EN
Crea el teu compte
Accedeix
"Espanya té un problema amb la veritat."
Carles Puigdemont
ARTICLES » PROJECTE LA CORONA CATALANO-ARAGONESA
Data de publicació: 24-11-2025  1239

Ivan Bosch

Uns catalans a Crimea el 1373

L'Ivan Bosch ens explica que va anar de vacances a Crimea i hi va trobar la presència de catalans al 1373.

Fotografia de l'edifici mencionat a l'article. Font: Ivan Bosch.

L'any passat vaig anar de vacances a Crimea. Allà hi vaig trobar una antiga fortalesa, on vaig llegir una cosa que em va fer sentir gran. Al 1373, una familia catalana va finançar la rehabilitació d'una antiga construcció on ara hi ha un museu. No vaig fer cap fotografia. No portava el mòbil.

Aquest any hi he tornat i ara sí. Ara sí que tinc la foto des d'on un historiador podria tibar del fil.
Crimea, segles enrere, ha sigut molt important, tant per l'imperi rus com pels turcs. Avui dia encara ho és, com podeu veure.

Per aquesta raó, els vaixells de tot el món conegut comerciaven amb els tàrtars. I també amb Catalunya, el suficient perquè una família catalana (sense dir castellana, espanyola o aragonesa), sigui mencionada al text com la qui va pagar la rehabilitació de la construcció.





Es tracta d'una antiga mesquita rehabilitada per a altres usos a la fortalesa de Sudak, a Crimea.
Al meu entendre, la barrera del cirílic i la llengua russa és gegant pels historiadors espanyols: «el imperio» no tenia poder allà per desmuntar o falsejar coses.
I tibant del fil del comerç rus trobareu més dades i constància de la realitat històrica de Catalunya.

Ivan Bosch


Autor: Ivan Bosch




Descarregar PDF de l'article

    Els comentaris per aquest article ja estan tancats.
      EDITORIAL
    Publiquem el parlament d'En Jordi Bilbeny, escriptor, investigador i Director de la Universitat Nova Història; a l'acte d'obertura de la 13a Universitat Nova Història - Jornades d'Història i Pensament d'aquest 2026.
    996
    24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya24è Simposi sobre la història censurada de Catalunya
    Llista de reproducció de tots els videus del 23è SimposiLlista de reproducció de tots els videus del 23è Simposi
    SUBSCRIPCIÓ AL BUTLLETÍ
    Subscriviu-vos al nostre butlletí
    Al web de numericana podeu comprovar quin és l'escut d'armes de Leonardo da...[+]
    Per què no s'ha recordat la gran victòria catalana contra els francesos a Grècia el 13 de març 1311? Quim...[+]
    Les cròniques ens relaten que En Cortès va assistir a les Corts de Toledo al 1528, a la tornada de Mèxic. Però...[+]
    La cançó d'El Noi de la mare es canta a l'Argentina en castellà, seguint una traducció de l'original...[+]
    L’historiador aragonès Jerónimo Çurita ja va certificar que l’anomenada Franja de Ponent formava part...[+]