EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Què és la història? Una senzilla faula que tots hem acceptat."
Napoleó
HO SABIES? » PROJECTE LA CORONA CATALANO-ARAGONESA
Data de publicació: 28-10-2026  52

Santi Casanova

El Reis Catalans foren els primers a fer servir el paper a Europa

La paraula anglesa ''paper'' ve del català ‘‘paper’’. La "British Encyclopedie" no ho dubta. Encara que el paper és un invent xinès, el primer molí de paper d'Europa es va construir a Xàtiva el 1150. El cartògraf i geògraf més famós de l'Edat Mitjana, Al-Edrisi, a la narració de la seva visita a Xàtiva (dins la seva obra "Viatge per l'Islam"), descriu entre altres coses la gran qualitat d'aquest paper que s'exportava no sols a Occident sinó, fins i tot, a Damasc.

Jaume I de Catalunya el Conqueridor, el 1238 va conquerir València, va assimilar aquesta indústria i va ser el primer rei cristià a fer servir el paper en documents oficials (els altres regnes ho consideraven una cosa impura, impròpia de cristians). Aquest fet va donar una hegemonia a Catalunya en la fabricació del paper que va durar 300 anys. 

No oblidem tampoc que el paper és el que permet l'expansió d'un altre invent xinès: la impremta. El pergamí no podia donar proveïment com a suport per a tots els llibres que es van començar a imprimir. I, per això mateix, hem de tenir en compte que el llibre més antic imprès a la península Ibèrica ‘que es conserva’ «encara que molts pretenguin» que sigui el _Sinodal de Lafuent_e (Segòvia 1472), és la _Gramàtica d'En Mates_ (Barcelona 1468).

Santi Casanova
Cercle Català d'Història



Autor: Santi Casanova




Descarregar PDF de l'article

    Afegeix-hi un comentari:

    Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


      EDITORIAL
    Publiquem el parlament d'En Jordi Bilbeny, escriptor, investigador i Director de la Universitat Nova Història; a l'acte d'obertura de la 13a Universitat Nova Història - Jornades d'Història i Pensament d'aquest 2026.
    1966
    Llista de reproducció de tots els videus de la 13a UNHLlista de reproducció de tots els videus de la 13a UNH
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Es confirma, a nivell pràctic, la tesi que els catalans eren coneguts o confosos per...[+]
    La lectura de l'article "Lleonard i la Casa Catalana d'Itàlia'" d'en Jordi Bilbeny ens dóna moltes pistes de qui...[+]
    En David Grau exposa els seus dubtes i reflexions sobre el nom del Mestre del Renaixement. Era realment De Vinci?...[+]
    l'Estat creat pels catalans -durant els segles en què la Nació Catalana va tenir una existència plena- mai no...[+]