Accediu  |  Registreu-vos-hi
"Per estimar el país cal sentir que té un passat, però no cal estimar l’embolcall històric d’aquest passat.
Cal estimar la seva part muda, anònima, desapareguda"
Simone Weil
ARTICLES » 14-10-2015  |  PROJECTE ALTRES FIGURES CATALANES
5561 lectures

La batalla de Shimbara i les banderes de les forces catòliques

Al 1637, al Japó hi va haver una revolta dels catòlics japonesos contra les forces imperials. Algunes banderes suggereixen a En Daniel Bello que es podia haver tractat de catòlics catalans.

Retall del quadre on s'aprecien les banderes.

La rebel·lió Shimabara al Japó de l'any 1637 va ser un aixecament armat de camperols japonesos, principalment cristians, durant el període Edo i va constituir una de les poques revoltes importants durant el relativament pacífic shogunat Tokugawa. Ens diuen els experts que les forces locals varen poder fer front als rebels gràcies a l'ajuda de l'armada holandesa, que va proveir a les forces atacants de pólvora i canons i que, fins i tot, van destinar-hi un vaixell militar. El shogunat sempre va sospitar que els catòlics occidentals s'havien involucrat en la conjura de la rebel·lió i, per aquest motiu, quan es va esclafar la revolta, es va decidir expulsar del país nipó els comerciants portuguesos.

Ens diuen que la presència de cristians al Japó s'inicia el 1543, quan comencen a arribar els primers vaixells portuguesos a l'illa. Aviat s'engegarà l'activitat missionera dels primers sacerdots catòlics, arribats el 1549, i que asseguren que principalment anava dirigida per jesuïtes patrocinats del Regne de Portugal. Poc temps després, també comencen a arribar sacerdots pertanyents als ordes mendicants dels dominics i dels franciscans, aquesta vegada patrocinats per la corona espanyola. Les fonts jesuïtes asseguren que cap a finals del segle XVI, ja hi havia al Japó uns 300.000 catòlics.

La presència de portuguesos, holandesos i espanyols en tot aquest episodi de la història del Japó i l'absència de catalans en els registres ja és prou sospitosa. Però el més curiós del cas és que, si fem una ullada als dibuixos disponibles de l'època sobre els fets, com per exemple els representats en aquesta pantalla plegable que il·lustra la batalla i que és propietat d'Akizuki Kyodokan, no hi trobem ni rastre de les banderes holandeses o portugueses i, en canvi, sí que alguns emblemes presents s'assemblen molt a la bandera catalana.

Hem ampliat en detall les zones de la pintura on apareixen aquests símbols que trobem sospitosos de catalanitat. A aquestes alçades ja no és possible descartar que la nostra nació també hagi tingut una presència efectiva en aquests fets de la història del Japó i que els espanyols que acompanyen els portuguesos i els holandesos fossin, en realitat, catalans. Caldrà analitzar a fons aquests episodis tan interessants del passat nipó per esbrinar si hi ha més dades que ens aclareixin aquest punt.

fotogrossa

Enllaç a la font de la imatge.

b1

b2

b3

Daniel Bello




versió per imprimir

Comentaris publicats

  1. Daniel Bellò
    14-01-2016 01:17

    Per cert, Jonathan. Ens podries deixar un enllaç amb una mica d'informació sobre aquest nobori que dius que s'assembla al de les imatges? En cas contrari la teva aportació quedarà a l'aire. Com tu saps, les proves són importants i no n'hi ha prou amb dir que jo ho sé o que en sóc un expert o que estic llicenciat en aquesta o altra especialitat. Si tens informació i ens la vols compartir, molt rebé i gràcies per endavant. Es el que necessitem.

  2. Daniel Bellò
    14-01-2016 01:00

    Jonathan. A la imatge hi ha molts tipus de banderes. Només has donat explicació per a un tipus. De les altres no has dit res, si és que són banderes. Si en saps alguna cosa t'ho agrairem. El que pretenem és determinar què són exactament aquests símbols. A l'INH fem recerca de la història adulterada de la nostra nació. Per això seguim moltes pistes. Algunes són versemblants i donen fruits. D'altres no. En cap moment s'assegura ni es certifica a l'article que siguin banderes catalanes. Es deixa bastant clar que només és una hipòtesi que caldria comprovar. Només es comenta com una possibilitat factible, donat que allí on hi havia missioners cristians portuguesos i holandesos, sovint també n'hi havia de catalans. I també es té constància de missioners espanyols. Pel terme espanyol, en aquells moments s'entenia bàsicament catalans. Però si al final no són banderes catalanes, doncs ja haurem trobat què són exactament.

