Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Un poble deixa de ser analfabet quan aprèn a llegir i escriure ...la pròpia història"
Paulo Freire
ARTICLES » 10-08-2021  |  COLOM, CATALà
4368

Cristòfor Colom i l’Amèrica catalana

En Josep Baella Isanta ha redactat una petita ressenya sobre el darrer llibre d'En Jordi Bilbeny 'Cristòfor Colom i l'Amèrica catalana'. Entre d'altres coses afirma que En Bil­beny és un gegant en un món acadèmic de nans ate­mo­rits, els quals, mal­grat les evi­dèn­cies docu­men­tals apor­ta­des, són incapaços de des­lliu­rar-se de l’angoixa que repre­sen­ta­ria enfron­tar-se amb el món acadèmic espa­nyol. Article publicat avui 10 d'agost al diari El Punt-Avui+.

Un exemplar del llibre 'Cristòfor Colom i l'Amèrica Catalana'

Cristòfor Colom i l’Amèrica catalana és una obra d’en Jordi Bil­beny, on ens fa palès la inter­venció dels cata­lans en la des­co­berta i con­questa del Nou Món, en un període que abraça des de l’any 1475 fins al 1516. Un recor­re­gut exhaus­tiu i docu­men­tat sobre la iden­ti­tat cata­lana de la tri­pu­lació, els pre­pa­ra­tius de les pri­me­res expe­di­ci­ons, la moneda uti­lit­zada per sufra­gar totes les des­pe­ses, etc.

Jordi Bil­beny és un gegant en un món acadèmic de nans ate­mo­rits. I mal­grat les evi­den­cies docu­men­tals apor­ta­des, també, per autors estran­gers, són incapaços de des­lliu­rar-se de l’angoixa que repre­sen­ta­ria enfron­tar-se amb el món acadèmic espa­nyol. La tec­no­lo­gia per­met, avui dia, uti­lit­zar eines, com la informàtica (Este­lle Iri­zarry), que demos­tren sobra­da­ment la fal­se­dat del relat històric.

Des de Felip II, els cas­te­llans pas­sen a deno­mi­nar-se espa­nyols, regi­ren la història, i s’ins­taura una relació de repressió i d’espoli. Fran­cesc Cabana diu que l’esca­nya­ment econòmic farà que el dia que els cata­lans acon­se­guim alli­be­rar-nos, ens tro­ba­rem que no tin­drem ni 10 euros a la caixa per pagar una bom­beta que s’hagi fos.

Girona
OPINIÓ
10 agost 2021 
JOSEP BAELLA ISANTA
https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/23-lectorescriu/2012431-cristofor-colom-i-l-america- catalana.html?utm_source=botons&utm_medium=com_epanoticies&utm_campaign=correu



Autor: Josep Baella Isanta




versió per imprimir

  1. Guillem Caralt
    12-11-2021 19:07


    Perdo', no havia vist aquesta imbecilitat del LluiMari, "els papes catalans"....



    Gerbert d'Orlhac - Silvestre II



    NASCUT A CANTAL, NO ERA CATALA'.



    Benet XIV



    NASCUT A BOLOGNA, NO ERA CATALA'.



    (Segurament pensava en l'antipapa Benet XIII, NASCUT A ILLUECA, NO ERA CATALA'.)



    Roger de Turena i Bellfort - Climent VI



    NASCUT EN LEMOSIN, NO ERA CATALA'.




    Turena i Bellfort - Gregori XI



    NASCUT A MAUMONT, NO ERA CATALA'.





    Camillo Burgès - Pau V



    NACUT A ROMA, NO ERA CATALA'.




    ETS UN GRAN EMBESTIGADO', COM EL GRAN MAYOLAS I EL GRANDISSSSSIM BILBENY!



    UN DELS AGENTS DE VIATGES MES ERUDITS DEL TEU POBLE!

  2. Hola Pepsicola
    02-09-2021 17:49

    Oh si, alabado sea nuestro líder.

  3. Mir de Tost
    01-09-2021 20:27

    Exacte !: Jordi Bil­beny és un gegant en un món acadèmic de nans ate­mo­rits

  4. Hola Pepsicola
    23-08-2021 10:52

    Quien dice a lo mejor dice que efectivamente Tartús es el nombre oficial. Jesús.

