Portada
![]() Troben emparedat a Maials un llibre del s. XVIII del qual no hi havia còpiesLocalitzat en la restauració d’unes pintures, és un exemplar de la primera edició del llibre del jesuïta de la Granadella Jaume Torres sobre la vida del seu homòleg Joan Saloni, missioner al Brasil, l’Argentina i el Paraguai.
Una veïna de Maials va descobrir a principis d'abril durant els treballs de restauració de les pintures modernistes d'una estança de casa seva un llibre de la segona meitat del segle XVIII que hi hauria romàs emparedat com a mínim un segle. Ella i les tècniques que s'encarregaven de la reparació van observar que darrera un piano de paret que no havia estat mogut durant anys de la seva posició original hi havia un petit forat que donava a una estanteria amagada a la paret. Dins, hi van localitzar el llibre, un exemplar de la primera edició de la vida del missioner...
| ||||
Articles i notícies recents
| OPINIO » 21-01-2026 |

Una denúncia a l’estament historiogràfic espanyol, i als poders que el legitimen
La confiscació a la noblesa catalana, al segle XVIII, i la creació de la Biblioteca Nacional de España, el 1712.
»
|
602
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| NOTÍCIES » 19-01-2026 |

La casa de Cardona i Rocabertí de Castelló d'Empúries: de l’esplendor històric a la ruïna
S’insta a la seva conservació i restauració com a part essencial del patrimoni cultural català.
»
|
253
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| OPINIO » 15-01-2026 |

L’ortodòxia que fa vores a Jordi Bilbeny
Si no pots desmentir l'evidència, la via més fàcil és ridiculitzar el missatger per la via de la maldiença i la desqualificació.
»
|
790
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| ARTICLES » 14-01-2026 |

Més presència antiga de la Nació Catalana a Malta: Bernat de Pax
En Miquel Ques ens exposa que el mallorquí Bernat de Pax va rebre del rei Joan II unes terres a Sicília i un feu a l’illa de Malta, dit «La Culea», a les darreries del segle XV.
»
|
330
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
Llibres recentment publicats
| PUBLICACIONS » 23-04-2024 |

Sant Francesc, els càtars i la llengua catalana
Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana
»
|
5365
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
| PUBLICACIONS » 23-04-2024 |

Doctors contra l'Institut Nova Història
El llibre s'articula com una resposta a l'extens capítol central de Pseudohistòria contra Catalunya (Eumo Editorial, 2020), una obra d'assenyalament i descrèdit que, sota l'aparent pretensió de rebatre algunes tesis històriques "errònies", mira sobretot de torpedinar la credibilitat d'en Bilbeny i de tot aquell qui gosi qüestionar la historiografia colombina oficial. A despit de les confessades intencions corrosives, però, alguns detalls que l'esmentat capítol aporta sobre en Joan Colom permeten de reconstruir amb més precisió la biografia del Descobridor català i auguren nous horitzons de recerca.
»
|
4009
0 _KMS_WEB_BLOG_COMMENTS
|
Més articles...
|
Vols que organitzem una activitat al teu municipi?
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
Fes clic aquí per veure les ofertes disponibles.
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
![]() | Subscriviu-vos al nostre butlletí |
|
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+] Sabies que els noms valencians de Timor, Pego i Aitana es repeteixen idèntics a Indonèsia, a l'illa de Timor?...[+] És normal que quan es tradueix al francès la història de Don Quixote de la Mancha, se li digui precisament Dom...[+] Recollim en aquesta ocasió un interessant treball sobre Cervantes, que fou presentat als III Jocs Florals de la...[+] És més probable que l'orxata mexicana fos portada a Mèxic pels primers colons catalans de València que hi van...[+] |
DARRERS ARTICLES COMENTATS
EL MÉS COMENTAT
EL MÉS LLEGIT
Els continguts d'aquest web estan sota llicència Creative Commons BY-NC-SA 4.0. Podeu compartir i adaptar el material sempre que reconegueu l'autoria, no en feu un ús comercial i compartiu l'obra derivada amb la mateixa llicència.
|
SECCIONS |
RECERCA |
L'INSTITUT |
A LA XARXA |
© 2026 INSTITUT NOVA HISTÒRIA | Allotjament web i sistemes informàtics oferts per INTERGRID.CAT (Opengea SCCL)






