127?t=UZKGPpG7j8H1y8kRyLPygA&s=08



Autor: Josep Bastardas




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    Publiquem el parlament d'En Jordi Bilbeny, escriptor, investigador i Director de la Universitat Nova Història; a l'acte d'obertura de la 13a Universitat Nova Història - Jornades d'Història i Pensament d'aquest 2026.
    1098 lectures
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è SimposiLlista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Article publicat al butlletí «Sobirania i Justícia», núm. 20 el 14 d'octubre del...[+]
    Quines son les conclusions del professor José Antonio Lorente, de la Universitat de Granada, sobre l'estudi...[+]
    Si els catalans van ser els primers descobridors d'Amèrica, els primers colonitzadors i pobladors, havien de...[+]
    En Francesc Magrinyà recull la línia de recerca oberta per En Jordi Bilbeny sobre la identificació de...[+]