EN
Crea el teu compte
Accedeix
"No confonguis mai educació amb intel·ligencia. Pots tenir un doctorat i seguir sent un idiota"
Richard Feynman

Portada


Recollim aquí un comentari del 2010 de Na Carme Sala, escrit al seu bloc "la meva maleta", sobre la celebració de la Nit de Tot Sants al Bages a mitjan segle XX.

Les Ànimes en Pena i Monstres que John Kenn dibuixa amb extrema delicadesa en Post-it vulgars i corrents d'oficina em van al pèl per desitjar-vos una tenebrosa i feliç castanyada, Dia de Morts o Halloween... o allò que cadascú celebri a casa seva.

Això del Halloween, de fet, no em sembla tan diferent de la celebració que la meva mare m'explica que feia per aquestes dates quan era petita... I no: no va néixer a Virgínia del Nord, sinó a Manresa. Comarca del Bages, per a...

»

18

Articles i notícies recents


El "Regne visigot de Toledo". Aquesta és una denominació avui omnipresent als manuals d'història, però planteja una qüestió metodològica interessant: era aquest el nom amb què els mateixos visigots designaven el seu regne? O millor dit, apareix aquesta denominació en algun document de l'época dels visigots o propera a aquests temps?


»

1095
ARTICLES » 12-10-2026

Francesc Colom i Gamboa

En Carles Camp ens ofereix un estudi revelador sobre l'anomenat Vasco Núñez de Balboa, primer fundador europeu al continent americà, i posa de manifest que era en realitat En Francesc Colom i Gamboa, nét del Descobridor.


»

624

El proper dijous 15 d’octubre a les nou en punt del matí es realitza el Simposi sobre En Colom i la Descoberta d’Amèrica a l’Institut d’Estudis Catalans.


»

3606

Publiquem aquest antiga «Cronologia» entre les primeres relacions entre València i Amèrica que En Bilbeny ja feia córrer des del 2010.


»

512

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 30-04-2026

La conquesta catalana de Mèxic

El darrer llibre de l'autor Carles Camp, on ens descobreix les noves proves i tesi sobre la conquesta catalana de Mèxic, editat per Librooks.


»

3276

L'historiador Victor Cucurull ha publicat amb l'editorial Librooks aquest llibre que explica una narrativa contínua de la història de Catalunya des d'un punt de vista propi i nacional, des de l'Edat Antiga fins al Procés d'independència de la darrera dècada.


»

2324

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
A començament de febrer es va donar a conèixer als mitjans de comunicació el resultat de la restauració de la...[+]
Era Hernando Cortès un extremeny? O, com defensa En Jordi Bilbeny, fou un príncep de la casa reial catalana? Fa...[+]
Per què el catalanisme explica de dues maneres irreconciliables la destrucció de l’esplèndid Castell-Palau...[+]
La pregària hebrea del segle XV Ein K'Eloheinu té grans similituds musicals amb l'himne nacional...[+]