  5. Edmund Cooke
    22-08-2021 19:37

    Pepsi, pepsi, que n'ets de carallot!…. Els teus en direin cenutrio!….
    Molt cientific i academic amb el teu "a lo mejor”….Doncs no vailet….en deien Tartus els Fenicis, primers fundadors de la ciutat….abans de dir res pensa una mica gamarus per no fer tant el ridicul, buffó!

  6. Hola Pepsicola
    22-08-2021 16:25

    Edmundo, a lo mejor porque los sirios lo llaman ahora Tartús, melón.

  7. Edmund Cooke
    22-08-2021 12:00

    ....ja ho tinc Guerau!....Del port maritim extremeny de Medellin a Badajoz?....

    Fora bromes, tenim templers, cavallers,i nobles i reis catalans a Terra Santa des principis del segle XI com a mínim. Tot Academia i wikipedia pures....

    Ermengol II Compte d'Urgell, apadrinat pel seu oncle Ramon Borrell, Compte-Rei de Barcelona, va establir-se a Jerusalem, on va morir el 1038. Te sepultura a la basilica del Sant Sepulcre....

    El seu pare, Ermengol I d'Urgell, també sota jurisdicció del Compte-Rei de Barcelona, morí lluitant en l'expedició liderada pel seu germà, Ramon Borrell ( Compte de Barcelona i Rei d'Espanya) a Còrdova l'any 1010....

    Ramon Berenguer III, dit el Gran, Compte de Barcelona i Rei d'Espanya, va ser cavaller de l'Ordre del Temple. Va morir a Barcelona el 1131.

    És a dir amics, que Catalunya no només era la única nació que dominava tot el mediterrani, si no que a més a més la reconquesta de la península Iberica i de Terra Santa va ser encetada, executada, encapçalada i liderada per catalans!!....

    Desperta Ferro!

  8. Guerau
    21-08-2021 19:04

    És a dir, que el 1123 els catalans ja feien expedicions militars pel mediterrani... umm d'on vindrà aquesta tradició marítima a la península, doncs?

  9. Edmund Cooke
    21-08-2021 11:51

    Perdoneu, però es que l'enllaç wiki en castella peta!.... serà per la maleida ñ i que enlloc de Tortosa en diuen Tartus...

    https://es.m.wikipedia.org/wiki/Catedral_de_Nuestra_Señora_de_Tartus

    https://es.m.wikipedia.org/wiki/Catedral_de_Nuestra_Se%C3%B1ora_de_Tart%C3%BAs

    .... si tan franquistes i espanyolistes son a Tortosa, perque no clamen per respectar el nom en castellà, es a dir, TORTOSA, de la catedral i castell templer català a Siria, enlloc de dir-li Tartus?.... La resposta com sempre és prou evident.... perque es obra de catalans i no ho poden reconeixer, si no sels acaba el broquil!...

    Desperta Ferro!

  10. Edmund Cooke
    21-08-2021 11:18

    Us posso la versio castellana de wikipeia per constatar que s'omet tota referencia a la nacionalitat o origen dels templers, que obviament eren catalans de Tortosa. Per això la catedral castell te com a nom NUESTRA SEÑORA DE TORTOSA i no nuestra señora de la macarena o nuestra señora de la almudena o nuestra señora del pilar....
    https://es.m.wikipedia.org/wiki/Catedral_de_Nuestra_Se%C3%B1ora_de_Tart%C3%BAs
    Desperta Ferro!

  11. Edmund Cooke
    21-08-2021 11:11

    La merda de monument franquista de Tortosa, ni es monument ni serveix per recordar res que pugui interessar a ningu....
    Si voleu un monument de debo amb quasi 1000 anys d'antiguitat, encara d'empeus i que alhora serveixi per recordar el passat que sí ens interessa clickeu el següent enllaç. Mireu i llegiu....
    https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Catedral_de_Nostra_Senyora_de_Tortosa
    Tot català fins al moll de l'os!.... res castella!.... RES

    Desperta Ferro!

