Portada
![]() La Màquina Enigma i el Manual del CensorUs oferim l'opinió de N'Andreu Ferrer sobre les semblances entre la nostra feina i la màquina Enigma, emprada pels alemanys a la Segona Guerra Mundial per encriptar i desencriptar missatges.LLEGEIX-NE MÉS »
![]() Un viatge a Malta perquè no ens confonguin mésEn Rafel Mollar ens exposa la vivència i les impressions del seu viatge a Malta el desembre del 2023.
![]() Salvador Dalí i la sang catalana d’En Cristòfor ColomSabíeu que En Salvador Dalí ens comenta a la seva Vida Secreta, que li corre per les venes “la sang catalana d’En Cristòfor Colom”? Ens ho explica En Perepau Ximenis.
|
![]() Qui era Elionor d'Aquitània i quina relació va tenir amb Catalunya? (I)Es valdria de la seva intel·ligència política i del seu patrimoni per a ser protagonista de la seva pròpia vida.
![]() El silenci dels «intel·lectuals» davant els «relats oficials»Per què desapareixen els intel·lectuals crítics amb el discurs oficial i anem cap a la tirania d’un pensament únic? En Sergi Lara ens en dóna el seu parer.
![]() Figueres, la Gernika catalana. 80 anys del primer bombardeig mortal
|
Entrevistes recents
![]() Pere Alzina: “Quasi no s'han estudiat els diversos segles d'influència catalana a Malta”Pere Alzina té estudis en Biologia i s’ha especialitzat en Zoologia i en Gestió Ambiental. Amb motiu d’un viatge que va fer a l’illa de Malta el març de 2010, va trobar tot de sorpreses lingüístiques que el van encuriosir. Malgrat els cinc segles d’influència catalana en aquest petit estat europeu, ningú no havia estudiat, fins llavors, el pes del català en el maltès. Arran d’això va voler investigar la influència de la nostra llengua en els noms dels ocells observats a l’illa. Parlem amb ell amb motiu de la seua conferència 'La influència del català en el maltès revelada a través dels noms dels ocells' a les Aules d’Extensió Universitària de la Universitat de Lleida. Entrevista d'En Marc Codinas el 3 d'abril del 2022 per al suplement dominical Lectura del diari 'Segre' de Lleida.
![]() Els catalans que es van aventurar pel Mar del Nord eren molt llançatsEn Marc Pons ha entrevistat Na Dolors Pifarré, doctora en història medieval. La doctora Pifarré ha investigat i divulgat el paper dels primers mercaders i armadors catalans de la baixa edat mitjana (segles XIV i XV) a l’Atlàntic Nord.
|
Publicacions
![]() Sant Francesc, els càtars i la llengua catalanaUna invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana
![]() 'Teresa de Jesús, clarissa, abadessa, catalana i doctora', el nou llibre d'En Pep MayolasAquest mes d'abril es publica el nou llibre d'En Pep Mayolas sobre la figura de Santa Teresa de Jesús.
|
Més articles...
![]() L'eclipsi de sol de «La Celestina»Seguint les traces d’un eclipsi de sol que s’esmenta a La Celestina, l’Àlex Sendra creu que és impossible que els fets poguessin passar a Castella i, per contra, situa l’acció de l’obra al regne de València.
![]() Els romans ja menjaven calçots?Extraiem del blog 'La Vaca Cega', que va crear En Manel Capdevila, aquest curiós article: els calçots podrien tenir un origen romà.
![]() Cristòfor Colom i l’Amèrica catalanaEn Josep Baella Isanta ha redactat una petita ressenya sobre el darrer llibre d'En Jordi Bilbeny 'Cristòfor Colom i l'Amèrica catalana'. Entre d'altres coses afirma que En Bilbeny és un gegant en un món acadèmic de nans atemorits, els quals, malgrat les evidències documentals aportades, són incapaços de deslliurar-se de l’angoixa que representaria enfrontar-se amb el món acadèmic espanyol. Article publicat avui 10 d'agost al diari El Punt-Avui+.
![]() La tesi doctoral de Natàlia Vilà Urriza sobre les falsificacions d'impresos de la Universitat de CerveraLa Natàlia Vilà Urriza ha escrit un fil de tuiter explicant les seves troballes de la tesi doctoral que desenvolupa al voltant de les falsificacions fetes per la Universitat de Cervera.
|
|
Vols que organitzem una activitat al teu municipi?
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
![]() | Subscriviu-vos al nostre butlletí |
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+] Empordà Televisió recull la notícia de la presentació del llibre "El Quixote va esborrar el Quixot", de Lluís...[+] Amaga el Persiles d'En Servent missatges en clau? On passa l'acció? Té alguna cosa a veure amb Xixona, Catalunya...[+] En Colom va arribar al nou continent amb instruments, cartes i taules...[+] Molta gent té la sensació que els catalans no hem tingut mai un passat guerrer i que sempre hem estat una gent...[+] |
DARRERS ARTICLES COMENTATS
EL MÉS COMENTAT
(En els darrers 90 dies)
(En els darrers 90 dies)
EL MÉS LLEGIT
![]() ![]() |
SECCIONS |
PROJECTES |
L'INSTITUT |
A LA XARXA |