  3. Lluís
    06-12-2015 00:43

    Jonathan: merci. Per a això són els comentaris, per a esmenar el que calgui, o afegir-hi informació. És evident que l'article no inclou una recerca sobre l'origen d'aquestes banderes, més aviat convida a cercar-lo. Si tu n'estàs al cas, fas bé d'haver-ho escrit aquí.

  4. Jonathan López-Vera
    30-11-2015 19:29

    Per cert, parleu d'Akizuki Kyôdokan, el propietari del quadre, com si fos una persona... i és un museu que hi ha a la ciutat d'Asakura.
    Salutacions,

  5. Jonathan López-Vera
    30-11-2015 19:16

    Només cal fer una petita recerca per internet i es pot trobar a qui pertany això que dieu que és una senyera i que no és més que el nobori, o estandart, d'un dels líders de la rebel·lió de Shimabara, Mori Sôiken. Barres blanques sobre fons vermell, com deia en el meu anterior missatge.

    Per cert, algunes grafies del meu anterior missatge sortien malament, com al mot daimyô, o uns interrogants on haurien d'haver unes cometes.

    Doncs això, que si es suposa que us dediqueu a la Història, no us aniria malament fer una miqueeeta de recerca.

    Salutacions,

  6. Jonathan López-Vera
    30-11-2015 16:17

    Aquí un doctorand en Història, fent una tesi doctoral sobre el contacte entre Japó i Europa al segle XVI, autor de la web HistoriaJaponesa.com i d'un llibre sobre la història dels samurai que es publicarà l'any proper... no ho dic per a que la meva opinió s'hagi de considerar com la veritat absoluta, però vaja, que m'hi dedico. Dit això... senyors, jo sóc català i independentista, però intentar trobar senyals de catalanitat a tots els racons de la història em sembla malaltís. En aquest quadre no hi ha cap senyera, hi surten estandarts de diferents daimy? ?senyors feudals?, molts d'ells amb els colors vermell i blanc, típics en els clans japonesos des de les guerres Genpei al segle XII entre els Taira ?vermells? i els Taira ?blancs?, sense anar més lluny, la bandera japonesa és blanca i vermella també, i aquest dos colors s'utilitzen al Japó per a molts temes. Destaqueu un en concret, que té quatre barres blanques sobre fons vermell, un disseny molt comú en aquests estandards, es podria buscar a quin daimy? pertany. No sé, senyors, porto anys estudiant aquest tema i no he vist cap presència catalana més enllà d'algun cas individual, algun sacerdot jesuita o mendicant. Però vaja, ja deixeu clar el nivell dient "Shimbara" al títol en lloc de "Shimabara". Salutacions.

  7. José Ignacio
    03-11-2015 19:40

    Super, corrígeme si me equivoco porque el comentario lo hago mirando la propia página que tú señalas.

    Wilfredo murió en el 897 y Alfonso heredó la corona de Aragón y el condado de Barcelona en 1164.

    Y esto que presentas es una copia del siglo XV de una obra de 1380.

    Concretamente nos dice la página que L'obra original de fra Jaume Domènec fou copiada, corregida i actualitzada posteriorment. Per tal de datar aquesta còpia de l'obra de fra Jaume Domènec, es llegeix el detall que presenta el rei Martí I d'Aragó "l'Humà", germà de ja difunt Joan I d'Aragó (1350-1396), amb el títol de «Comes de Luna et postea Rex Aragonum» (foli 39r.); aquesta dada permet datar el manuscrit 246 amb posterioritat al 1396.

    Copiada, corregida y actualizada, y 500 años posterior al personaje al que se refiere.

  8. super
    03-11-2015 18:06

    corona de aragon: segons pere el cerimoniós...

    - el rei ramir I d'aragó, primer rei d'aragó https://ca.wikipedia.org/wiki/Genealogies_dels_comtes_de_Barcelona_%28manuscrit_246%29#/media/File:Genealogies_dels_comtes_de_Barcelona-sXV-10.jpg

    - el comte guifré el pilós primer comte de barcelona https://ca.wikipedia.org/wiki/Genealogies_dels_comtes_de_Barcelona_%28manuscrit_246%29#/media/File:Genealogies_dels_comtes_de_Barcelona-sXV-09.jpg

  9. Lluís
    31-10-2015 15:40

    Bandera de dues barres: Bibarrada del Vaticà per les creuades.

    Banderes de tres, quatre i cinc barres fins l'arribada d'Alfons el Magnànim: Distintius dels territoris de la Corona d'Aragó que portaven els nobles per lliure albir a ses seves conquestes.

