Accediu  |  Registreu-vos-hi
"La gent està atrapada en la història, i la història està atrapada a la gent."
James Baldwin
ARTICLES » 26-01-2024  |  ORíGEN DE LA NACIó CATALANA
4421 lectures

Aquest és el primer mapa de la història que reconeix Catalunya com a país

La Generalitat va encarregar-lo l'any 1602 al popular cartògraf neerlandès Jan Baptist Vrients.

Mapa de Catalunya datat del 1602 .

El primer mapa de Catalunya del qual es té constància està titulat com a Nova principatus Cataloniae descriptio. La Generalitat va encarregar la peça a Jan Baptist Vrients, un cartògraf neerlandès amb una bona reputació. De fet, com el cartograma era per compte dels diputats del General, Vrients els hi va dedicar.

El mapa ha estat compartit per Efemèrides d'Arquitectura a Twitter, un compte amb gairebé 40.000 seguidors i seguidores que assegura que de la primera edició només se'n conserva un exemplar a la Biblioteca Nacional de França, però també es pot accedir a la versió digital.

La peça està dividida en sis fulls i conserva detalls tan curiosos com els antics noms dels municipis més representatius d'aquella època, és a dir, de principis del segle XVII. Sant Colgat, Espitalet, Martorel, Vila franca, Capeliades, Molin de reig, Aulesa són alguns exemples. La ciutat de Barcelona, aleshores emmurallada, s'identifica fàcilment per la Rambla dibuixada i també s'hi aprecia el carrer del Carme, el carrer de l'Hospital i el carrer de l'Arc del Teatre.



Podeu llegir l'article original a través del següent enllaç: 
https://www.naciodigital.cat/noticia/255953/primer-mapa-de-catalunya




versió per imprimir

Comentaris publicats

  1. Xavi G.
    31-01-2024 13:35

    Ai mareeeee

    *APRETA APRETA!!



    *"No t'ho explicaré, no cal que m'apretis més
    No t'ho explicaré, no cal que em burxis més"

  2. Colin Smith
    31-01-2024 13:12

    Interessant. Què explica el llibre?

    El mapa, subvencionat per la Gene i protegit dels censors, recolza alguna conjectura de l'INH?

    O només fan això els documents perduts que no es troben mai?

  3. Xavi G.
    31-01-2024 12:58

    6.- veus? jo sabia que ho havia llegit a algun lloc

    https://publicacions.iec.cat/X.do?method=start&LIST.ID=CATALEG&moduleName=&autor=Diago,%20Francisco

    7.- Sí, ja tinc un maldecap com una catedral gràcies a tu.

  4. Xavi G.
    31-01-2024 00:10

    No, va patir molts "canvis", sí, Catalunya, molts canvis, entre aquests canvis, l'expulsió dels jueus. L'expulsió, la van patir els jueus, sí. Però jo he dit el que he dit i no el que tu, de nou, dius que he dit.

    I d'això que en diu el Feynman i el pediatra?

  5. Xavi G.
    30-01-2024 22:10

    Mira Colin, no em mareges amb la teves opinions sobre aquest mapa i del que es desprèn d'ell i del que diriem si..., etc, són opinions només teves, perquè dona la casualitat que l'han publicat aquí, a l'INH, per tant no és tan obvi tot el que dius, insinues i desbarres.

    Els cartografs catalans feien portolans, no mapes, i aquestos es van deixar d'estilar a primeries del XVI, només continuats pels portuguesos alguns anys més.

    Catalunya va patir molts canvis en aquest temps, expulsió dels jueus que acumulaven bona part de la tradició portolana, canvi dinàstic austro-flamenc que va mirar cap al nord per aquestes qüestions, cap a casa al cap i a la fi, i, entre unes coses i altres, a Catalunya li costaria més sobreixir, però no vol dir que deixaren de ser els principals navegants, la principal potència marítima, entre els hispans almenys.

    De totes formes, estem parlant ja de finals del s. XVI, i no recorde que aquí s'hagi reivindicat a cap cosmògraf d'aquesta època. Perquè barreges les coses. Mapes del XVII, Colom, Pals i regnes i principats en un totum revolutum.

    Per a mi, aquest mapa, desplaçada ja la tradició cap a Flandes i voltants, a més de no massa exacte per fixar-se en si Pals allò i allò altre, em diu que els catalans de l'època estaven forrats i volien el millor.

    I el castellà seria degut a l'eclesiàstic i historiador castellanitzat de Viver, Francisco Diago, que li passaria algun dels textos al Vrient eixe.

    I ja està, no puc dir ara ja més, que he tingut feina i no puc afegir més. Si deixareu una mica més de temps per comentar els articles, doncs segur que me'l carregava, però així...,

    ...només dir que Darien és DARENYS i a pendre pel sac!!!

  6. Colin Smith
    30-01-2024 20:24

    Es clar, Mir, tots eren iguals, els rics i els pobres, els homes i les dones, els cristians i els jueus.

    Era una utopia.

    Has llegit les constitucions d'aquella epoca?

    Pots trobar el text i cercar "jueus" i veuràs com tots eren iguals.

    I València era un regne, oi? Un regne de la Nació Catalana, com Mallorca? Eren iguals també?

  7. Mir de Tost
    30-01-2024 18:53

    Cal no confondre els termes: València era un regne pes institució del Rei Jaume I, rei català i rei dels catalans, a més de Rei d'Aragó. I Catalunya era un Principat, el sobirà del qual era un rei. Les característiques polítiques pròpies dels catalans (que pactaven i "autoritzaven" el rei, quan aquests jurava les constitucions), va mantenir sempre el títol de Principat, per diferenciar els súbdits (com a Castella) dels iguals (com a Catalunya).

