Crea el teu compte
Accedeix
"Malfia't de la història. Somnia-la i refés-la."
Pere Quart

Portada


En Sergi Turiella, després de llegir el llibre d’En Jordi Bilbeny, també s’ha convençut del passat provençal i càtar de Sant Francesc.

Enceto l'article fent esment de la coneguda cita de Dant, a la Comèdia, sobre els catalans. El text que ens ha arribat imprès parla de "l'avara povertà di Catalogna". No ens sobta gaire que el gran poeta florentí faci referència als catalans, que en aquell segle XIV estenien llur imperi per tota la Mediterrània, ben coneguts arreu. I si n'hi ha cap dubte, podem llegir la Crònica d’En Ramon Muntaner.

Aquesta frase podria haver estat escrita, inicialment, com diu el títol del nostre article: "cathara povertà". Segons qui podria alterar el significat de la frase, del vers en aquest cas, i seria versemblant. Com podríem saber quina opció és l'autèntica? Doncs ho podríem saber pel context de la frase. Dant escriu aquest text com a vers d'un poema en el qual explica que amb la conquesta de Sicília, els catalans arramben amb tot el botí dels Anjú que poden, i omplen fins a la borda les seves galeres.

Per això, qualsevol document, sigui escrit o en d'altre format, com contes o llegendes, costums... que ens pervenen durant el temps, i que el poble recull, els...

»

354

Articles i notícies recents


El canal de Youtube d'En Víctor Puig va publicar el passat 21 d'abril una entrevista a En Jordi Bilbeny per parlar de la seva llarga trajectòria d'investigació històrica.


»

784

Els templers van perdre el Regne de Jerusalem i projectarien recuperar aquell estat perdut a l’altra riba de la Mediterrània.


»

537

A partir de la lectura del llibre sobre sant Francesc d’En Jordi Bilbeny, Na Dolors Viola descabdella tot un seguit de vivències, lectures i records relacionats amb aquest sant.


»

431

Com acostuma a passar amb els personatges històrics importants relacionats amb la nostra terra, les seves restes mortals desapareixen misteriosament sense que ningú sàpiga on paren. Per més rellevant que sigui el personatge, indefectiblement sempre es repeteix la mateixa història.


»

607

Llibres recentment publicats


Una invitació a redescobrir la figura de Sant Francesc. Un llibre revelador sobre la relació de Sant Francesc amb el catarisme, Provença, Catalunya i la llengua catalana


»

2753

El llibre s'articula com una resposta a l'extens capítol central de Pseudohistòria contra Catalunya (Eumo Editorial, 2020), una obra d'assenyalament i descrèdit que, sota l'aparent pretensió de rebatre algunes tesis històriques "errònies", mira sobretot de torpedinar la credibilitat d'en Bilbeny i de tot aquell qui gosi qüestionar la historiografia colombina oficial. A despit de les confessades intencions corrosives, però, alguns detalls que l'esmentat capítol aporta sobre en Joan Colom permeten de reconstruir amb més precisió la biografia del Descobridor català i auguren nous horitzons de recerca.


»

570

Més articles...


SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
Subscriviu-vos al nostre butlletí
Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
Patim una adulteració constant de la història, però la gent no s'informa i s'ho creu tot. Estem investigant la...[+]
Van ser traduïts els autors catalans dels segles XVI i XVII sistemàticament al castellà? Ho van ser alguns de...[+]
Recollim en aquesta ocasió un interessant treball sobre Cervantes, que fou presentat als III Jocs Florals de la...[+]