EN
Crea el teu compte
Accedeix
"(...) la neutralitat aparentment objectiva i científica de l'historiador, que mira endarrere i sentencia què és el que realment va succeir, és producte de la seva identificació amb el vencedor"
Àlex Matas i Pons. «Els marges dels mapes: una geografia desplaçada.»

Portada


ARTICLES » 19-10-2026

El Cavallerís d’En Cortés

L’estudiós Carles Camp, autor del llibre La conquesta catalana de Mèxic (Librooks, 2025), ens presenta, en aquest article, la veritable identitat del cavallerís d’En Cortés, anomenat Martí de Gamboa.

La historiografia ens parla d’un dels homes que van anar a la primera expedició d’en Cortés, que descriuen com a amo del cavall d’en Cortés [1], anomenat Cristóbal Martín Millán de Gamboa, que ens el fan natural del País Basc. Se’ns explica que va proporcionar ajut algun cop a en Cortés en situació apurada proporcionant-li un cavall. Va ser un dels lloctinents més propers a l’Alfons Felip, va participar en nombroses...

»

91

Articles i notícies recents


Recollim aquí un comentari del 2010 de Na Carme Sala, escrit al seu bloc "la meva maleta", sobre la celebració de la Nit de Tot Sants al Bages a mitjan segle XX.


»

362

El "Regne visigot de Toledo". Aquesta és una denominació avui omnipresent als manuals d'història, però planteja una qüestió metodològica interessant: era aquest el nom amb què els mateixos visigots designaven el seu regne? O millor dit, apareix aquesta denominació en algun document de l'época dels visigots o propera a aquests temps?


»

1486
ARTICLES » 12-10-2026

Francesc Colom i Gamboa

En Carles Camp ens ofereix un estudi revelador sobre l'anomenat Vasco Núñez de Balboa, primer fundador europeu al continent americà, i posa de manifest que era en realitat En Francesc Colom i Gamboa, nét del Descobridor.


»

732

El proper dijous 15 d’octubre a les nou en punt del matí es realitza el Simposi sobre En Colom i la Descoberta d’Amèrica a l’Institut d’Estudis Catalans.


»

3729

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 30-04-2026

La conquesta catalana de Mèxic

El darrer llibre de l'autor Carles Camp, on ens descobreix les noves proves i tesi sobre la conquesta catalana de Mèxic, editat per Librooks.


»

3316

L'historiador Victor Cucurull ha publicat amb l'editorial Librooks aquest llibre que explica una narrativa contínua de la història de Catalunya des d'un punt de vista propi i nacional, des de l'Edat Antiga fins al Procés d'independència de la darrera dècada.


»

2355

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Va viure Leonardo a Catalunya? Es va estar a Montserrat? Hi va tenir relació directa? Un estudi del recorregut...[+]
Si els Della Rovere eren els Rovira, llavors tindria sentit que al 1471, any que Francesco della Rovere esdevé el...[+]
En Xavier Martínez Gil fa un repàs a la significació del dia 12 d'octubre i conclou que hauria de ser la Diada...[+]