  8. Colin Smith
    29-01-2024 07:56

    Hmm.

    "The Mapmakers Who Made the 16th Century" amb google.

  9. Colin Smith
    29-01-2024 07:55

  10. Colin Smith
    29-01-2024 07:54

    https://www.oldworldauctions.com/info/article/2020-03#:~:text=This%20month%2C%20we%20will%20by,Gerard%20Mercator%2C%20and%20Abraham%20Ortelius.

  11. Colin Smith
    29-01-2024 07:54

    Els cartògrafs més importants del s. XVI.



    Spoiler alert:

    No eren catalans.

  12. Colin Smith
    29-01-2024 05:54

    No.

    Vull dir que si la Gene va encarregar la responsabilitat de FER aquest mapa a un estranger, era perquè Catalunya no era plena de grans cartògrafs.

    I no era plena de grans cartògrafs, quan abans ho havia estat, perque ja no era una potència maritima.

    Decadència.

  13. Xavi G.
    28-01-2024 23:29

    Buenuuuu!!

    En serio, no entenc aquesta resposta.

    A veure,

    1. Vols dir que si trobem un mapa d'un neerlandès de França o Castella (o Espanya) vol dir que estaven en franca decadencia???

    Mira-te'ls aquests,

    https://regiondegranada.org/hitos-historicos-hasta-desaparicion-del-reino-de-granada/

    Espanya en franca decadència, segons tu, SEMPRE, al XVI, al XVII, al XVIII, etc...

    En fi, demà més. Bona nit.

  14. Colin Smith
    28-01-2024 21:36

    Un dels aspectes més tipics de la metodologia pseudohistòrica és descomptar la importància de totes les proves en contra, i acceptar com proves a favor fins i tot detalls sense fonament (com això de Darien).

    A veure.

    1. Segons l'INH, al 1600 Catalunya era l'imperi més important del món, amb els millors cartògrafs, cosmògraphs, cosmòlegs, etc... i resulta que la Generalitat va encarregar aquest mapa importantíssim a un holandès. Obviament, si la navegació catalana estigués en decadència des de fa molt de temps, seria molt lògic.

    2. Ha sobreviscut un sol exemplar del mapa, ben lluny del control de la censura castellana. I resulta que'l mapa està completament d'acord amb la història acceptada.

    Imagina't que'l mapa hagués desparegut al s. XVIII! Direu que els castellans l'han fet desaparèixer perquè demostrava que Colom i Servent i Erasme eren catalans, etc.

    Imagina't que Pals estigués just al costat del mar (com Barcelona, Sitges, Castefa, Badalona, etc.) Direu que significa que tenia un port important.

    Però no...i si el mapa no demostra res a favor dels vostres arguments, no té importància.

    3. El mapa indica clarament que València era un regne. Perquè no diu "Regne de Catalunya"?

    La Gene haurà demanat la devolució dels diners, no?

    No t'amoïnis, Xavier. Pots trobar una explicació que conserva intacte les teories de l'INH. No cal ser expert en mapes. Només has de tancar els ulls i imaginar.

  15. Xavi G.
    28-01-2024 20:22

    https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b53265071p/f1.item.zoom

  16. Xavi G.
    28-01-2024 20:18

    El mapa no es para a descriure o representar els ports. Veig una badia propera, que podria ser la més que representada antiga badia que hi havia entre Pals i Torroella.

    El que si que he vist, si mires el mapa de Nord-amèrica que n'hi ha al costat esquerre en l'apartat "subjectes similars", és que a la zona del Darien, una mica al nord de la desembocadura del riu Atrato i paral·lel a aquest, hi ha el riu "Darena" tot just on estava Santa Maria la Antigua del Darien, que ara és el riu Tanela.

    DARENA....

    També he vist al G.Maps, que la desembocadura d'aquestos dos rius és un inmens arenal o areny, a més que aquella zona coneguda com "el tapón del Darién" està plagada d'arenes movedisses.

    Potser Darién SÍ que fa referència a l'arena i als arenys.

  17. Colin Smith
    27-01-2024 20:11

    Es molt curiós que un mapa tan detallat no mostri el Port de Pals, amb la història de Colom i tot...

  18. Xavi G.
    27-01-2024 12:35

    Amb bona reputació, però se'n va tornar sense cobrar.

  19. Colin Smith
    27-01-2024 08:52

    Antoni: Es la prova que la data és falsa. Com sabem que això no podia passar abans del 1714, i no podem mai canviar les nostres conclusions perque sempre tenim raó, sabem que'l mapa és del 1714!

    Molt bona enganxada!

  20. Antoni Abat
    27-01-2024 07:41

    El mapa és una meravella, però sembla que ja hi havia un pèrfid infiltrat castellà que el va sembrar de barbarismes un segle abans del 1714:

    "Aquí confinan Cataluna, Aragón y Valencia"

    "La Cenia, río que divide el Reyno de Valencia de Catalunya"

    "Ebro"

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
36412 lectures
11a UNH - Presentació de la universitat
Abel Cutillas - Pensar la Història: de Nietzsche a Maquiavel
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Va tornar una de les caravel·les colombines a Baiona, com diuen algunes cròniques? És un error creure que van...[+]
L’estiu passat En Pep Comajuncosa se’n va anar a Roma i va fer un cop d’ull a l’església de San Pietro in...[+]
Les cròniques ens relaten que En Cortès va assistir a les Corts de Toledo al 1528, a la tornada de Mèxic. Però...[+]
Una petita referència que en Joan Ventura troba en un llibre d'en Henry Kamen, li fa pensar que, efectivament,...[+]