  12. Hola Pepsicola
    20-08-2021 10:59

    Lo de retirar monumentos porque el que lo erigió no era de mi catadura ideológica me parece lo más reverendamente estúpido. Si cada gobernante que no le gustase el que hubo antes hubiese derribado los monumentos construídos por el anterior no quedaría una piedra en pie en Europa. Espero que esto del socialismo y el progresismo sea algo transitorio, porque estos deficientes mentales son capaces de tirar abajo la Catedral de Burgos por se un monumento construído por la iglesia fascista islamófoba machista y patriarcal.

    @Xevimataró qué pena que los quemalibros socialistas destruyesen un pedacito de la historia de tu pueblo. Un paso más a la reescripción de la historia donde por supuesto obviarán a los aragoneses que se alzaron junto a los nacionalistas, y a las decenas de miles de represaliados en el bando republicano. En Castilla no están tan amariconados todavía, y los monumentos franquistas se alzan orgullosos sobre la tierra castellana. Como la pirámide de los Italianos en el Puerto del Escudo, recuerdo de la feroz Batalla de Santander. Seas del bando que seas pues sirve para recordar un suceso del pasado.

  13. Xevimataró
    18-08-2021 19:15

    Homeeee si per "aclamación popular" li dius a un recurs judicial d'una entitat contrària a l'enderrocament que estava previst per al 18 de juliol ( té gràcia, no et sembla?), i que el jutjat amb la predisposició habitual ha admès i suspès. Estigueu tranquils i no patiu que no l'enderrocament. Com bé sabeu teniu tots els cordons de les sabates ben lligats. Una entitat de fatxes de tercera o quarta generació, uns jutjats infectats amb la mateixa pestil.lència i els braços armats per a fer la feina bruta. Un dia o altre, més tard o més aviat arribarem tots plegats al cap del carrer.

  14. Bernal Francés
    18-08-2021 14:36

    Pues en Tortosa tienen un monumento gigante franquista en mitad del río, y allí sigue por aclamación popular (reciente).

  15. Xavi G.
    18-08-2021 12:33

    Ostis ditxós corrector.

  16. Xavi G.
    18-08-2021 12:29

    Eh eh, Bernal, que estem de conya.

    Que falta de sentit de l'humor que tenen aquests francesos refinolis, hahaa.

    I com el seu propi nom indica, com tu, el Pepsi tampoc és castellà!! Hahaaha

    DESPERTA AMPARO!!!

  17. Xavi G.
    18-08-2021 10:45

    Osti tu que bo el paio, Pepsi!!

    Però si s'hi sembla al almogàver que jo sempre hagués volgut ser!!

    A aquest el salvem, per a la causa!!

    DESPERTA FERRO!!

  18. Xevimataró
    18-08-2021 09:58

    Ara m'explico la teva visió del món castellà. Deus tenir els protocols dels savis de Sió a la tauleta de nit com a referència ideològica. Hi ha coses que no han canviat en molt de temps i, per això, es tornaran a repetir. Tornat de les vacances a un petit poble de l'Aragó arrel dels meus avantpassats, no es fins a aquest any !!2021!!que s'han dignat (i de pas dignificat a uns quants dels seus vilatans), a retirar plaques de lloa i record als feixistes que van sembrar aquelles contrades de cadàvers que encara a dia d'avui reposen ignominiosament enmig dels boscos i camins.

  19. Edmund Cooke
    18-08-2021 09:41

    Trobo encertat el comentari del pepsi respecte l'esglesia catalana…. Certament es responsable de tots els desastres que ens explica el pepsi i de molts mes….suposo que ara es volen redimir i hi tenen tot el dret, ja que va ser l'esglesia catalana, mitjançant els seus Papes catalans, els principals artífexs del mon cristia i catolic del que som esclaus des de fa 1000 anys…. Si papas catalans….cap de castella. Per que els papas amb arrels a catalunya son:

    Gerbert d'Orlhac - Silvestre II
    Lluna - Benet XIV
    Roger de Turena i Bellfort - Climent VI
    Turena i Bellfort - Gregori XI
    Camillo Burgès - Pau V
    Alfons de Borja I Llançol - Calixt III
    Roderic Borja - Alexandre VI
    …. I si inclouem els papes d'Avinyó, tots occitans, en fan un total de catorze…

    Els papas amb arrels a castella son zero….

