Crea el teu compte
Accedeix
"Vivim en un món fals i l’única forma de sortir-ne és admetre plenament allò que som i que constitueix la nostra realitat"
Manuel de Pedrolo

Portada


El president dels Estats Units, Donald Trump, ha promogut la instal·lació d’una estàtua de Cristòfor Colom als jardins de l’Edifici d’Oficines Executives Eisenhower, adjacent a la Casa Blanca, a Washington D.C. L’escultura és una rèplica en marbre d’una peça anterior que va ser enderrocada i llançada al port de Baltimore el juliol de 2020.

La nova estàtua ha estat cedida per una organització italoamericana, propietària de l’obra original, i ha estat creada per l’escultor Will Hemsley. La col·locació en aquest espai institucional respon, segons fonts...

»

265

Articles i notícies recents


L’historiador Lluís Roldán i Pascual ens parla del seu llibre «Reyno de España. Història negada a la nació catalana» (Llop Roig, Llibres i Cultura, 2025), que es va presentar a la 57a Universitat Catalana d’Estiu de Prada el 17 d’agost del 2025, amb la participació d'En Pau Vinyes, historiador i editor, i que forma part d’una trilogia de la qual aquest segon treball parteix d’una tesi que situa l’origen del conflicte entre Catalunya i Espanya en la permanent negació politico-històrica de la Nació Catalana per part de l’Estat espanyol.


»

314

»

504
NOTÍCIES » 23-03-2026

L’origen de l’almirall

Publiquem aquest article "L'origen de l'almirall" de la periodista Marta Adana que en Marc-Vicent Adell ha traduït al català.


»

595

Quina relació tenen tots aquests noms comuns i propis, de persones i de llocs? El filòleg reusenc Biel Ferrer ens en parla en aquest article en què, entre d’altres coses, ressenya el llibre Redescobrint la Malta catalana, de Jordi Bilbeny.


»

302

Llibres recentment publicats


PUBLICACIONS » 26-01-2026

Univers Bilbeny

El darrer llibre d’en Jordi Bilbeny, un recull dels millors articles, escrits, reflexions, parlaments i xerrades de l’autor especialitzat en historiografia catalana.


»

1165

Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

6053

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Pep Comajuncosa analitza les connexions de Calixt III amb la casa reial...[+]
Més enllà de tots els tòpics que s'han dit sobre Sant Jordi, ara en Jordi Bilbeny aprofundeix en les arrels...[+]
Nombrosos errors a la grafia dels topònims delaten la intervenció d'un copista poc atent o atent només a...[+]