Crea el teu compte
Accedeix
"Pots ignorar la realitat, però no pots ignorar les conseqüències d'ignorar la realitat"
Ayn Rand
NOTICIES » PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA
Data de publicació: 05-04-2024  2310 lectures

Marc Pons

Els “Tiradores de Isabel II” saquegen i destrueixen el monestir de Ripoll

L’any 1835, en el context de la Primera Guerra Carlina (1833-1839), un batalló de l’exèrcit constitucional espanyol anomenat “Tiradores de Isabel II”, format per elements radicals del bàndol liberal i comandat pel capità José Rodríguez, van saquejar i destruir el monestir de Ripoll.

Fotografia del claustre del monestir després de la destrucció / Font: Viquipèdia.

El batalló de “Tiradores de Isabel II” s’havia emparat a la vila de Ripoll dos mesos abans amb l’objectiu d’empaitar les partides carlines que operaven al territori. A mitja tarda del dia dels fets, després del toc de vespres i, segons algunes fonts al crit “¡los facciosos escalan el monasterio!”, van assaltar les dependències monacals i en poques hores les van deixar reduïdes a foc i cendra.

En aquella brutal acció, els assaltants van assassinar dos monjos i van profanar les tombes dels comtes Guifré el Pilós (865-897) i Ramon Berenguer IV (1114-1162). Segons les fonts documentals, els assaltants ―en estat d’embriaguesa― van sotmetre els cossos momificats dels comtes catalans a una mena de judici, els van acusar d’haver col·laborat en la consolidació del poder eclesial, i els van cremar en una pira formada per altres cossos que, també, havien estat profanats. Els assaltants van rampinyar tots els objectes de valor que van trobar, i van destruir tots els altres que no es podien emportar. Però el dany més greu el van causar a l’arxiu: van cremar tota la documentació i es va perdre per sempre una part molt important de la història de Catalunya.

Marc Pons

Podeu accedir a l'article original a través del següent enllaç: 
https://www.elnacional.cat/ca/efemerides/marc-pons-tiradores-isabel-destrueixen-monestir-ripoll_295158_102.html



Redacció: Marc Pons




Descarregar PDF de l'article

Comentaris publicats

  1. Xavi G.
    08-04-2024 19:52

    Una desgràcia, una calamitat. Una desgràcia i una calamitat d'estat i de país.



    LluísLluís, seixanta anys després els "revolucionaris" francesos?

  2. LluísLluís
    08-04-2024 17:57

    "van cremar tota la documentació i es va perdre per sempre una part molt important de la història de Catalunya."

    ...I d'aquesta manera, sense la documentació que sempre reclamen els espanyolistes, poden explicar la història d'Espanya que més els agrada i sobretot, dir que Catalunya i la nació catalana, són un invent dels independentistes del segle XXI, perquè no existien en el passat.

    Seixanta anys deprés, els "revolucionaris" francesos, també van saquejar i cremar el monestir de Ripoll.

Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
39851 lectures
Llista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
Llista de reproducció de tots els videus de la 12a UNH
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Ignasi Catalan començà a sospitar la procedència ibera de les barres en fixar-se que les figures geomètriques...[+]
En Manel Capdevila ens explica que Catalunya va ser un regne i que a més, el terme que es va emprar per denominar...[+]
Qui era la mare d'En Joan d'Àustria? Va ser educat a Yuste, a 460 km del mar, el capità general de la...[+]
Es pot saber si els marineres que van anar amb En Colom a Amèrica en aquell primer viatge transoceànic eren...[+]