    Desperta Ferro!

  20. Hola Pepsicola
    17-08-2021 22:23

    Hola Xavi, muchos prejuicios tienes ante los castellanos, infundados por supuesto. El castellano es sobrio sí, pero es honroso, valiente, generoso como buen cristiano, tradicional, piadoso, feroz con sus enemigos y patriota como ninguno. Castilla es abierta, luminosa de cielos altos e horizontes interminables, en Castilla reside el alma de la patria, porque los catalanes la habéis perdido no por imposición ni conquista, sino porque la revolución industrial ha fulminado vuestros modos tradicionales de vida y exterminado vuestras verdaderas tradiciones de campesinos y montanos. Vivís en ciudades grises de calles estrechas y edificios sucios, sois grises, oscuros de corazón y engreídos. En cataluña cada día cerráis una iglesia y abrís una mezquita financiada con dinero público, no os dáis cuenta pero los que os gobiernan son títeres del globalismo masónico sionista, pretenden exterminaros, exterminarnos a todos y que nos convirtamos en una masa marrón, informe y global, sin fronteras ni identidad. Gracias a dios en los castellanos reside el espíritu del Apóstol Santiago el Mayor, y formaremos la resistencia. El vídeo lo demuestra:
    https://i.imgur.com/6TdXjv5.mp4

  21. Xavi G.
    16-08-2021 18:08

    Hola Pepsicola, hola.

    Aquest és el problema, que en aquesta cultura espanyola que dius només surt representada la castellana, i més concretament la mesetaria, amb aquesta sobrietat i aridesa.

    Amb aquests paràmetres, la meva espanyolitat és semblant a la que pugui tenir un portuguès.

    Si aquest esdeveniment mexicà l'haguessin fet a l'espanyola-valenciana no faltaria la música i reinaria l'algaravia, dolçaines i tabalets saludarien a les diferents ètnies indígenes amb les seves millors gales i colors desfilant com en les Olimpiades i acabant amb una bona mascletà, després uns curts parlaments, nit de ball i festa, més traques, més festa, i la més que segura creació d'una trentena de noves etnies, hahaa

    DESPERTA FERRO!!!

  22. Xavi G.
    16-08-2021 17:35

    JordiB, la responsabilitat de viure a centenars, i no a milers de kilòmetres hahaa,

    DESPERTA FERRO!!!

  23. JordiB
    16-08-2021 14:52

    Dir que els grecs s'ho van buscar és, al meu parer, una exageració.

    Si m'equivoco, digueu-m'ho. Però tinc entès que els almogàvers, com a resposta a l'assassinat del seu cap, van passar-se mesos i mesos assolant una part no pas petita de la Grècia continental.

    I no massacraven pas només militars, sinó civils ---homes, dones i infants.

    ¿Quina responsabilitat hi tenien, en l'assassinat, per exemple els civils que vivien a centenars de quilòmetres d'on va tenir lloc?

  24. Hola Pepsicola
    16-08-2021 11:54

    Xavi te recuerdo que tu cultura también es la española jajaja, o esque vives en Francia o Portugal.

  25. Xavi G.
    15-08-2021 22:47

    No sé, JordiB, a mi em sembla tot plegat una mica bastant de pallasada, una moda.

    Ja ho has dit que no han invitat a cap comunitat indígena del seu país, que com dius n'hi han a centenars, perquè d'haver-ho fet es faria palès per contrast entre els mandataris d'aquell país i els indigenes, que qui han de demanar perdó són precisament el que representen els mandataris, o sigui, els hereus d'aquells primers colons que suposadament van fer tota mena de barbaritats.

    D'aquesta manera que ho han fet, el poble indígena mexicà es representat per tot el poble mexicà i aquí pau i després glòria...

    Per a mi no deixa de ser un acte de propaganda política del Lopez Obrador i poca cosa més.

