EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Sense Història és impossible fer política."
Jules Michelet
ARTICLES » PROJECTE LLETRES CATALANES (SEGLE D'OR)
Data de publicació: 18-04-2022  4255 lectures

Jordi Bilbeny

'Inquisició i Decadència' va ser presentat a Berga

El 26 de març d'enguany En Jordi Bilbeny va fer una xerrada a Berga, amb la prèvia presentació d'En Biel Ferrer i Puig, sobre ell seu llibre 'Inquisició i Decadència'. Us oferim cinc talls de videu que reprodueixen ambdués intervencions.

Cliqueu-hi damunt per ampliar la imatge

Tercer videu: [7':05] Jordi Bilbeny.-: Aleshores, per què Inquisició i Decadència? El cert és que el llibre va sortir sense voler. Jo, per explicar que En Colom era català, no podia explicar-ho perquè sí i prou. Havia d'explicar-ho des del context en què es genera la falsificació de la nostra història: i és que hi ha una censura d'estat, una censura legal. Perquè si fos il·legal, les institucions catalanes i els polítics catalans -el virrei, un marquès o un comte, el lloctinent general o el capità general- haurien mogut gran enrenou per denunciar-la. En realitat, sí que es va denunciant, per bé que relativament i moderadament. Es va fent a les corts catalanes un any i un altre any. Es va denunciant la feina dels inquisidors, els quals són criticats perquè se sobrepassen en les seves tasques. Havien de dedicar-se a revisar temes sobre l'estricta índole de l'ortodòxia catòlica, però en canvi ho maneguen i ho potinegen tot. I els reis no diuen res. Per tant, la tasca de la censura i de la Inquisició era legal, legítima. No es podia deslegitimar nomès perquè no agradava, I això és un entramat que va creixent en els segles. Potser sí que al començament la censura retocava només llibres de la fe, de la literatura espiritual o llibres de mística. Finalment, però, acaba tocant temes com la medicina, la història, la ciència i la literatura. Alguns textos diuen: -espavileu-vos perquè estan desapareixent les nostres obres, els nostres tresors, que si badem no en quedarà res! I és aquí on entra la qüestió colombina[...]. En Colom no desapareix de  la  història perquè sí. Desapareix perquè hi ha un consens per fer-lo desaparèixer[...]-













Autor: Jordi Bilbeny




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

  1. Guerau
    26-04-2022 00:52

    De la mateixa manera que ara són els polítics i les elits catalanes les responsables del bloqueig total a la independència, fa 100, 300 i 500 anys també era així. Les nostres elits polítiques fa molt de temps que han estat infiltrades pel Deep State, obeeixen ordes d'algú altre superior.

  2. Guerau
    25-04-2022 21:06

    La societat catalana és de les més manipulades a Europa des de fa segles. Per això fa segles que hem perdut l'estat propi. Qui manipula des de fa segles?: L'estat profund: la càbala= la inquisició és una de les seues branques més poderoses, encara activa avui dia.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
Publiquem el parlament d'En Jordi Bilbeny, escriptor, investigador i Director de la Universitat Nova Història; a l'acte d'obertura de la 13a Universitat Nova Història - Jornades d'Història i Pensament d'aquest 2026.
1819 lectures
Llista de reproducció de tots els videus de la 13a UNHLlista de reproducció de tots els videus de la 13a UNH
24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Si En Colom hagués viscut a Castella i Andalusia, com se’ns diu, hauria après els noms dels animals en aquella...[+]
A ran de la presa de consciència que hi ha a València el Carrer d'En Colom, dit així perquè un gran personatge...[+]
Per què el canvi de Toledo per Madrid? No era una ciutat prou castellana, Toledo? No hi havia ja l'estructura del...[+]
Quondam vol dir difunt? Sí, és clar: i s’aplica quan algú és un difunt biològic. Però també s'utilitza...[+]