    A partir d'un decret dictaminat per Alfons el Magnànim: Totes les banderes de la Corona d'Aragó haurien de portar 4 barres, a mes d'una bibarrada en representació des Vaticà en cas de ser unes creuades.

  10. Amanda
    29-10-2015 15:14

    Podeis llamar tontos a los que hacen artículos y presentan pruebas... pero las banderas estan ahí, en el cuadro que les muestran. Y seguro que no són ni de Castilla, ni de Holanda, ni de Portugal. Negar las evidencias con insultos o sirve de nada.

  11. Manu
    26-10-2015 10:43

    Vuestra obsesion por buscar "senyeras" donde no las hay ralla el ridiculo, no demostrais nada, o acaso podemos repartir las conquistas teniendo en cuenta colores de mapas y cuadros?

  12. David
    20-10-2015 09:50

    Que si hi havia gent de la península ibèrica és possible que hi hagués catalans, sense dubte. És molt probable, no és impossible. Però i què? hem de reclamar alguna cosa? les proves que s'aporten dels dibuixos no diuen res. Poden semblar i no poden semblar banderes dels comtes de Barcelona. Com s'ha vist en les opinions hi ha molts estendards japonesos que tenen els colors grocs i vermells. L'article té molt poc fonament, començant pel nom de la batalla que és Shimabara i no Shimbara.

  13. DavidAra
    19-10-2015 21:07

    ¿Y por qué tienen que ser catalanes? ¿Por qué no pueden ser aragoneses? Al fin y al cabo, la bandera es la de Aragón. Y aún más, ampliando la foto, uno de los samurais se parece a un tío que tengo en Borja. ES una prueba definitiva de los origenes aragoneses de esas gentes. Urge una reescritura de este artículo.

  14. Angels
    19-10-2015 17:49

    Ermesenda, ja ho sabia que no havies anat mai a l'autònoma. Només volia sentir com respiraves, així que ests una japoneseata oi?. Segons tú, es impossible que aquestes banderes que apareixen per terra siguin senyeres catalanes. Si tu ho dius....bona Ermesenda

  15. Maite
    19-10-2015 16:03

    Si en època de l'imperi corrien pel Japó portuguesos i holandesos, hi havia catalans, segur.

  16. Elisenda
    19-10-2015 16:03

    Osti Angels quina vista, perquè no he estat mai a l'autònoma, ni trepitjar-la, però no t'explicaré on he estudiat ni quins títols tinc i jo no em prendré el luxe de suposar o intentar deduir on has perdut tu el temps apart de llegint el meu comentari.

    Tornant al tema dels suposats símbols de catalanitat en aquesta imatge, una cosa que si puc dir es que sóc una amant i coneixedora de la cultura japonesa. La quantitat de símbols, estandarts, banderes i altres martingales que tenen el japonesos no s'acaba mai, doneu una ullada a aquest enllaç amb alguns tipus:

    http://s87.photobucket.com/user/evalerio0160/media/Samurai/IINaomasaNEW.jpg.html

    Em sembla bastant evident que els tres símbols assenyalats al dibuix es poden identificar perfectamente amb elements propis japonesos sense buscar catalanitats ocultes, el primer i el segon els identifico amb com algun tipus de nobori (un altre enllaç http://www.geocities.ws/kazenaga23/banners_oda_tokugawa_sakai_konishi_ikeda.jpg) i el tercer sens dubte s'assembla molt un uma jirushi o un ashigaru. A mi em sembla que aquest article s'aguanta poc i sería interessant que l'autor estudii els estandarts japonesos i reconegui que no hi ha cap emprenta catalana.

  17. Angels
    18-10-2015 17:55

    Elisenda, vas perdre massa temps a l'autònoma

  18. Elisenda
    17-10-2015 13:46

    Sou boníssims! Suposo que pel mateix mètode deductiu Wally amb el seu vestuari ratllat és sospitós de catalanitat robada! Fantàstic! Un català que ha viatjat pertot arreu i a travès del temps, com Marco Polo... calla que aquest també era català, robat per la pèrfida Italia. Si es que ens roben per totes bandes. De veritat els catalans som tan pringats? A mi no m'ho semblava pas.

  19. Andreu Marfull-Pujadas
    16-10-2015 15:44

    Bones reflexions. Efectivament, les forces catòliques al segle XVII eren, bàsicament hispanes, i per tant també catalanes. En aquella època no existia la bandera espanyola, creada el 1785, i les barres vermelles representaven encara la Corona d'Aragó.

  20. Lluís
    15-10-2015 21:28

    Perdó pel canvi de nom, ha estat un error, de veritat.

    No és que vulgui salvar l'article; t'havia entès malament. Em pensava que amb els enllaços volies mostrar que havies trobat aquestes banderes, però ja dius que el que has trobat són quadres amb vestits grocs i vermells.