    Respecte als primers colons espanyols, quan toquem aquestos temes controvertits i de propaganda, no podem ser menys i contraatacar utilitzant el terme "aragonesos", que pa' d'això eren El Reino dels collons, cap i casal de la confederació.

    Respecte als grecs, ells s'ho van buscar!!

    DESPERTA FERRO!!!

  26. JordiB
    15-08-2021 19:26

    (per a Xavi G.)

    Una cosa en són les formes, de l'acte, i una altra el contingut ---el que hi diuen i el que volen representar.

    Certament, el president del país hi fa un parlament per a mi massa llarg i fins, em sembla, massa desordenat ---tot i que potser m'ho sembla perquè no participo de les referències que del que diu en deuen tenir els mexicans.

    Suposo també que el fet que els únics representants dels pobles originaris hi siguin no mexicans deu ser per no haver de triar-ne entre els mexicans, fent així un tort als no triats ---essent que de pobles originaris diferents, a Mèxic, n'hi ha moltíssims.

    També m'és molt estrany, per a mi, que en sóc del tot estranger, l'adornament de l'entorn de la plaça, amb el que sembla una llarga bandera espanyola i una mitja lluna decreixent.

    Tot això, per a mi, però, no té gaire importància.

    Si he aconsellat de mirar-lo i escoltar-lo, aquest videu, és perquè representa un començament d'acte de justícia amb els pobles originaris del país ---tot i que sembla que encara molt incipient. ¿Tenen, però, cap projecte concret de respecte per les llengües, cultures i maneres de viure i relacionar-se d'aquests pobles? No en sé res.

    I també perquè, si considerem que els espanyols que van fer-hi les primeres barbaritats, esclavitzacions i matances eren, si no tots, majoritàriament catalans o pertanyents a la diguem-ne Confederació catalana, o Nació catalana, alguna cosa també hi devem tenir a dir, en tot plegat.

    Pel que fa a això, recordo que, tot just encetada la "democràcia” espanyola, després de la mort d'en Franco, una representació catalana, em sembla que encapçalada pel llavors alcalde de Girona, en Joaquim Nadal, va fer un viatge a Grècia a demanar-los perdó per les atrocitats que hi havien fet ---i no pas poques---, al seu temps, els almogàvers.

    És sobretot en aquest sentit que aconsellava el videu.

  27. Xavi G.
    15-08-2021 10:53

    Ho fan de la mateixa manera, de rancia.

  28. Xavi G.
    15-08-2021 10:44

    Aquí estic d'acord amb el Pepsi, sobretot amb lo de la cultura panyola que desprenen.
    En veure el començament d'aquest acte amb un pati d'armes i cornetes a toc militar, pensava que a continuació anava a sortir El Preparao tu!!

  29. Hola Pepsicola
    15-08-2021 08:58

    ¿500 años de resistencia indígina? Más bien 500 años del fin de sacrificios humanos de niños. No hay gente más ingrata e ignorante que los mejicanos, llegamos a un nuevo continente repleto de salvajes neolíticos 8000 años por detrás de occidente que no conocían la escritura, no conocían la rueda, no conocían los metales... Pacificamos su tierra, acabamos con las sangrientas guerras civiles y de un plumazo les hicimos evolucionar 8000 años en el futuro. ¿Y así te lo agradencen? Y de qué resistencia indígena están hablando, si hablan español, tienen nombres y apellidos españoles, están mezclados con blancos y negros, sus costumbres son en lo esencial españolas así como su cultura y religión... Y los sangrientos y crueles sacrificios humanos de mujeres y niños, eran salvajes caníbales que no merecían otra cosa que sentir el acero toledano en sus carnes.

  30. Xavi G.
    14-08-2021 20:37

    Bucaner!!, contesta collons, hahahaa.

  31. Xavi G.
    14-08-2021 20:35

    Hola JordiB, massa llarg, no?

    Que què passa, tallen caps i els llancen escales avall?

    Si és així me'l miru, perquè jo ara mateix només vull que veure sang!!

    DESPERTA FERRO!!