  21. José Ignacio
    15-10-2015 20:13

    No sé, Lluís, si lo de José Antonio lo has escrito a propósito dando a entender que yo sea falangista o un facha, o algo parecido, y así descalificar cualquier cosa que digo.

    De todas formas, no voy a entrar al trapo ni en eso, ni, y nunca mejor dicho, en lo de buscar una bandera cuatribarrada.

    En primer lugar porque el autor del artículo no muestra ninguna bandera cuatribarrada. Lo que señala son varios dibujos donde se ven dos banderas con franjas rojas (cinco, no cuatro) sobre fondo blanquecino; un poste con rayas rojas y blancas; y un estandarte que parecen tres (no cuatro) tiras rojas. Y por cierto que las banderas aparecen entre los atacantes, cuando lo normal es que estuvieran entre los defensores de la plaza que eran a los que apoyaron los europeos.

    Y en segundo lugar porque lo que alego es que los colores rojo y amarillo se utilizan àmpliamente en la iconografía japonesa. No en vano, la enseña de la casa . japonesa es un crisantemo amarillo sobre fondo rojo. Y por eso, deducir la presencia de soldados catalanes a partir de unos dibujitos con estos colores me parece hasta infantil.

    Tratas de salvar el artículo, pero tiene mal arreglo la cosa....

  22. Lluís
    15-10-2015 18:33

    José Antonio: m'he pres la molèstia de mirar els enllaços que has enviat i no hi sé trobar banderes barrades com les que hi ha al terra de la batalla. Pots indicar-ne alguna on se n'hi vegin?

    Veient tants enllaços em pensava que n'hi trobaria moltes, i no n'hi he vist ni una. Potser és que m'he perdut algun detall.

    Merci.

  23. José Ignacio
    15-10-2015 08:40

    La explicación de la existencia de las banderas rojas y amarillas en el cuadro, podría ser la presencia de soldados de la gran Nación Catalana en la batalla de Shimbara (aunque no hay constancia de la participación directa de tropas occidentales en la defensa final del castillo Hara); o bien podría ser el hecho de que estos colores sean tremendamente habituales en la iconografía japonesa:

    https://www.google.es/search?q=shimabara+rebellion&biw=1280&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8svL2-XDyAIVBr0UCh2tHA0W#tbm=isch&q=old+japanese+samurai+painting&imgrc=WKRMLGoYBOZ7dM%3A

    http://photos1.blogger.com/blogger/6294/3936/1600/Oda%20nobunaga.jpg

    htthttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Seinansenso_snou.jpgp://photos1.blogger.com/blogger/6294/3936/1600/250px-TokugawaYoshimune.jpg

    https://www.google.es/search?
    q=shimabara+rebellion&biw=1280&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8svL2-XDyAIVBr0UCh2tHA0W#tbm=isch&q=jappanese+pictures+of+ancient+battles&imgrc=m18iuQYA4ltcvM%3A

    https://www.google.es/search?q=shimabara+rebellion&biw=1280&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8svL2-XDyAIVBr0UCh2tHA0W#tbm=isch&q=jappanese+pictures+of+ancient+battles&imgrc=Q89ccWO1Q9U-3M%3A

    https://www.google.es/search?q=shimabara+rebellion&biw=1280&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8svL2-XDyAIVBr0UCh2tHA0W#tbm=isch&q=jappanese+pictures+of+ancient+battles&imgrc=e2H9JHh6pRtaJM%3A

    https://www.google.es/search?q=shimabara+rebellion&biw=1280&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8svL2-XDyAIVBr0UCh2tHA0W#tbm=isch&q=jappanese+pictures+of+ancient+battles&imgrc=8qlXxPQZZ203GM%3A



Afegeix-hi un comentari:

Per poder deixar comentaris us heu de registrar:


  EDITORIAL
L'Institut Nova Història torna a publicar un editorial d'En Jordi Bilbeny, que continua sent ben viu avui mateix. L'autor el dedica als calumniadors de ‘Sàpiens’.
18084 lectures
Presentació de la universitat
El poble que Canta - Benvinguda
SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Si els primers navegants a creuar l’Atlàntic amb En Colom eren catalans, els seus intruments havien també de...[+]
Els qui hem vist les proves de la manipulació històrica secular que hem patit, no tenim cap dubte de la...[+]
La investigació d'En Jordi Bilbeny sobre En Lleonard sembla que avança amb fermesa i decisió. Ara, un pas més...[+]
Una llegenda ens explica que el rei Jaume I va donar unes terres a Sant Francesc a Barcelona, perquè hi...[+]