  32. JordiB
    14-08-2021 18:35

    Aconsello de veure aquest videu, el de la celebració institucional dels 500 anys de resistència indígena, el 13 d'agost del 1521, a Mèxic-Tenochtitlan, d'1h22min de durada

    https://twitter.com/i/broadcasts/1zqJVXqbXwPKB?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1426190311756378117%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.vilaweb.cat%2Fnoticies%2Fmexic-ocupacio-espanyola-catastrofe-resistencia-indigena%2F

  33. Xavi G.
    13-08-2021 22:07

    Per cert, Edmunt, ja tens candidat entre les families "Coca" exiliades a Anglaterra que van acabar fent de bucaners contra l'imperi carpetovetònic??

  34. Xavi G.
    13-08-2021 20:21

    Sí, bucaner. Hem d'estar preparats!!

    DESPERTA FERRO!!

    Encara que aquells seguirant anomenant-se espanyols, perque dins el seu cap només els castellans són els espanyols. Els altres es tenim que adaptar a aquesta visió carpetovetònica, o garrot al canto!!

    DESPERTA FERRO!!

  35. Edmund Cooke
    13-08-2021 13:03

    Totalment d'acord Xavi… no es pot dir tant amb tan poques paraules!…. oi?….
    Resumint: L'estat espanyol existeix gracies a Catalunya i la seva gent.., sense Catalunya, l'estat pañol simplement i sencilla deixa d'existir….2029
    Desperta Ferro!

  36. Xavi G.
    12-08-2021 10:18

    Bon dia.

    Demanaria i agrairia al sr. moderador, que si no te cap inconvenient deixi només el meu primer comentari esborrant els meus quatre posteriors contant aquest.

    Gràcies.

  37. Xavi G.
    11-08-2021 22:18

    I vaig més enllà, segurament com a Sant Francesc va fer de model l'Alfons el Magna i els altres els cortesans. No estic segur d'açò darrer, però el que tinc claríssim és que el querubí de l'esquerra que té un ala negra ets tu.
    I l'altre el Pepsi, hahahaa.

  38. Xavi G.
    11-08-2021 22:05

    Que mamonasso que'ts.

    Es una hipòtesis això de Asís!!

    Per a mi són les rejoles que hi havien al palau napolità on va pintar el quadre i ja està.

    Però bé, cada u té la seva idea.

  39. Xavi G.
    11-08-2021 21:58

    Els collons van eixir de catetolandia al lao de Lepe!!

  40. Xavi G.
    11-08-2021 21:55

    O que en tot cas us ho pague tot això Madrid a soles, que pa d'això és la capital de la espanya castellana. Que us tregui les castanyes ella soletes i que pugui els seus impostos per fer-ho possible, clar.

    Haha, quin gustet els hi donarà la Ayuso de las Espanyas vaciadas.

  41. Xavi G.
    11-08-2021 21:55

    O que en tot cas us ho pague tot això Madrid a soles, que pa d'això és la capital de la espanya castellana. Que us tregui les castanyes ella soletes i que pugui els seus impostos per fer-ho possible, clar.

    Haha, quin gustet els hi donarà la Ayuso de las Espanyas vaciadas.

  42. Xavi G.
    11-08-2021 21:47

    Osti tu, què tio!!
    Sí sí, tot això s'ha d'acabar, però també seria d'agrair que no ens furteu tans diners del nostre teixit productiu per gasta-lo vosaltres en televisions autonòmiques i enxufant milers i milers de funcionaris, a banda de la corrupció vostra de la que parles.

  43. Xavi G.
    11-08-2021 19:45

    Molt d'acord.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
34988
Entrevista de Jordi Bilbeny sobre Papasseit a Espluga TV
Catalunya i el Mediterrani
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Era Hernando Cortès un extremeny? O, com defensa En Jordi Bilbeny, fou un príncep de la casa reial catalana? Fa...[+]
La Núria Garcia Quera ens explica la relació que tenen, segons ella, certs topònims pirinencs amb l'euskera...[+]
Els Borja i els Della Rovere eren junts a la Cort Pontifícia de Roma. Però abans que s'enfrontessin a mort...[+]
El català va ser la llengua dominant a la Cúria romana durant els pontificats de Calixt III i Alexandre VI. En...[+]